dinsdag 19 april 2011

Dromen over de ideale klas (Artikel Volkskrant)

'Passend onderwijs', daar hebben wij het hier steeds over, onderwijs dat iedere individuele leerling het beste past. Dat kan op een reguliere basisschool zijn, of in het speciaal onderwijs, zmlk-onderwijs of bijvoorbeeld het Leonardo-onderwijs.
Kortom, 'passend onderwijs' kan onderwijs zijn binnen verschillende schoolvormen: als het de leerling maar past.

Een andere vorm van 'passend onderwijs' kan 'inclusief onderwijs' zijn. Grof gezegd is dat onderwijs waarbij in één algemeen geldende schoolvorm gedifferentieerd wordt: in één klas krijgen zowel de zmlk- , de Leonardo- als de reguliere leerling het optimaal mogelijke onderwijs.

Voor een heldere duiding van de begrippen kan je stellen dat 'inclusief onderwijs' altijd 'passend' is, maar 'passend onderwijs' lang niet altijd 'inclusief'.

Iedereen snapt dat voor echt 'inclusief onderwijs' fikse veranderingen en ook zeker investeringen nodig zijn. Het 'passend onderwijs' in Finland bijvoorbeeld is nagenoeg alleen maar 'inclusief onderwijs' met enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld voor zwaar-gehandicapte leerlingen. Dit heeft alleen maar tot stand kunnen komen met enorme investeringen door staat en bedrijfsleven, gedurende decennia.

Voorwaarden voor 'inclusief onderwijs' zullen voor de meeste mensen als vanzelfsprekend in de oren klinken: kleinere klassen, extra gespecialiseerde handen in de klas en goede materialen. Helaas voor nu toekomstmuziek en volgens sommigen zelfs een utopie.

Barometer Onderwijs, een onderzoek van VKbanen en Newcom Research, vroeg mensen uit het onderwijs naar hun 'ideale basisschoolklas'. En de uitkomst van dit onderzoek was duidelijk, leerkrachten en medewerkers willen bijna allemaal hetzelfde: onderwijs op maat. Eigenlijk 'passend onderwijs' dus en dan ook in de vorm van 'inclusief'.
In het onderzoek passeren alle voorwaarden voor echt passend onderwijs weer de revue.

Het moge duidelijk zijn, de vakmensen zijn er al uit: geen ombuiging, prestatiebeloning of een vernieuwd samenwerkingsverband zal uiteindelijk kunnen leiden tot optimaal onderwijs waarin kinderen op hun eigen niveau en op hun eigen manier en tempo kunnen werken.
Wat dan wel? Lees hier de antwoorden uit het onderzoek De Barometer Onderwijs: "Dromen over de ideale klas".
Zoals gezegd volgens sommigen toekomstmuziek, volgens anderen een utopie, volgens ons een vereiste als we over waar inclusief of passend onderwijs willen kunnen spreken.