zaterdag 14 mei 2011

Onderwijs-Rutte: 3-0 (Tussenstand kabinet Rutte)

Onze minister-president, de minister-president van alle Nederlanders zit deze week precies een half jaar op het pluche van zijn minister-presidentiële troon in het Torentje op het Binnenhof.
In de Volkskrant is er daarom een artikel opgenomen waarin de tussenstand wordt besproken.Oftewel: wat heeft het kabinet bereikt?
In het artikel staat onder meer: "Rutte kan nu al een aantal zaken op zijn conto schrijven. Zo roemt 'de Haagse kaasstolp' zijn openheid en energieke optreden. Ook wist hij succesvol een meerderheid te vergaren voor een nieuwe missie in Afghanistan. En ja:

- Er mag in sommige café's gerookt worden.
- Op de Afsluitdijk mag je 130 kilometer per uur rijden.
- De politie hoeft niet meer te voldoen aan bonnenquota.

De rapportcijfers die Rutte krijgt zijn dan ook hoog."


Alexander Pechtold van D66 denkt hier anders over blijkens een artikel op NU.nl met als titel "Rutte tast fundament parlement aan"
Pechtold is teleurgesteld in het overzicht van zes kantjes over de voortgang van de kabinetshervormingen.
Pechtold op NU.nl: "Een rapportage van niets. Het is broddelwerk. Dit kabinet is toch van afspraak is afspraak? Waar blijven de feiten dan? Het vorige kabinet gaf met de kleuren groen, oranje en rood aan in hoeverre beleid op schema lag. Die stoplichten waren misschien een beetje lachwekkend, maar het was in elk geval iets. Bij Rutte wordt helemaal niets verantwoord. Zelfs op de favoriete punten van dit kabinet, veiligheid en immigratie, is voortgang onduidelijk. Dan had ik nog meer aan die stoplichten van Balkenende. Op deze manier wordt de Kamer in de kou gezet.

Wij van wijzijnverbijsterd denken er ons het onze van. Wij kijken, als het gaat om een tussenstand gaat, natuurlijk naar wat we aan prestaties hebben gezien op het gebied van onderwijs.
En daar zijn we gauw klaar mee: GEEN
Geen enkel positief resultaat is er te melden op het gebied van onderwijs.

Moeten we nog terug halen wat er wel is gebeurd door het kabinet Rutte? Moeten we terug halen dat minister van Bijsterveldt al sinds haar aantreden met haar neoliberale trawanten van PVVD en CDA het Speciaal onderwijs naar de knoppen probeert te helpen? Dat ze een brief heeft gestuurd met haar plannen voor (zogenaamd) Passend onderwijs en de bezuinigingen waar het hele veld over heen viel, dat er een demonstratie is geweest waar ze zich niks van aan heeft getrokken, dat haar vrinden Ton Elias, Kathleen Ferrier en Harm Beertema vanaf januari met verkeerde cijfers keihard gedebatteerd hebben, dat ze keihard gelogen hebben over de groei van het aantal zorgleerlingen, dat ze er niet aan denken om excuus aan te bieden en dat het een schimmige bende is, waar dadelijk niemand meer weet waar we staan.
Nee, daar gaan we het niet over hebben.

Dat er nog steeds KEIHARD wordt gewerkt in het onderwijs, ondanks alle bagger en ellende, die we over ons heen hebben gehad (het vooruitzicht van ontslagen, van weggestuurde collega's), ondanks het feit dat de leerkrachten door Ton Elias namens de regeringspartijen als een stelletje incompetente hobbyisten zijn neergezet, en ondanks het gebrabbel van K4 Kathleen Ferrier en de zichzelf verloochenende Harm Beertema (kukelekuu) als (voormalig) bestuurslid van BON, dat het belang van het kind nog steeds voorop staat en de kwaliteit nog steeds omhoog gaat in het onderwijs, dat is GEEN verdienste van Rutte.
Dat kan hij NIET op zijn conto bijschrijven.
Dat doet het onderwijs namelijk helemaal zelf, niet dankzij, maar ondanks dit kabinet.

Samenwerkings-druk-verbandjes?

Ondertussen is nog steeds niet duidelijk hoe de minister nou de discrepantie tussen het uitstel van de bezuinigingen aan de ene kant en de invoering van de wet passend onderwijs aan de andere kant gaat opvangen.
Het één gaat niet met het ander, maar het één (uitstel) gaat ook niet zonder het ander (later invoeren van de wet).

Er schijnt in juni een brief over te komen.
Wetende hoe Marja werkt, ligt die brief al lang klaar (zeg maar gedateerd op 16 mei of zo) en komt hij later tevoorschijn.
In het land zijn de 160 bijeenkomsten gaande die de minister heeft georganiseerd.
De doelstelling van die gesprekken is niet geheel duidelijk. De hakkelende en twijfelende ambtenaren die deze voorstellingen leiden werken hier nou ook niet direct aan mee.
De regio-indeling van de nieuwe samenwerkingsverbanden komt steevast aan bod, en er wordt ook gevraagd naar "hoe de aanwezigen de bezuinigingen hebben ervaren".
Je wordt als aanwezige op dat moment geacht om je tas open te trekken, je meegebrachte geitenwollen sokken te pakken en deze aan te trekken.
Het is duidelijk dat de toon in de bijeenkomsten na de aankondiging van het uitstel wat milder is geworden, maar de ambtenaren geven steevast aan: "het is een keuze van de politiek, en onze minister wil gewoon 300 miljoen bezuinigen".

In een bijeenkomst afgelopen maandag zei een van de aanwezige ambtenaren wel, dat het niet meer zo duidelijk is of de 300 miljoen ook gehaald gaat worden op de eerder voorgestelde manier. "Het bedrag zou ook best een andere invulling kunnen krijgen".
Het gaat heel veel over de nieuw te vormen samenwerkingsverbanden. Deze samenwerkingsverbanden "passend onderwijs" worden de komende periode gevormd. Er lijkt iets van inspraak aan ten grondslag te liggen, maar het ministerie lijkt de keuzes allang bepaald te hebben.

Op dit moment zijn er 3 soorten samenwerkingsverbanden:
  • Weer Samen Naar School (WSNS)-verbanden
  • Voortgezet onderwijs (VO)-verbanden en
  • Speciaal onderwijs (regionale expertise centra)- verbanden, verdeeld over de 4 clusters.
In de toekomst ontstaan er 2 soorten samenwerkingsverbanden:
  • Samenwerkingsverbanden passend onderwijs PO met basisonderwijs en speciaal onderwijs
  • Samenwerkingsverbanden passend onderwijs VO met voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs

De REC's, de regionale expertisecentra worden feitelijk opgenomen in de bestaande samenwerkingsverbanden ... Oh NEEE ... was dat nou maar zo, dan was het leven een stuk simpeler. Er zijn namelijk in het land heel veel goed werkende WSNS-samenwerkingverbanden en VO-samenwerkingsverbanden. Die bestaan al 20 jaar en doen wat ze moeten doen.

Nu komt het ministerie weer om de hoek kijken. Waar schaalvergroting overal in het onderwijs al weer wordt achterhaald hebben ze op het ministerie bedacht, dat er minder maar grotere verbanden moeten ontstaan. Het Voortgezet onderwijs blijkt al uit grotere bestanden te bestaan, dus ze doen er alles aan om het veld ervan te overtuigen dat de regio's van het VO bepalend moeten worden voor het Primair onderwijs.
Hier zit in het Primair onderwijs echter geen hond op te wachten.
Vaak zijn er nu samenwerkingsverbanden met zo'n 15.000 of 20.000 leerlingen, en door de voorgestelde schaalvergroting ga je naar verbanden met zo maar DRIE keer zoveel leerlingen (50-60.000).
Gevolg: alles opnieuw uitvinden, alles opnieuw ontwikkelen, overal nieuwe lijnen laten ontstaan en ga maar door.

Volgens de de Algemene Vereniging Schoolleiders in het primair-, voortgezet- en speciaal onderwijs (AVS) is de argumentatie voor de nieuwe samenwerkingsverbanden niet steekhoudend.
Het ministerie noemt bijvoorbeeld de draagkracht voor de zorgleerlingen; die zou in een groter verband beter en makkelijk zijn.
Echter: een kleiner verband heeft weliswaar minder zorggelden, maar ook minder zorgleerlingen.
Wij van wijzijnverbijsterd snappen dat als een verband kleiner wordt, alles in verhouding kleiner wordt. De minister snapt dit nog niet.

Een volgend argument, dat wordt gebruikt is de afstemming met gemeenten. Het is niet raar om de grenzen van samenwerkingsverbanden gelijk te laten lopen met gemeentegrenzen. Het is echter geen argument voor schaalvergroting, zoals het ministerie zegt. Daar zit geen enkele logica in.

Tenslotte is een door het ministerie gebruikt argument de noodzaak om speciaal onderwijs in ieder samenwerkingsverband te hebben. De regelgeving over de financiering staat echter al vast en is gelijk aan hoe dat momenteel in WSNS is geregeld door overdracht via DUO.
De plaats van het speciaal onderwijs is daardoor volstrekt irrelevant.

Er lijken dus geen argumenten over te zijn voor grote samenwerkingsverbanden.
Wat is dan wel de dringende reden tot de voorgestelde schaalvergroting? Wij weten het niet.

In juni zal blijken of de ambtenaren naar het veld hebben geluisterd. Als ze niet hebben geluisterd, dan krijgen we reuze-verbanden, maar dan moet er heel veel gebeuren. Zo veel, dat het wel eens knellend zou kunnen worden. Is er dan alsnog een druk-verbandje nodig?

Marja, luister naar het veld, en wees nou eens niet zo eigenwijs. En vooral: gebruik de juiste argumenten en ... ja, ja ... de juiste cijfers.

Jeroen Dijsselbloem kent de feiten wel ... (De politiek spreekt)

Langzaam begint in de politiek door te dringen wat Marja en haar trawanten het onderwijs hebben geflikt. Uiteindelijk kunnen ze het wenden of keren zoals ze willen, maar vaststaat dat ze de kluit hebben belazerd, maar ook dat dit voor de minister geen reden is om de plannen te wijzigen.

De brief die Marja eerder heeft gestuurd over het jaar uitstel van de bezuinigingen is gedateerd op 13 april, en de brief over het gegoochel met getallen blijkt gedateerd op 17 april.
Nu is het natuurlijk niet zo, dat de minister, gelijk de iPads van de eerste generatie, niet kan multitasken.
Ze is natuurlijk op, laten we zeggen 11 april, niet alleen bezig geweest met het uitstel van de bezuinigingen. Ze was natuurlijk tegelijk bezig met het gegeven dat de basis voor de bezuinigingsplannen absoluut niet klopte.
Het KAN NIET dat het één los gezien kan worden van het andere.

Nou hebben wij van wijzijnverbijsterd ons de afgelopen dagen toch wel een beetje verbaasd dat er vanuit de politiek niet bovenop is gesprongen. Het zal wel te maken hebben met het paasreces, het kerstreces, het zomerreces, het voorjaarsreces, het herfstreces of met de zomersluiting van het parlement. En dan vinden ze dat WIJ veel vakantie hebben.

Maar gisteren was er toch een eerste interview met Jeroen Dijsselbloem, de woordvoerder onderwijs van de PvdA in de Tweede Kamer.
Hij werd geïnterviewd in het radioprogramma "Villa VPRO".
Dijsselbloem stelt in dit interview bijvoorbeeld: "Het meetellen van leerlingen met een leerachterstand is echt het opkloppen van cijfers" en "het gebruiken van die 3,7 miljard, wat Mark Rutte ook doet, is echt gewoon de cijfers verdraaien".

Luister hieronder naar het interview (geen beeld, alleen geluid).

Inflatie van definities

"Het ziet er niet naar uit dat minister Van Bijsterveldt gehoor zal geven aan de oproep van de Kamerleden om haar plannen bij te stellen. 'De basis voor de bezuinigingen op passend onderwijs is de forse groei van het aantal leerlingen dat zware zorg nodig heeft', laat ze weten. 'Daarom worden de bezuinigingen ook op dat terrein gezocht'."
(Bron: VKbanen.nl)

Even recapituleren: 65% noemen we "explosief", 15% is dus "fors".
Dus als Ton Elias roept dat leerkrachten "misschien een iets grotere klas [krijgen] dan ze nu hebben" wanneer het gaat om zo'n 10-15% extra leerlingen, dan gaat het dus om niet "iets groter", maar dan is er sprake van een "forse" vergroting.
Toch? Of hebben we dat verkeerd begrepen?
Of worden dan plots de definities opnieuw verschoven en uitgerekt?

En als minister van Bijsterveldt roept dat het allemaal heus wel meevalt, omdat de bekostiging er gemiddeld tien procent op achteruit gaat, moeten we die 10% nu dan plots als "behoorlijk groot deel" of "flinke hap" beschouwen? Wat is het nu, veel of weinig?
Hoe zit het nu mevrouw van Bijsterveldt, het is het één of het ander.
We kunnen natuurlijk niet de definities naar believen aan gaan passen. Voor je het weet is achteruitgang vooruitgang.
Oh wacht, wat betreft onderwijs, sociale zekerheid, zorg en cultuur is dat natuurlijk ook zo in de ogen van u en uw gedoogcoalitiegenoten.
Voor ons, de weldenkende rest van Nederland betekent het slechts één ding: de inflatie van betekenissen.

En wanneer uiteindelijk ook de definities aan politieke willekeur zijn overgeleverd, dan is een betekenisvol beleid onmogelijk. Kijk, dat vinden wij dan een flinke uitholling van een democratisch verantwoord bestuur. Wat zeg ik, een forse uitholling!
Maar dan wel in de juiste betekenis.

Wij waren verbijsterd want even uit de lucht ...

Door technische problemen bij Blogger.com, de weblogdienst waar wij onze berichten op plaatsen, waren wij even uit de lucht en waren er ook enkele berichten verdwenen.

Gelukkig lijken de problemen nu, in de nacht van vrijdag op zaterdag, opgelost en zijn alle berichten weer teruggevonden. We kunnen dus weer.
Dank voor uw geduld.