maandag 21 maart 2011

Marja bedankt, Marja bedankt, allemaal.....

Je kan van de vakbonden en de besturenbonden zeggen wat je wil, ze laten het veld in deze barre periode NIET in de steek. De algemene onderwijsbond (AOb), VOS-ABB, de PO-raad, ze accepteren allemaal absoluut niet wat er gebeurt. Ze nemen geen genoegen met de kolder en nonsens die Marja van Bijsterveldt en haar rechtse trawanten de wereld in spuien.
Ze trekken samen met het veld ten strijde, en ook zij zeggen NEE tegen de bezuinigingen.

De AOb heeft een inventarisatie gemaakt van alle bedragen die alle scholen in moeten leveren in de eerste en tweede bezuinigingsronde.
De getallen vind je HIER in een excelbestand. Dan kan je op je gemak zien om welke bedragen het gaat. Let op:

Wij van wijzijnverbijsterd nemen geen enkele verantwoording voor plotseling opkomende ziekte, misselijkheid of ander onverwacht lichamelijk ongemak ten gevolge van het bekijken van deze cijfers.

Je wordt er namelijk misselijk van. Er wordt met tonnen gegoocheld, en is sommige gevallen met miljoenen gegoocheld.
Het onderwijs wordt beticht van "eigenbelang" als we aangeven dat er misschien wel 25 mensen ontslagen moeten worden op een school. Daarom draaien we de boel een keer om.

Een ambulant begeleider die begeleidde 2 jaar geleden nog zo'n 14 kinderen, en nu laten we zeggen 16 kinderen.
Per 50.000 euro die moet worden bezuinigd zijn er dus 16 kinderen die geen ondersteuning meer krijgen op hun reguliere school.
Per 50.000 euro zijn er dus zo maar 16 gezinnen die daar de wrange vruchten van gaan plukken.
Ook zijn er voor die 50.000 euro 16 leerkrachten die plotseling met hun handen in het haar komen te zitten, maar ook 16 klassen, met als het even tegenzit 16 x 25 leerlingen, zijn 400 leerlingen.
En dat zijn pas 50.000 bezuinigde euro's.
In totaal blijkt er het eerste jaar al 50.000.000 (50 miljoen) MEER bezuinigd te worden dan aangekondigd, 100 miljoen in totaal.
Dat is zo maar even 2000 maal het bedrag van die 50.000 euro van daarnet. Daarom gaat het in 2012 eventjes om: (en Marja, wij kunnen WEL rekenen)

2000 x 16 = 32.000 kinderen zonder AB
2000 x 16 = 32.000 gezinnen de dupe
2000 x 16 = 32.000 leerkrachten zonder AB-ondersteuning
2000 x 16 = 32.000 klassen zonder ondersteuning
2000 x 16 x 25 = 800.000
(ACHTHONDERDDUIZEND) KINDEREN DIE DE DUPE ZIJN, allemaal kinderen die een rugzakkind in de klas hebben wat nu nog professioneel begeleid wordt, op basis van een expertise die in jaren is ontwikkeld.
En in 2012? NOP.

We kennen allemaal het lied, wat we in gedachten gaan zingen bij het lezen van dit stuk.
Het gaat als volgt:

Marja bedankt,
Marja bedankt,
Marja, Marja, Marja bedankt.....allemaal

Marja bedankt,
Marja bedankt,
Marja, Marja, Marja bedankt

Wat vindt Nederland?

Een keertje langs het forum van Spitsnieuws, Nu of de Telegraaf en je weet zo'n beetje wat iets meer dan 50% van Nederland vindt van de bezuinigingen op passend onderwijs.

Ten eerste is er natuurlijk de veel voorkomende kreet dat "één op de vijf kinderen iets heeft en dat kan natuurlijk niet" (overigens komen soms ook rustig cijfers als 25% of 33% langs). "In omringende landen is dat helemaal niet" wordt dan ook vaak toegevoegd. Waar die wijsheid vandaan komt is me een raadsel, want er zijn maar weinig cijfers openbaar te vinden. Wel bijvoorbeeld het in een ander bericht genoemde kwart van de leerlingen in Finland, het land dat heel wat beter scoort dan Nederland.
Verder buitelen Henk en Ingrid over elkaar om te vertellen dat het speciaal onderwijs en het rugzakje gegeven wordt aan heel veel kinderen met ADHD of dyslexie. Of aan kinderen die toevallig een beetje minder geconcentreerd zijn en autistisch genoemd worden.

Andere kolder? "Het onderwijs is teveel een linkse hobby geworden met teveel linkse mensen" roept Squawk2 heldhaftig. Ja echt, ik verzin het niet.
Of wat te denken van Lola Hollandia in dezelfde thread: "bijzonder onderwijs moet er zijn voor de echt bijzondere gevallen. En daarvan hebben we er hier in NL veel minder dan dat er nu op die honderdduizend bijzondere scholen zitten" [accentuering van mij; CHE]. Buiten het feit dat "bijzonder onderwijs" eigenlijk gebruikt wordt om confessionele scholen (katholiek/protestant) aan te duiden is het aantal natuurlijk helemaal van de zotte.

Vaak zijn de schrijvers vanzelfsprekend al jaren werkzaam in takken van onderwijs en allemaal ervaringsdeskundige: "Zelf jarenlang bij indicatieorganen mogen werken en gezien hoe onvoorstelbaar voorspelbaar dit werkt. (...) De ambulante diensten van het speciaal onderwijs hebben een zeer beperkte toegevoegde waarde en worden door de reguliere voorzieningen zelden echt gewaardeerd. Kan echt het mes in en niet zo'n klein beetje ook!" vind neonlicht.

Nu zult u zeggen: "Che, waar maak je je druk over. Deze lieden weten nu eenmaal niet beter".
Natuurlijk, daar heeft u gelijk in, maar blijkbaar zijn er genoeg die deze ideeën van harte onderschrijven om de huidige coalitie in het zadel te houden. En vergis u niet, dit is meer dan de helft van onze bevolking; buren, kennissen, soms zelfs familie.
"Maar Che", zult u vervolgens opperen, "wíj weten toch dat dit allemaal onzin en onbenul is".
Ook daarin in heeft u gelijk, alleen, door de voortdurende herhaling van keiharde LEUGENS van Ton Elias, Machiel de Graaf, Marja van Bijsterveldt, Mark Rutte en consorten blijven de meeste mensen onwetend en kan Rutte I zijn gang gaan.

Dus zodra u dit soort nonsens, de leugens van Ton met de bon ton, het onbenul van Machiel, met sik, het gegoochel van Marja en de "halve waarheid" van Mark ziet of hoort: laat u horen, wijs de mensen, de familie, de klanten op wat er werkelijk aan de hand is, wijs ze op de feiten.

Laat de leugen niet regeren!

Van Bijster weinig luisteren

Minister Van Bijsterveldt voert haar bezuinigingen in het passend onderwijs op nog rigoureuzere wijze door dan ze aankondigt. In 2012 haalt ze twee keer het budget op dan ze volgens de afspraken binnen Rutte-I zou moeten.
Dat blijkt uit een nadere analyse van de cijfers van het ministerie door de AOb.
Dagelijks bestuurslid Liesbeth Verheggen is verbijsterd. ‘Voordat dit resultaat uit de analyse kwam, vond ik al dat de minister veel te veel haast maakte met deze onverstandige bezuinigingen. En nu blijkt ze met de kleinst mogelijke meerderheid in de Tweede Kamer dubbel zo hard te snoeien.’

Het staat er echt, u leest het goed..... u leest het artikel HIER.

De minister zit niet in een sneltrein maar in een HSL. Waar wij Ton met de bon ton een ongeleid projectiel hebben genoemd lijkt de minister ondertussen zijn grote voorbeeld te zijn. Ze lijkt op ramkoers te liggen met zo'n beetje iedereen die onderwijs een warm hart toedraagt, ze luistert naar niemand.
Haar beleid, kunnen we lezen is wel doordacht: "Eerst worden de experts het passend onderwijs uitgejaagd en daarna stuurt ze leerkrachten de bijscholing in, zodat ze leren omgaan met zorgleerlingen. Alsof een leerkracht tijd heeft om alle scholieren aandacht te geven met klassen van dertig kinderen, waarvan er zomaar acht in aanmerking kunnen komen voor extra zorg."

Een heilloze weg, een niet te stoppen trein? Dat wachten we af, het veld is er niet klaar mee en wij van wijzijnverbijsterd zijn er zeker nog niet klaar mee.

Of eigenlijk zeg ik het fout. Deze minister? Wij zijn er klaar mee!!!

De eerste klap ....

En Ton met de bon ton en Machiel, met sik, hebben het ons nog zo gezegd: we mogen met zijn allen blij zijn dat er niet veel meer bezuinigd wordt!
Op dit weblog hebben wij de laatste dagen gewezen op Finland als gidsland wat betreft passend onderwijs.

Een van de belangrijkste punten van het welslagen van (passend) onderwijs is volgens Erkki Haro (internationaal gezien als dé onderwijsvernieuwer) is de centrale rol van de leerkracht. Deze wordt gezien als de spil van het onderwijs en is direct betrokken bij elke planmatige ontwikkeling van onderwijsvernieuwing.
Pikant daarbij is ook nog eens dat Finland geen ambterlijke onderwijsinspectie kent: "we vertrouwen onze leraren, dan heb je geen inspectie nodig" stelt een directeur van de Finse Onderwijsraad (NRC, "Het onderwijs in Finland", 04-05-2008).
De leerkracht wordt dus gezien als een kostbare bron van deskundigheid en als zodanig ook geacht.
In Finland dus.
Hier in Nederland gaat het er ietsje anders aan toe in het kader van onderwijsvernieuwing en investeren in de toekomst van de kinderen.
Hier zetten we gewoon en masse 9000 leerkrachten op straat.
"Wat zeg je?" zult u als weldenkend mens uitroepen wanneer u weer op uw stoel zit, "9000?".
Ja zeker, negenduizend collega's kunnen wat Marja betreft hun biezen pakken volgend jaar.
Hoezo kapitaalvernietiging? Eventjes 9000x een brok aan expertise doorgespoeld, afgevoerd.

En denk niet dat iets Marja hiervan kan weerhouden, ook niet de oppositie in de Eerste Kamer. Want ook al zou deze de huidige plannen met betrekking tot het passend onderwijs en het speciaal onderwijs in het bijzonder afkeuren, onze Marja heeft al aangekondigd dat de bezuinigingen – waar de Eerste Kamer niet over beslist – dan toch doorgaan. “Een vorm van chantage”, aldus Liesbeth Verheggen, bestuurder primair onderwijs van de Algemene Onderwijsbond.
“Zelfs als de senatoren het nieuwe stelsel van passend onderwijs wegstemmen – en daar is alle reden voor – wil zij toch het bezuinigingsbedrag binnenhalen om te kunnen uitgeven aan andere bureaucratie bevorderende maatregelen zoals prestatiebeloning en een heel toetscircus. Bovendien ademen de voorstellen beleidshaast en we weten nu al dat dit ontaardt in chaos en bestuurlijk gedoe, waarvan dan volgend jaar 9.000 mensen de dupe zijn.” (Bron: website AOb).

De arrogantie van de macht in optima forma. En nog steeds blijven roepen dat het belang van het onderwijs voorop staat.
Nee mevrouw Van Bijsterveldt, wat u aan het doen bent toont de hypocrisie van de huidige coalitie zo helder als het maar kan: enerzijds roepen te willen komen tot een kenniseconomie maar deze wil op geen enkele wijze ondersteunen door investeringen.
Sterker: u vernietigt de expertise van velen voor de portemonnee en ego's van enkelen.
Dan kunnen u en uw trawanten wel blijven roepen niet de rekening te willen leggen bij onze kinderen, maar uiteindelijk zullen onze kinderen de rekening dubbel en dwars moeten betalen.
Met een fikse rente.

Hoe was het ook al weer bij uw partij? Uitgaan van en werken aan een solidaire, duurzame en verantwoordelijke samenleving?
Solidair staat dan voor het wegbezuinigen van iedere voorziening (onderwijs, zorg, sociaal vangnet) voor de zwakkeren, duurzaam voor het huishoudboekje voor de komende drie jaar en verantwoordelijk voor het ongericht de straat op schoppen van 9000 mensen met al hun expertise, terwijl er van beloofde werkgelegenheid nog niets is te zien?
En dan hebben we het alleen nog maar over de "C" van uw partij.
Het feit dat u werkelijk geen moment luistert of wil luisteren naar iedereen in het werkveld of de oppositie zegt al genoeg wat betreft de "D".

Maar goed, u zult van onze noodkreten niet wakker liggen. U gaat 160 maal het land in om te vertellen dat die 9000 en in hun kielzog al die leerlingen en hun ouders niet moeten zeuren, we mogen immers met zijn allen blij zijn dat er niet veel meer bezuinigd wordt!
En wanneer wij u iets teveel verwijten maken dan kunt u, als ware volgeling van het CDA troost putten uit Matteüs 9:9-10, waar Jezus zelfs aan tafel ging met tollenaars, zij die koste wat kost belasting vroegen van de zwaksten en flinke rentes rekenden.
Maar vergeet dan ook niet het vervolg waarin Jezus uitlegt waarom hij dat doet:"Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel".

Wij wensen u beterschap!

En het goochelen duurt voort ....

Fons van de goochelacademie
Wat kan je nu het beste doen als, zeg bijvoorbeeld hoofdambtenaar op het ministerie van OCW, om je baan een cachet van belangrijkheid te geven en zo veilig te stellen tot in lengte van dagen? Het werd al eerder duidelijk, maar opnieuw was het goed te zien bij een bijeenkomst van de Vaste Kamercommissie Onderwijs met betrekking tot onderwijstijd.
Je gaat gewoon goochelen en je blijft goochelen, net zo lang tot niemand meer precies weet wat je nu eigenlijk bedoelt. Je lardeert je trucjes nog met wat vage verhalen, bijvoorbeeld “de vrijheid wordt ingeperkt om de transparantie te vergroten” en je spant de betreffende minister, die totaal geen kaas heeft gegeten van de materie, en wat wild om zich heen trappende (Ton) en lafhartige (Kathleen) politici om je heen.
Nadat vier jaar lang dan een heel onderwijsstelsel op de kop is gezet onder het mom van vernieuwing en een onderzoekscommissie zijn aanbevelingen heeft gedaan, gooi je die laatste gewoon weer in de vuilnisbak en begin je gewoon weer alles wat ingesteld is teniet te doen.
De nieuwe minister is uiteindelijk bijvoorbeeld verpleegster geweest en weet niet meer van onderwijs dan de eerste de beste ... eh .... verpleegster.
Zo ben je al gauw weer acht jaar verder en komt het vervroegd pensioen met gouden handdruk al snel in zicht.

En ondertussen kan je zonder gevaar een lange neus maken naar de mensen die daadwerkelijk kijk hebben op de dagelijkse gang van zaken rondom onderwijs en zorgleerlingen. Het zal immers je tijd wel duren.
Vergis u niet: zo werkt het in de praktijk. Natuurlijk hebben Marja en Ton deze invulling van de bezuinigingen niet bedacht, ze wisten en weten niet eens wat 'passend onderwijs" nu eigenlijk is.
Ze weten alleen dat er bezuinigd moet worden en hebben Fons (want zo heet de ambtenaar uit dit voorbeeld) bereid gevonden om her en der wat leuke rode strepen door te halen in het huishoudboekje.
En Fons Dingelstad is niet gek, die pakt natuurlijk die zaken die Henk en Ingrid verder niet zo veel zeggen. En ach, die zorgleerlingen worden uiteindelijk toch alleen maar een beetje beziggehouden, toch?

Ja, Fons kent zijn pappenheimers: politiek en publiek, hij begoochelt ze allemaal.
Dat hij daarbij uiteindelijk ouders, leerkrachten en vooral ook de leerlingen (in primair/voortgezet/beroeps- of universitair onderwijs) zwaar ontgoocheld zal hem worst zijn.
Voordat iemand er iets van kan zeggen zal zijn verdwijntruc met forse bonus compleet zijn.

Onrust in Nederland

"Er heerst onrust in Nederland.
Ik krijg een brief mee van school met aangekondigde acties.
Ik krijg mailtjes van andere ouders die zich ongerust maken.
Ik lees bij mijn ontbijt in de krant dat er veel maatregelen op komst zijn. Er sluipt onrust naar binnen.
Gisteren sprak iemand me aan over alles wat ons te wachten staat, ons ouders van zorgintensieve kinderen.
‘Het zal er niet beter op worden,’ zegt ze.
Ze heeft gelijk, vrees ik.
‘Of ik daar tegenop zie,’ vraagt ze.
Ik knik, natuurlijk.
En dan zeg ik wat ik steeds al denk.
‘En het stelde al zo weinig voor!’


Zo begint een erg mooi, uit het hart geschreven artikel op de website van de stichting voor ouders van zorgintensieve kinderen "Lotje & co".

Lees hier het gehele artikel.

Zolang deze regering voortgaat met het afbreken van alles voor juist deze ouders en kinderen, onderwijs, vervoer, voorzieningen, ook in de toekomst, zullen wij van wijzijnverbijsterd blijven schrijven, (re)ageren en kritiseren!
Zodat niemand later kan zeggen, de puinhopen van Rutte en consorten overziend, dat we het zomaar hebben laten gebeuren!

Daarom: blijf dit verhaal vertellen, betrek iedereen bij onze onrust. Vooral ook de collega's en ouders uit het reguliere onderwijs, die nog te vaak denken dat de beker aan hun voorbij zal gaan! Laat je horen! Laat onze kinderen, die het zelf niet zeggen kunnen, horen!

Daverende stilte

Nog iets gehoord?

van K4 kathleen Ferrier?
van de PVV?
van Ton met de bon ton?

Die denken: "Als we er niet over praten, dan is het er ook niet".

Dat hebben ze fout gezien.

HALLO TON, K4, HALLO GEERT, we volgen jullie, we houden jullie in de gaten, we zitten jullie op je nek, want we willen maar 1 ding horen.... van tanta Marja krijgen we het niet te horen, dus het komt aan op jullie....
RESPECT voor de ouders en de kinderen die het aangaat, dat is waar het om draait.

Rad voor ogen

Ondertussen wordt wel duidelijk dat onze minister ons als werkveld niet meer serieus denkt te hoeven nemen.
Nadat ze halsstarrig met cijfers is blijven goochelen om haar gelijk te halen, daarbij werkelijk alles en iedereen uit het onderwijs in de hoek zettend, flink ondersteund door Ton met de bon ton, die nog even graag na trapt naar leerlingen, ouders en leerkrachten, komt ze nu opeens tot het mooie idee om 160 bijeenkomsten te organiseren in het land.
Terwijl veel goedgelovige collega's nog even hoopten op een welwillend gebaar van onze minister om nu toch maar eens te gaan luisteren naar hun argumenten, blijkt echter dat het haar om iets anders te doen is, namelijk haar eigen positie en ego.

Senior beleidsmedewerker Anna Schipper van VOS/ABB heeft zich eens verdiept in de informatie over de beweegredenen van deze minister. "De reden waarom de minister de bijeenkomsten organiseert, is dat zij onder de indruk zegt te zijn van de vele emotionele en tegelijkertijd goed onderbouwde protesten van de afgelopen tijd tegen de bezuiniging van 300 miljoen" MAAR (en let nu goed op) "het is niet zo dat het te bezuinigen bedrag met het organiseren van de bijeenkomsten alsnog ter discussie staat".
Ofwel, het is allemaal erg leuk en aardig dat iedereen zich zo druk maakt over de leugens, verdraaiingen en "halve waarheden" die zullen leiden tot enorme problemen in het regulier onderwijs, de afbraak van het speciaal onderwijs en het weggooien van expertise, maar dat kan Marja lekker niks schelen.
Wel wil zij graag praten "over hoe er wordt gedacht over het nieuwe stelsel van passend onderwijs".

Wel, denken wij van wijzijnverbijsterd, dat moet ondertussen toch wel duidelijk zijn: een goed stelsel van passend onderwijs kan alleen maar door investeringen en een constructieve opbouw, zoals bijvoorbeeld al 40 jaar in Finland gebeurt. Dus niet binnen vier jaar iets wat er nog helemaal niet is (namelijk passend onderwijs) als mislukt veroordelen, er flink op bezuinigen en dan opeens mooi weer gaan spelen.
Niet alleen is dat dom en kortzichtig, maar wanneer dat gepaard gaat met een plotseling "democratische" tour, die niet meer dan een goedkoop politiek charme-offensief lijkt te zijn, is het ook nog eens een belediging van de intelligentie van de mensen in het onderwijsveld.

Deze minister en haar ambtenaren moeten zich schamen, de gedoogcoalitie die alles glimlachend ondersteunt moet zich schamen een deel van het electoraat zo een rad voor de ogen te willen draaien.
Wij van wijzijnverbijsterd roepen iedereen op om zich niet te laten bedotten door deze minister.
Voor haar telt uiteindelijk één ding: een pluim van Mark voor haar standvastig vasthouden aan kortzichtige bezuinigingen teneinde de hobby's van deze coalitie te bekostigen over de ruggen van de zwaksten van deze samenleving.
Zolang Marja zich met 130 kilometer per uur mag laten rijden van bijeenkomst naar bijeenkomst zijn de speerpunten van deze coalitie ten slotte gewaarborgd. Dat is 160 keer net doen alsof je luistert best wel waard!

IK WIL MEESPELEN

Je kent ze wel, die kinderen die net een beetje extra aandacht nodig hebben. Die hebben een "vlekje" (volgens onze Ton met de bon ton), zijn sociaal-emotioneel niet het allersterkste en staan daardoor soms een beetje aan de kant. Soms zijn het ook gewoon de jonge kinderen in een klas, de kinderen die niet zo goed weten hoe ze zich moeten gedragen in een groep en daardoor maar een beetje afwachten.
Vaak worden deze kinderen niet gevraagd voor verjaardagen, maar ze willen ZO GRAAG meedoen. Ook als er dan een keer een schoolfeest is dan moeten ze daar alleen naartoe, maar ze willen ZO GRAAG meedoen.

Dat zien we nu precies het zelfde gebeuren bij jongetje Mark. Hij mag aanschuiven bij een groot overleg van de NAVO. Hij mag op de hoek zitten, dat wel, naast een ambassadeur van een land uit Verweggistan, maar hij wil er zo graag bijhoren. Hij wil niet aan de zijlijn staan, hij wil meedoen.
Nou hebben ze verdorie een feestje in Libië, en Mark wil meedoen. Hij wordt niet gevraagd voor dit feestje, en daar baalt hij van.
Wij in het onderwijs weten hoe kinderen reageren als ze niet worden uitgenodigd. Dan worden ze een beetje bokkig, en soms gewoon ronduit verdrietig. Bij Mark is het al niet anders. Hij heeft aan allerlei premiers en presidenten aangegeven dat hij graag militair materieel in wil zetten. Ex-journalist en minkukel Hillen roept hetzelfde: "we zijn er klaar voor." Waarvoor? Om raketten, vliegtuigen, schepen en soldaten naar de Middellandse zee te sturen om "in te grijpen" in Libië.
Te verwachten kosten: "in eerste instantie" tientallen miljoenen, met uiteindelijk mogelijk "een paar honderd miljoen".

He? "een paar honderd miljoen??" zo maar, een paar honderd miljoen om solidair te zijn, en je landgenoten de woestijn in te sturen terwijl je er helemaal niet nodig bent? NIEMAND HEEFT JE GEVRAAGD, MARK.
Die "paar honderd miljoen", dat zijn de bezuinigingen waarmee het speciaal onderwijs in dit land in een diepe crisis wordt gestort. Dat is het bedrag waarmee je heel veel ouders in de ellende duwt, waarmee je 6000 mensen werkeloos maakt, en het reguliere onderwijs machteloos maakt in de opvang van kinderen met problemen.

Ach, mag je niet meedoen met je feestje? PECH, maar MOOI ZO. Dat geld kunnen wij wel anders besteden, je hoeft maar aan iemand in het onderwijs te vragen hoe. Oooo, dat gaat de regering ook doen, in 160 bijeenkomsten. Wij weten het antwoord al.