dinsdag 17 mei 2011

ECPO (Minister luistert niet naar adviezen van eigen commissie)

En toch is er iets raars gaande in het onderwijs. De minister en de haar welgevallige politieke vrinden van de PVVD en het CDA liegen en bedriegen er op los, en als ze betrapt worden ontstaat er een diepe, diepe stilte, een vacuüm bijna.
Er wordt door zowel Ton als Kathleen als Harm als Marja HE-LE-MAAL niks gezegd. Geen ontkenning, geen excuus, geen niks. Wel zien we rookgordijnen van de inspectie. Plotseling wordt de focus bij andere zaken dan bij het passend onderwijs gelegd.

Zouden ze echt denken, net als een jongetje van vier dat net betrapt is met zijn hand in de snoeppot, dat het wel overwaait? Dat, als je er niet over praat, het er ook niet meer is?

Wij van wijzijnverbijsterd zijn er in ieder geval nog wel en zullen er in ieder geval voor zorgen dat zaken aan de kaak worden gesteld. Als de politiek terugkeert van het voorjaarsreces (van april tot juni zo te zien) en ze weer beginnen te blaten, zullen we de vraag blijven stellen: "En nu? Afstel?"

Omdat het komkommertijd is in de politiek zien we op internet andere zaken, rapporten, verslagen die we kunnen gebruiken. Zo is de laatste dagen de ECPO plotseling HOT. U zult hierover meer van ons gaan horen, want de ECPO is een eerbiedwaardige commissie.

ECPO staat voor "Evaluatie- en adviesCommissie Passend Onderwijs". Het is een door de minister van OCW ingestelde commissie om de "experimenten passend onderwijs" te evalueren en om haar te adviseren over de voortgang van 'passend onderwijs'.

Tot een jaar of twee geleden hadden we de LCTI, de "Landelijke Commissie Toezicht Indicatiestelling". Deze commissie hield toezicht op de door de verschillende CVI's afgegeven indicaties. Toen dit toezicht overging naar de inspecties, zijn de leden van de LCTI overgegaan naar de ECPO.

De ECPO heeft al diverse rapporten het licht doen zien. Onlangs is een rapport gepresenteerd dat een oordeel geeft over de plannen rond 'passend onderwijs' die momenteel voorliggen. In een andere bijdrage komen we daar uitgebreid op terug.

In deze bijdrage wil ik terugpakken op het rapport van de ECPO met de naam "Op weg naar passend onderwijs 2" van oktober 2010. Je kunt er dus vanuit gaan dat de minister dit stuk gelezen heeft in de periode dat de plannen rond 'passend onderwijs' bekokstoofd zijn. Denk daarbij aan een razendsnelle invoering met draconische bezuinigingen.

Wanneer je dit rapport leest, dan bekruipt je een beetje een "unheimisch" gevoel. Kent u dat? Zo'n gevoel van dat er iets niet klopt.
Zo staat er in dit rapport al op de eerste bladzijde een aantal adviezen:
  • Geef spelregels die waarborgen dat in alle samenwerkingsverbanden sprake zal zijn van deskundige en transparante zorgtoewijzing.
  • Regel bij wet dat ouders een instemmingsrecht krijgen t.a.v. het zorgaanbod voor hun kind.
De commissie komt tot onder meer deze conclusies nadat ze heeft vastgesteld dat de problemen in de ontwikkeling van passend onderwijs onder meer zijn ontstaan door:
  • het ontbreken van concrete inhoudelijke doelen en een duidelijke regie,
  • het ontbreken (oktober 2010) van positieve resultaten van experimenten en veldinitiatieven en de mooiste:
  • Het (te) krappe tijdspad.

Dan krijg je dus in oktober 2010 een rapport met deze strekking van een zware commissie die je zelf hebt ingesteld. Omdat na de Sint het kerstreces zo'n beetje begint, heb je de plannen al een eind klaar, want de ministeriële brief moet er op 31 januari 2011 uit.
Het unheimische gevoel ontstaat door de indruk dat de minister dus volledig voorbij lijkt te zijn gegaan aan dit stuk.
"Hoe bestaat het" is een beetje de reactie die het de lezer ontlokt.

Want als je namelijk de ministeriële brief, de motivatie erin en het gehanteerde tijdpad beziet, die dus na dit rapport werd verstuurd door Marja, heeft de minister duidelijk volledig LAK aan deze commissie.
De tendens van het rapport van de commissie is immers vooral: doe het zorgvuldig, ga niet te snel, wacht de uitkomsten van de lopende experimenten af.
Maar wat doet Marja? Niks van dit alles. Die gaat als de spreekwoordelijke olifant de porceleinkast in, met alle gevolgen van dien.

Maar ja, minister, waarom zou je ook luisteren naar mensen die er WEL verstand van hebben, nietwaar?

Onderzoek 'Bonussen en Onderpresteerders in het onderwijs'

Om te komen tot goed onderwijs kan men verschillende dingen doen: men investeert in een optimaal onderwijsklimaat (kleinere klassen, "passend" onderwijsaanbod) of men maakt van het onderwijs een bedrijfsmatige ratrace waarbinnen leerkrachten elkaar de loef af proberen te steken om maar een prestatiebeloning te mogen ontvangen.
Deze heilloze laatstgenoemde wijze is vanzelfsprekend de inzet van een neoliberale gedoogcoalitie.

Dat een "ieder voor zich, God voor ons allen"-bedrijfsmotto niet helemaal aan zal slaan binnen het onderwijs hadden wij (en u) natuurlijk al voorzien. Verbazing was er daarom niet toen al vrij snel in het onderwijsveld de wens werd uitgesproken om de door deze gedoogcoalitie bedachte wandplaten met daarop de foto en naam van "De beste meester of juf van deze week" in te leveren voor waar het de meesters en juffen om gaat: 'passend onderwijs' voor iedereen, maar met name ook voor juist de de leerlingen met een beperking of een speciale leerbehoefte.

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk heeft de minister besloten dat er bekostiging wordt gehaald uit de gelden voor het prestatieloon om de bezuinigingen op het speciaal onderwijs een jaar uit te stellen. Maar het prestatieloon is nog niet van de baan.
Nee, want, roept u met ons mee: "regeerakkoord is regeerakkoord". En deze regering is er nu eenmaal heilig van overtuigd dat de bedrijfsethiek de klas in moet, op welke wijze dan ook.

Gelukkig zijn er ook verstandige mensen. Mensen die er voor hebben gestudeerd. En laten die nu zeggen dat een prestatiebeloning het onderwijs absoluut niet helpt naar een hoger plan. Wél het investeren in leerkrachten die beneden de maat presteren.
Overigens lijkt dit laatste ons van wijzijnverbijsterd nog een lastig te wegen zaak en moet daar wel zeer zorgvuldig mee omgesprongen worden.
Tevens lijkt het ons buiten kijf dat om te presteren voor iedere leerkracht ook het meest optimale onderwijsklimaat gecreëerd moet worden, ofwel: zoveel mogelijk geld voor aanpassingen en ontwikkelingen om op een zo'n optimale wijze de leerlingen het onderwijs bieden dat past.
Dat volgens ons, om te komen tot een zo een kwaliteitsverbetering naast de bekostiging van coaching en scholing van leerkrachten niet bezuinigingen maar investeringen nodig zijn binnen het onderwijs op velerlei gebied moge duidelijk zijn.

Kijk hier naar een reportage van Uitgesproken VARA over het door Organisatiepsycholoog Kilian Wawoe, van de Vrije Universiteit Amsterdam, uitgevoerde onderzoek naar de prestatiebeloning en lees hier het onderzoek zelf.