woensdag 21 september 2011

Luchtballonnen (De miljoenennota)

Hoe zou het nu toch komen, vragen wij ons keer op keer af, dat onze gedoogcoalitie maar blijft volharden in het dwaalspoor dat zij hebben ingezet door verkeerde aannames en berekeningen en nu zelf volgen? Hoe kan het nu dat men voor de buitenwacht maar blijft roepen ambities te hebben en weer een positie in te nemen in de voorhoede van de kenniseconomieën, terwijl de deskundigen, het werkveld en de bestuursorganisaties blijven aangeven dat men er met de kreet dat men "niet bezuinigd" niet komt.
Een kreet die ook nog eens in wezen een, vooruit, "halve waarheid" is.
Immers de uitgaven blijven in absolute zin op één hoop gegooid gelijk, maar relatief wordt er natuurlijk wel bezuinigd omdat 1) er gewoon meer leerlingen zijn die les moeten krijgen voor dat zelfde geld en 2) omdat er ook nog eens een aantal ongevraagde geldverslindende zaken door de strot van het onderwijs geduwd wordt (prestatiebeloning) wat dus ten koste zal gaan van wat men ziet als de kerntaak van het onderwijs: onderwijzen.
Uiteindelijk staan er dus in de onderwijsparagraaf van de vandaag gepresenteerde miljoenennota grote luchtballonnen die door de werkelijkheid al snel lek geprikt zullen worden. Of in de woorden van het Interstedelijk Studenten Overleg: "Het kabinet beschrijft hier vooral luchtkastelen. De euro’s om dit echt te realiseren blijven achterwege.”.

"Grote woorden, niets meer", kopt de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) boven haar reactie. "De AVS vindt dat de invoering van een prestatiebeloning voor leraren en het verder vergroten van de professionele kwaliteiten van schoolleiders en leerkrachten betaald moet worden uit de algemene middelen. Nu betalen de kwetsbaarste leerlingen dit.".

Het is ondertussen helder, na de forse kritiek van de Onderwijsraad en de ECPO (het adviesorgaan van de minister nota bene) op de bezuinigingen en het daarmee samenhangende tijdspad voor 'passend onderwijs', is er nu ook de kritiek op de gehele onderwijsbegroting zo ongeveer vanuit iedere hoek waarin we deskundigen op het gebied van onderwijs vinden.
Het moge duidelijk zijn dat we die nu juist niet op het huidige ministerie of in de huidige gedoogcoalitie vinden. Daar zitten alleen mensen die geïnteresseerd zijn in de economische opbrengst van het onderwijs, die slechts gebaat is bij excellente leerlingen. Gehandicapten, "kneusjes" zijn daarbij te duur en te lastig.
Zoals een woordvoerder van de VOS/ABB het samenvat: "In zo’n benadering past het inderdaad niet om stil te staan bij kinderen die wellicht iets minder getalenteerd zijn, problemen hebben om mee te komen, geen stimulerende thuissituatie hebben of vanuit een andere cultuur komen. In die zin is het echt een begroting die past bij het karakter van het rechtse kabinet van VVD en CDA, gedoogd door de PVV. Waarvan akte!”.
Natuurlijk wisten we al dat van dit huidige kabinet met hun slippendragers van de PVV (of is het wellicht andersom?) weinig heil valt te verwachten voor de zwakkeren van de samenleving. Het eigenbelang van Henk en Ingrid en de vrinden van Mark en Maxime staat voorop. Dat men hiervoor zoveel waardevols uitholt en afbreekt is niet alleen pijnlijk maar ook schandelijk.
En dat men juist met zo'n houding er niet in zal slagen, nee, er NOOIT in zal slagen een hoge positie in te nemen in de voorhoede van de kenniseconomieën is voor hen die echt nadenken over onderwijs op de lange termijn natuurlijk evident.

Lees hier nog meer reacties uit het onderwijs op de miljoenennota.