woensdag 9 februari 2011

RTV Rijnmond brengt gevolgen bezuinigingen over het voetlicht

Bron: RTV Rijnmond

Rotterdamse school protesteert tegen bezuinigingen

Minister Van Bijsterveldt van Onderwijs wil 300 miljoen euro bezuinigingen op speciaal onderwijs. Om daar tegen te protesteren gingen docenten van de St. Mattheusschool in Rotterdam woensdagmiddag naar Nieuwegein.

Duizenden leraren zijn het niet eens met de plannen en waren naar de stad afgereisd. Volgens de Onderwijsminister zijn er te veel kinderen naar speciale scholen gestuurd.

Dat kan Arnold van der Linde, locatieleider van de St. Mattheusschool zich niet voorstellen. "Er zit hier geen één kind dat naar een normale school kan. We hebben kinderen die meer dan een jaar thuis hebben gezeten, omdat ze steeds werden weggestuurd."

Op de St. Mattheusschool zou de bezuiniging betekenen dat van 85 werknemers er 22 op straat komen te staan. Tijdens de manifestatie lieten de regeringspartijen CDA en VVD weten niet van plan te zijn het komende kabinetsbeleid aan te passen.


Recht uit het hart (III)

Wat mij het meest heeft geraakt in de beleidsbrief van de minister op blz. 2: "Verder laat de kwaliteit van het (speciaal) onderwijs voor kinderen die meer dan gemiddelde aandacht behoeven te wensen over".

Lesgeven aan kinderen met een verstandelijke handicap in al zijn gradaties vereist warmte, enthousiasme, aandacht, stimulering, geduld, empathie en een hele berg deskundigheid.
En dat hebben al onze teamleden in grote mate in huis!
En ja, de stapjes vooruit zijn soms heel klein, maar elk stapje vooruit wordt gevierd en gezien als een grote overwinning.
Ondanks de inspecteur, die bij elk bezoek nieuwe eisen stelt en extra administratieve taken oplegt en succes afmeet aan de stapels papier die geproduceerd worden, worden de stapjes vooruit steeds weer gezet.

En dat is ondanks en niet dankzij de opgelegde regeltjes van overheid en inspectie!

Loes

Hoeveel???


Astrid was er en Cockie en Esther en Jan en Kees en Hans (die was jarig) en Emile en Job en Marja natuurlijk en Sjakkie en Arnold en Ed en Eszter en Anneke en Tanja en Arnold en Paul (die houdt niet van zingen) en Ieneke en Marielle en Sjakkie en Peter en Wout en Leo (van die broek) en Aag en GJ (de verbijsterde baas) en Eva en Mariet en Suzanne en Anouschka en Judith en Franca en Marjolijn (in gedachten) en Rob (CHE) en Mariette en Sietske en Mavis en Loes natuurlijk (even geen telefoon) en Jolande en Marc (van de LVC3) en Beppie en Alie en Dolf en Harry (baas) en Betty en Luuk en Jarina en Anita en nog een Anita en Carl en Erik en Helma en Joke en Bernardien en Caroline en Marleen en Paula en Heleen en Karen en Danielle en Marion (die reed mee terug) en Saskia en Olga en Mirjam en Leontine (was bij haar vader) en natuurlijk Kees, en Sjaak en ....... nog zo'n 9943.

Wat een team dat je zo maar met een bus vol solidariteit op stap gaat.


Recht uit het hart (II)

Ik blijf verbijsterd!

Wat heerlijk om eens lekker te kunnen schreeuwen samen met meer dan 10000 andere mensen die hun hart op de goede plaats hebben en willen dat alle kinderen het onderwijs kunnen krijgen dat zij nodig hebben.
Aandacht, veiligheid en liefde hebben deze kindjes nodig en probeer dat maar eens te bieden in een klas met 27 anderen die het ook nodig hebben (!) mevrouw de Minister!!!!!!

Wat haar betreft, zij heeft niet goed gekeken vandaag want dan had ze gezien dat je bij ons echt 3 mensen nodig hebt om goed onderwijs te bieden en ook nog eens om alles in goede banen te leiden!

Straks zitten veel kindjes niet op hun plaats en ik ook niet want bezuinigen kost banen en zeer waarschijnlijk ook die van mij!
Met mijn diploma Onderwijs-assitent heb ik mij volledig gericht op het speciaal onderwijs en heb altijd gedroomd van de baan die ik nu heb op de heerlijke Mattheusschool, waar ik me zo op mijn plaats voel! Waar kom ik straks terecht?
Achter de kassa bij de plaatselijke supermarkt? Totdat de minister erachter komt dat er meer geld moet komen omdat alle kinderen nu stuklopen en ik weer kan solliciteren?

Vanaf nu ga ik nog meer genieten van die heerlijke kinderen want wie weet breekt de Minister van Onderwijs mijn droom, die van collega’s en van de kinderen in tweeën!

Siets de assistent.

Manifestatie Nieuwegein (Live feed door Aag)

(klik hier voor een live feed van CHE in vier delen)

Spandoek gezien: "ik sta hier namens een verbijsterd veld!!"

De minister spreekt
En daar is ze dan ........
Niet vrolijk????
Betrokkenheid tonen????
Zorgen maakt????
Nieuwe manier aanpakken????
Onzeker????
Pittige opgave ???
Noodzakelijk???????
Stempel??? Indicaties????
Toekomst???????????(van wie???)
Investeren in leraren?????
Goed onderwijs geven????
Boos??? Begrijp ik heel goed????? Oooooooooooooooo???????
Gaan we gooien?????

Petitie petitie petitie meer dan 100 duizend handtekeningen!!!!

Als er iets niet waar is.....
Dan is 't wel dat het reguliere onderwijs niet wordt gepakt!!!!

Boodschap van de minister is niet recht te praten!!!!!!

Cohen spreekt
Als je spreekt over kwaliteit mag je nooit over bezuinigingen spreken!!!!!
(Beetje open deur hoor.....;-))

Wat zou t mooi zijn als de regering zou zeggen " oeps, we hebben n grote fout gemaakt" die bezuinigingen draaien we terug....
Jaja dat zou mooi zijn en dan zijn we niet meer boos want als er een groep is die vergevingsgezind is en begrip toont voor n foutje dan zijn wij dat wel als leerkrachten !!!!!!
Het tweede foutje " hoe gaan we dat betalen meneer de Jager" ??? Nou 
gewoon uit de prestatiebonussen want daar gaan wij niet voor namelijk, 
wij gaan voor kwaliteit en plezier in ons onderwijs!!!

Hoeveel is dat dan???

240 miljoen......
Oooooooooooooooo

Dan zijn we er al :)
Probleem opgelost , dat niemand daar eerder aan geeft gedacht....

Elias wordt weggefloten!!!
Als ie nou maar wel zijn reiskosten vergoed krijgt!

Misschien zou Den Haag eens in al die ogen van de kinderen moeten kijken en hen dan zeggen: "nee, jij hoeft niet van school"

Hoe laat ik het verdriet van een dove man horen die zijn verhaal aan ons komt doen??
Tja, daar word je stil van....

En waar was GEERT?

Wij van wijzijnverbijsterd waren weer verbijsterd:
hij is er WEER niet!
De grote blonde leider, de redder van het land, de bevrijder van de steden...
Geert Wilders en zijn PVV zijn vanmiddag weer nergens te bekennen.

Hij gedoogt of steunt, hoe was het ook alweer? Maar hij is ook gewoon LAF, chicken en bang voor de hier terecht negatieve reactie die hij kan verwachten.

Het is natuurlijk een aanfluiting, nog sterker: een regelrechte aanfluiting dat de PVV vanmiddag ontbrak.
Ze zijn goed in schreeuwen, in stemming maken, in zo maar wat roepen, in eliassen, maar wat schieten WIJ daar mee op?
Hij weet dat er vanmiddag geen electoraal gewin te halen is.

Het CDA is er, de VVD, maar ook PvdA, Groenlinks, SP en D'66.
Maar de PVV? Chicken!!

Recht uit het hart (I)

Vanmorgen bezocht minister van Bijsterveldt de St. Mattheusschool. Alie, de leerkracht van een van de groepen reageert daarop.

Minister Bijsterveld bezoekt vandaag onze school, mijn klas wordt ook met een bezoek vereerd.
Als ze er is doet het mij goed te zien dat ze tijd maakt voor onze leerlingen. Eliyano wil haar graag een tekening geven, maar dat is erg moeilijk voor hem.
Met hulp lukt het hem en minister Bijleveld bewondert zijn kunstwerk en maakt een praatje.
Ik kijk vanaf een afstand en denk een belangstellende minister te zien. Eliyano kijkt haar met zijn prachtige, verwachtingsvolle ogen aan en geeft antwoord op haar vragen.

Ik denk: het komt vast goed!
Iedereen ziet toch dat dit wij verantwoordelijk zijn voor dit jochie, iedereen ziet hoe wankel hij is en iedereen weet dat wij hem niet in de kou mogen laten staan. Hij heeft recht op onderwijs in een omgeving waar hij tot zijn recht komt en zich kan ontplooien.
In het korte contact moet minister Bijleveld toch ook dit kwetsbare, blije en onzekere jongetje hebben gezien?

Vanmiddag in Nieuwegein wordt, tijdens de speech van minister Bijleveld, mijn hoop de grond in geslagen.
Het gaat duidelijk niet om Eliyano, ik heb vanmorgen blijkbaar niet goed gekeken.

Minister Bijleveld snapt er echt niets van, en ik inmiddels ook niet meer……

Alie
Leerkracht St. Mattheusschool

Ferrier

Na vanmiddag snappen we het. Wij van wijzijnverbijsterd hebben met open mond geluisterd naar mevrouw Kathleen Ferrier. De enige andere Kathleen die we kennen is van K3, maar die Kathleen heeft wel talent.

Mevrouw Kathleen Ferrier was ooit degene die ons hoop gaf in donkere dagen. Ze was degene die dit minderheidskabinet kon tegenhouden, maar had daar uiteindelijk het lef niet voor.

En daar is ze voor beloond door het CDA; ze mag woordvoerder passend onderwijs zijn.
Jaja, voor het CDA, de partij die christelijke waarden hoog in het vaandel heeft staan. Bij dat CDA zijn ze verbaasd dat ze bij de komende verkiezingen onderuit gaan.
Wij van wijzijnverbijsterd zijn dat niet.

Op de website van het CDA staat het volgende: "Ieder talent telt".
Dat was de hoofdboodschap van CDA-kamerlid Kathleen Ferrier tijdens de onderwijsbegroting deze week.
We kunnen geen talent onbenut laten, we hebben vaklui en hoogopgeleiden hard nodig. “En dus moeten we goede prestaties en excellentie bevorderen, maar ook oog hebben voor het talent van zwakkeren in het onderwijs”, zo zei Ferrier. De CDA’ster brak in het debat dan ook een lans voor hoogbegaafde (sic) kinderen.

Eerst dachten we nog: "wat bezielt haar"? Maar het is duidelijk: het gaat om hoogopgeleiden, om excellentie, presteren en het opleiden van vaklui.
Ze heeft gewoon niks met gehandicapten, dove kinderen, verstandelijk beperkten en andere leerlingen waar wij de zorg voor hebben.

Nou mevrouw Ferrier, bedankt. Had dat kabinet maar laten zakken, dan had u wel wat betekend.

Live feed manifestatie (IV) Slot

16.00 Voorzitters van AOb en CNV Onderwijs sluiten de manifestatie af

"Dit signaal kan de politiek niet negeren"

"Deze bezuiniging moet echt van tafel. Doe dit de ouders en leerlingen niet aan. Doe dit de mensen in de klas niet aan. Doe dit ons onderwijs niet aan"

"Na deze publieksvriendelijke actie op woensdagmiddag komen, als de politiek niet luistert, publieksonvriendelijke acties"

Live feed manifestatie (III) De oppositie keert zich fel tegen bezuinigingen

Job Cohen (PvdA), André Rouvoet (CU), Emil Roemer (SP), Alexander Pechtold (D'66) en Jolanda Sap (Groen Links) doen wat met name de nagenoeg onbeschofte Ton Elias en de wereldvreemde Kathleen Ferrier nalaten: het veld, de mensen uit de praktijk, de ouders het respect geven dat ze verdienen.

Op de vraag of de leerkrachten eventueel hun nieuwe prestatiebeloning zouden willen inleveren om deze bezuinigingen teniet te doen klonk al een volmondig "ja" en een gejuich voordat de vraagsteller, Andre Rouvoet uitgesproken was.

"Jullie zijn de basis", "Als jullie protesteren dan is er echt wat aan de hand!" (Jolanda Sap)

Emile Roemer spreekt uit ervaring: niet alleen de kinderen met extra leerbehoeften in de klas maar ook de andere 25 kinderen in de klas worden de dupe van deze bezuinigingen!
Bassisonderwijs (speciaal onderwijs en regulier) is de basis!
Wij bezuinigen niet op kinderen, wij investeren in kinderen.
Naar aanleiding van een als Sinterklaas verklede demonstrant: "Makkers staakt u wild geraas niet totdat deze asociale bezuinigingen van de baan zijn!"

"Bezuinigen op passend onderwijs is bezuinigen op beschaving!";
"Als het op 2 maart niet lukt een meerderheid te krijgen in de Eerste kamer om dit tegen te houden, kom dan allen naar het Malieveld!" (Alexander Pechtold)

Vertegenwoordiger VO-Raad: "wij ondersteunen ten volle deze actie!"

(lees hier het vierde en laatste deel)

Live feed manifestatie (II): Ton eliast verder (of hoe schaamteloos kan men zijn)

15.21 Ton Elias wordt door 10.000 toehoorders weggefloten
Heer Elias haalt opnieuw woede op zijn hals met respectloze verhalen en leugen en bedrog. Hij beschuldigt eigenlijk het werkveld niet goed haar werk te doen: we labelen te snel en te graag. We laten de kinderen dus in de kou staan (ja, ja, hij zegt het echt!).
Zorgen van mensen worden hier volgens hem door ons misbruikt voor verkiezingspropaganda (?)
Hoe populistisch kan men zijn! Heer Elias maakt er één dag na zijn eerste beledigende optreden opnieuw een schaamteloze vertoning van! Maakt leerkrachten uit voor mensen die brutaal niet naar hem willen luisteren! Let wel: de mensen uit het het veld die weten hoe het werkt wordt door onze landelijke blaaskaak die nimmer een speciale school van binnen heeft gezien respectloos aan de kant geschoven.
Overigens benieuwd waar heer Elias dit "dagje uit" declareert?

De VVD moet zich zeer en zeer schamen voor deze brallende "meneer"

(klik hier om naar deel drie te gaan)

Live feed manifestatie (I) (door CHE)

14.08
Ondertussen in Nieuwegein: (speciaal) onderwijsland maakt een vuist. Ondertussen twee zalen vol duizenden betrokken leerkrachten, ouders en anderen. Ook buiten staan nog grote groepen mensen die zich willen laten horen. Later meer .....

14.24 Uitspraken eerste sprekers
"Moeten onze kinderen opdraaien voor de gevolgen van de financiële crisis en mogen de banken er mee weg komen?"
"Effecten zeker ook te merken in het reguliere onderwijs! Bezuinigingen op de schouders van de kansarme kinderen!"
(spandoek) "Omdat de schulden moeten slinken laat u onze leerlingen verdrinken"

14.41 Joep van Deudekom live!
"Hoe haalt mevrouw Het Spoor Bijsterveldt het in haar hoofd? Ze snapt blijkbaar niets van het onderwijs! Misschien helpt een vergelijking: stel je bent verpleegster en je krijgt vervolgens IC, hartbewaking, en andere taken er bij en nog een cursusje "blindedarm weghalen" en alles is goed."
"Ik beledig de minister misschien maar zij beledigt jullie, leerkrachten, leerlingen en ouders nog harder door haar bezuinigingen! het is een persoonlijke belediging om de zwaksten in de samenleving zo te pakken"

14.45 Minister Marja van Bijsterveldt
Minister maakt zich af met praatjes waaruit geen enkele empathie spreekt. Laat staan enig verstand van zaken. Blabla voor de vaak! Weinig geleerd van haar bezoek aan onze zmlk-school blijkbaar.
10.000 betogers fluiten van Bijsterveldt uit.

14.52 Meer dan 100.000 handtekeningen bij petitie
De minister krijgt de handtekeningen van de online petitie mee naar huis.
De redactie meent al van haar gezicht op te kunnen maken waar deze handtekeningen hun plaats zullen krijgen! Direct in de prullenmand! Dat tekent natuurlijk de houding van de minister en de coalitie.
Niet luisteren naar de mensen uit het veld maar flink vasthouden aan de eigen plannetjes.

14.57 Reactie toehoorders
Reactie toehoorders en bonden naar aanleiding van halstarrige "ik ben toch lekker de baas"- houding van de minister: "De minister moet respect tonen!"

15.07 Toespraak Kathleen Ferrier (CDA): Dissidente niet dissident genoeg!
Dissidente Ferrier roept werkveld op tot creativiteit!! Wij zijn waarschijnlijk nog niet creatief genoeg met minder geld en steeds meer werkdruk. Over gebrek aan respect gesproken! Wij doen volgens deze mevrouw blijkbaar niet genoeg ons best!

15.11 Geëmotioneerde ouder komt met oplossing
"Ruil de door geen enkele leerkracht gewilde voorgestelde prestatiebeloning in in ruil voor deze 300 miljoen, niemand heeft behoefte aan een Amerikaans model" (wordt toegejuicht door alle duizenden aanwezigen, die dus liever de leerlingen goed onderwijs dan zichzelf een extra beloning gunnen)

15.14 Ouder wijst op rol WSNS
WSNS krijgt in de nieuwe plannen alle macht, de ouders komen compleet buiten spel te staan en hebben dan geen keuze!

(lees hier deel twee)

Een ELIASJE doen

Wij van wijzijnverbijsterd zijn verbijsterd over wat we vanmiddag hebben gehoord. We spreken elkaar al toe met sprekende zinnen als "je eliast weer" of "loop nou ff niet te eliassen". (zie de eerdere bijdrage)
Het is duidelijk dat de naamgever dit werkwoord eer aan doet. Het is daadwerkelijk VERBIJSTEREND hoe Ton Elias loopt te eliassen.

Het is zelfs zo dat het optreden van de heer Elias ons aanleiding heeft gegeven om, het speciaal onderwijs eigen, gelijk een nieuw gebaar te introduceren.
Het is een gebaar dat leerkrachten, directie en besturen, maar ook ouders, kinderen en Tweede-kamerleden erg makkelijk kunnen leren.

Mevrouw Ferrier en heer Elias kennen het concept niet, maar na het aanleren volgt de fase van AUTOMATISEREN.
Dan maak je na verloop van tijd het gebaar automatisch zonder er bij na te hoeven denken. Dit laatste is voor sommige van onze leerlingen zo moeilijk dat dit soms jaren kan duren, maar daarvoor is speciaal onderwijs nou nodig: wij hebben het geduld wel.

Van een collega

Er is veel pijn op de scholen voor speciaal onderwijs in het land.
Hier een reactie van een collega die niet bij de actie van vanmiddag kon zijn.
Ook hieruit blijkt weer een grote betrokkenheid en de angst om alles waarvoor we hebben gewerkt met het badwater te zien weglopen.

De dupe van deze bezuinigingen:
  • kinderen met een rugzakje in het basisonderwijs. Zij krijgen veel minder hulp om het daar te redden. Gevolg: Veel kinderen 'mislukken' in het basisonderwijs en moeten naar het speciaal onderwijs. Duurder toch? En minder kansen voor deze kinderen in het 'normale' onderwijs en werkveld.
  • leerkrachten in het basisonderwijs. Dit vak is zwaar genoeg. Zonder de juiste begeleiding zijn deze kinderen vooral 'lastig' en vragen veel extra begeleiding.
  • klasgenoten van kinderen met een rugzakje in het basisonderwijs.
  • kinderen in het speciaal onderwijs en op cluster-scholen.
    Op clusterscholen moet ook enorm bezuinigd worden. Vele leerkrachtplaatsen moeten eraf. Klassen worden hierdoor veel groter. Kinderen die hier echt, zeker weten niet voor niks zitten kunnen dit niet aan. Deze kinderen zitten hier niet voor niks.

    Op de school waar ik werk, Mytyl-Tyltylschool Amsterdam zitten geen kinderen zonder complexe problematiek.
    Kinderen met een enkelvoudige handicap redden het steeds beter in het gewone onderwijs, zeker met Ambulante begeleiding.
    Kinderen bij ons op school hebben vaak een combinatie van 'handicaps' zoals een lichamelijke handicap, leerproblemen, verstandelijke handicap, gedragsproblemen en een zwakke sociale thuissituatie.
    Bij ons op school zijn ze gelukkig en ontwikkelen ze zich goed.
    Met vollere klassen krijgen deze kinderen niet de aandacht die ze nodig hebben en ik verwacht een enorme toename aan gedragsproblemen en bijbehorende zorgkosten. Ook zullen een heel aantal kinderen hierdoor in de zorg of thuis terechtkomen waar hun kansen veel minder goed zijn.
    Ook zal hierdoor extra zorg via AWBZ aangevraagd worden voor begeleiding in de klas. Kosten voor de begeleiding van deze kinderen komen waarschijnlijk via andere wegen, waarschijnlijk de zorg, keihard terug.
  • leerkrachten in het speciaal onderwijs. Dit vak is al zwaar genoeg. Het is een enorm frustrerend vak als je de kinderen continu niet de aandacht kan geven die ze verdienen.

Kortom: deze bezuinigingen zorgen voor heel veel leed bij de kwetsbaarste kinderen, minder kansen op ontwikkeling bij deze kinderen, meer kans op gedragsproblemen en uiteindelijk extra zorgkosten.

Femke Soethoudt
orthopedagoge Mytyl-Tyltylschool Amsterdam
integratief kindertherapeute kindertherapie Lef

Wijzijnverbijsterd is ter plekke!

Voor in de bus

Wij van wijzijnverbijsterd denken ook aan u!!!
Voor degenen met iPhone of draadloos internet een leuke puzzle voor in de bus.
Wie kan er met deze letters de meeste woorden maken.
Ze hoeven voor vandaag niet aan elkaar te grenzen, je mag alle letters gebruiken.

Eén tip alvast: TON en ELIAS heb ik al gezien, en eveneens het woord EIK. Wie helpt ons van wijzijnverbijsterd.

Want: WIJ ZIJN NOG STEEDS VERBIJSTERD MAAR WE GAAN OP DE BARRICADEN.

OP NAAR NIEUWEGEIN, DE BUS STAAT VOOR!

De minister spreekt!

Een compliment geven wij van wijzijnverbijsterd ook als het compliment op zijn plaats is. Minister van Bijsterveldt heeft de Mattheusschool bezocht en heeft zich enorm betrokken getoond.
Ze was oprecht geinteresseerd in ons verhaal en gaf ieder kind een beetje persoonlijke aandacht. Jeffrey werd dan ook door haar gefeliciteerd omdat hij jarig was.
Voor minister van Bijsterveldt heeft het korten van onze school met 720.000 euro wel een gezicht gekregen. We hebben haar duidelijk gemaakt wat de gevolgen zullen zijn en vooral, dat bezuinigingen niet om geld gaat maar om kinderen die niet meer naar school kunnen.
Dat de minister op deze dag een school voor SO bezoekt vinden we eigenlijk wel "stoer"; dat hoeft ze niet te doen, dus dat wordt gewaardeerd.
Wat minder wordt gewaardeerd is dat er gelijk door iedereen, van de minister tot de politici en ambtenaren om haar heen, wordt gesteld dat "die 300 miljoen staat en blijft staan".

Ondertussen is aangegeven dat druk vanuit het veld echt werkt: LAAT ZIEN WAT JE DOET; LAAT JE HOREN!

Breaking news: de minister oriënteert zich in het veld

Vanochtend was het dan zo ver:
de minister bracht een bliksembezoek aan de St. Mattheusschool voor zmlk in Rotterdam om te zien welke kinderen en leerkrachten nu eigenlijk te dupe werden van de voorgestelde maatregelen.

Voor zover mogelijk werd haar in kort tijdsbestek uitgelegd op welke wijze wij de grote verscheidenheid van leerlingen (met het oog op niveau, complexe hulpvraag, zeer uiteenlopende problematieken) uiteindelijk voldoende vaardigheden en kennis mee kunnen geven om zich te kunnen ontplooien tot zo zelfstandig mogelijk functionerende burgers.

Het is natuurlijk altijd lastig om de complexiteit van het werkveld "eventjes" uiteen te zetten.
Uiteindelijk hebben de meeste leerkrachten hiervoor ook meer dan acht jaar studies (naast PA of Pabo ook een vaak een masterstudie/specialisatie) doorlopen en hebben ook de klassenassistenten zich uitermate gespecialiseerd.

Het is te hopen dat de minister en haar ambtenaren doordrongen zijn geraakt van het gegeven dat de eisen die zij stellen aan het speciaal onderwijs, namelijk zo goed mogelijk onderwijs voor ieder kind met een speciale leerbehoefte NIET MEER haalbaar zijn wanneer de bedachte bezuinigingen zouden worden doorgevoerd. Het recht van ieder kind om zich ten volle te ontplooien, ondanks welke beperking dan ook, zou onderuit gehaald worden wanneer de klassen groter worden, er veel minder begeleiding is en de instrumenten tot goed onderwijs uit de handen van het onderwijzend personeel worden bezuinigd.
In tegenstelling tot wat de minister en haar ambtenaren beweren zou dit niet ten goede komen aan deze leerlingen maar zou hen terugwerpen naar een tijd waarin dit soort leerlingen thuis zaten of op een school alleen maar wat bezig werden gehouden wegen tijd- en geld-gebrek en het gebrek aan specialistische begeleiding.

De kinderen op school hebben in de tijd dat de minister rond liep veel geleerd, zoals elke dag. Laten we hopen dat de minister en haar ambtenaren dit ook hebben gedaan.

Nieuw werkwoord

Uit iets slechts komt soms toch nog iets goeds. Zo komt er uit de vuilnisbak goede vuilnis en komt er uit de koe mest voor het volgende jaar.

Het optreden van de VVD-volks(!!!!)vertegenwoordiger de heer Ton Elias is een groot drama te noemen. Voorzichtig gezegd is hij niet de meest empathische woordvoerder onderwijs, en is hij meer te vergelijken met dat beest dat door de spreekwoordelijke porceleinkast dendert.

Er komt echter toch iets positiefs voort uit het optreden van de heer Elias. Er ontstaat zo maar een nieuw werkwoord. Een werkwoord wat in allerlei situaties gebruikt kan worden en wat onze taal verrijkt op een manier de heel erg past bij het niveau van dit blog.
Het is bovendien een mooi nieuw werkwoord wat we volgend jaar het woord van het jaar kunnen laten zijn:
"Je loopt te eliassen" (je hoeft dan ook geen hoofdletter te verspillen, het is een werkwoord) Betekenis: "ergens badinerend over spreken zonder enige kennis van zaken"

LOL

Als je praat over "lol" dan kun je het hebben over verschillende dingen. Lol betekent "fun, plezier, gein". Lol wordt door engelstaligen gebruikt voor "laughing out loud"; als je hardop lacht terwijl je een spel doet dan typ je "lol".

De nieuwste betekenis voor LOL is echter te zien in onderstaand filmpje. LOL staat voor "leren op locatie".

In tegenstelling tot wat de Ton Eliassen van deze tijd denken en hardop zeggen wordt er in het speciaal onderwijs ongelooflijk keihard en goed gewerkt met de leerlingen.

"De kwaliteit van het speciaal onderwijs laat overigens te wensen over" is een quote uit de ondertussen beruchte brief van de minister over de bezuinigingen passend onderwijs.
Hebben de Ton Eliassen wel eens een school voor so of vso van binnen gezien, denk ik dan?
Hebben ze wel eens met deze uiterst kwetsbare en fantastische leerlingen in één ruimte gestaan?
Waarschijnlijk niet.
Waarschijnlijk hebben de Ton Eliassen een school bezocht en hebben ze hetzelfde gedaan als de ministers die de "het was geen milieuramp" bij Moerdijk hebben bezocht: in de auto blijven zitten met de deuren op slot en de ramen dicht. Ooo ja, "om het personeel niet voor de voeten te lopen".

Onderstaand filmpje laat zien hoe fantastisch deze leerlingen van een VSO-ZMLK het doen in een "leren op locatie"-setting.
Om dit te kunnen blijven doen, is echter BEGELEIDING nodig, en dat hebben we dadelijk niet meer. Na de "OPERATIE KAALSLAG" hebben we hier geen mensen meer voor.

Bedankt, alle Ton Eliassen.