vrijdag 25 februari 2011

20.000 gepasseerd!

Er is in drieƫnhalve week al meer dan 20.000 keer gekeken naar deze site. Dat is waanzinnig, en we zijn blij met deze steun. We hopen er nog heel veel toe te kunnen voegen, want we gaan door!!!!

En nog steeds geldt: ZEGT HET VOORT, www.wijzijnverbijsterd.nl strijdt tegen de bezuinigingen op het speciaal onderwijs. Kom ook iedere dag terug, we hebben steeds nieuwe bijdragen.

"Van horen zeggen"


Er is niks ergers dan dat iemand tegen je zegt "ik heb in de wandelgangen gehoord" of "er wordt gezegd datte..." of "ik heb van horen zeggen".Over het algemeen komt er dan een opmerking die als "roddel en achterklap" aan te merken valt. Dan worden er dingen gezegd die niet te toetsen zijn, waar de waarheid geweld aan wordt gedaan en waar bij navraag niemand, maar dan ook niemand iets vanaf weet.

In scholen waar kinderen waarden en normen wordt bijgebracht (in alle scholen dus) heet dit roddelen en eigenlijk gewoon liegen. Het is namelijk nooit te controleren.
Meesters en juffen leren de kinderen al snel dat dat niet mag en dat dat niet hoort.
Meestal gaat het om dingen die iemand vindt of wil zeggen, maar niet het lef heeft om eerlijk te zeggen "ik vind dat...." of zelfs "het is MIJN mening dat...."

Voorbeeldje? een leerling die over een andere leerling zegt: "ik heb gehoord.... er wordt gezegd.... dat Jean-Pierre in de fietsenstalling wel eens gerookt heeft. Of: "Ik heb gehoord dat.....", wacht, ik heb een voorbeeld.

Dit komt uit een bijdrage van Ton Elias aan het debat rond passend onderwijs. Je gelooft niet dat dit is uitgesproken in de Tweede Kamer.

Met droge ogen beweert hij dat een lerarenteam van een middelbare school, in een lerarenvergadering besloten wordt dat.....

Dat moet als volgt gaan.

Hij weet het zelf niet; meer Onzin van Ton

Ach, het wordt misschien eentonig, maar wij van wijzijnverbijsterd voelen onszelf verplicht om onzin en nonsens aan de kaak te stellen.

Nou is ondergetekende vakantie aan het vieren in Oostenrijk. Het moet toch niet gekker worden dat er dan een Oostenrijker tegen je zegt "Das is auch was, mit eure minister von Bijsterwiese, Sie will gerne beschleunigen, wohl 300 miljonen euro".

In het document "overzicht bijdragen VVD op passend onderwijs", te downloaden van de site van onze Ton met de bon ton komen we alle bijdragen tegen die Ton Elias de afgelopen weken (letterlijk) heeft gedaan aan het debat rond passend onderwijs. Wat heet debat als je niet naar anderen luistert en alleen maar je eigen zelfvoldane en zonder enige kennis van zaken neergezette bijdragen opleest. Nou ja, leest....: het advies "logopedie" was glashelder

Onderstaand drie zinsneden uit het genoemde overzicht.

Het is onvoorstelbaar dat er gewoon twee verschillende waarheden worden verkondigd.

Leest u mee.
Of uit het spoeddebat hetzelfde, maar dan net een beetje anders:
Deze waarheid is al een waarheid als een koe: die koe is namelijk gemolken en er wordt op de huidige 1200 miljoen 300 miljoen bezuinigd (eenvierde dus). We praten dus over 900 miljoen!!!

Leest u mee
En nu is er opeens "zo'n kleine twee miljard" beschikbaar.

Maar dat is die eigen waarheid die wij van wijzijnverbijsterd al eerder zijn tegengekomen. 900 miljoen is natuurlijk "een kleine 2 miljard". Wel een HEEEEELE KLEINE 2 miljard, maar, om met onze eerste minister te spreken: "het is geen liegen, het is alleen de waarheid verdraaien.

Prachtig initiatief van Daan voor zijn zusje Sabine !!



Wat een prachtige reacties komen er toch binnen bij ons op het blog.
Velen daarvan zijn messcherp, keihard of bijzonder boos.
En dan ineens komt er deze reactie binnen waar je hart sneller van gaat kloppen en waar je plots stil van wordt.
Deze reactie komt recht uit het hart en raakt je diep van binnen.

Premier Rutte, , Marja van Bijsterveldt en natuurlijk onze Ton met de bon ton, wat zou het fijn zijn als jullie nu eens deze reactie zouden lezen en deze foto's zouden bekijken. Misschien, heel misschien dat er dan een beetje besef binnen druppelt van het verdriet en de onmacht dat bij ons leeft over deze bezuinigingen in het Speciaal Onderwijs.
Daan en Sabine: een hele grote dikke duim voor jullie !

Geef kinderen ook een toekomst!
Ik ben Daan Melis en ik ben 11 jaar.
Ik heb een zusje Sabine van 7 jaar met autisme die op speciaal onderwijs zit. Dat is voor kinderen die erg moeilijk kunnen leren. Ze zit op de Mattheusschool in Rotterdam. Hier is ze een jaar geleden begonnen in een hele kleine klas met 2 juffen die extra aandacht aan haar besteden. Eerst zat ze twee jaar op een normale school. Hier kon ze niet goed meekomen, ook al deden de juffen daar nog zo goed hun best. De klas was veel te groot en door haar stoornis trok ze het niet en kon ze niet leren. Sinds ze op haar nieuwe school zit gaat het een stuk beter met haar. Met sommige dingen is ze een stuk verbeterd, zoals met taal.
Dit onderwijs is goed voor die kinderen, er zijn extra juffen en meesters en de klasjes zijn er klein waardoor er extra aandacht aan de kinderen worden besteed. Ze krijgen meer zelfvertrouwen omdat ze geholpen worden bij wat ze minder goed kunnen.
En vaak een stoornis hebben waarom het leven later moeilijk word. En dan wil de regering daar juist gaan op bezuinigen. Daar ben ik heel erg tegen!
Dat kan niet!!! Kinderen die al een moeilijke toekomst hebben een nog moeilijkere toekomst te geven.
Waardoor ook kinderen naar een gewone school moeten gaan. En dan gaan ze het helemaal niet trekken.
Hiermee zullen die kinderen heel erg zwaar krijgen. Daarom heb ik een handtekeningenactie gedaan bij mij op school en in de straat. Alle kinderen vanaf groep 4 hebben deze actie ondertekend. Ook de juffen en meesters hebben een handtekening gezet tegen dit plan. Dit wil ik opsturen naar de minister zodat ziet dat het echt een heel stom plan is. Ik hoop dat zij zo slim is en mijn lieve zusje een toekomst wil geven op de school waar ze thuis hoort! En wel in kleine klasjes met 2 juffen.
Daan




En dan het CDA .....

Geschreven door de BOZE GEFRUSTREERDE BAAS


We hadden het zelf kunnen verzinnen, maar bijgaand filmpje geeft de draaikonterij van het CDA nou precies weer.
Aan de ene kant zeggen dat je ergens voor staat, maar aan de andere kant iets volstrekt anders doen.

Onze Maxime is natuurlijk de exponent van deze lijn binnen het CDA. Een partij, die christelijke waarden belangrijk vindt en "het denken en handelen stuurt" kan natuurlijk hier niet mee aankomen.

Het CDA zou als christelijke partij dit beleid niet voor haar verantwoording moeten willen nemen. Daarom een nieuw logo: het ALGEMEEN DRAMATISCH APPEL, of staat de eerste A voor iets anders ..... ??

Ton communiceert simpel

"Communicatie is op zich heel simpel" is een favoriete uitspraak van Ton met de bon ton Elias. Nu snapt hij weinig van waar hij over praat en dus al helemaal niets van het speciaal onderwijs, dus dat dat niet voor iedereen geldt is voor Ton geen gegeven.
Maar voor hem zelf geldt dus bovenstaand adagium.

Nu is het voor ons ondertussen duidelijk dat wat voor Ton "communicatie" is, ons vaak als een dreinerig herhalen van enkele kortzichtige statements is, zonder enig begrip van zaken.

Zo ook weer op vrijdagochtend bij het ochtendprogramma "Ochtendspits" bij Telegraaf-omroep Wakker Nederland.
Ton met de bon ton maakte zich erg druk over de indoctrinatie die ouders van sommige scholen te verduren krijgen.
Zoals u weet heeft Ton al niet zo'n hoge pet op van ouders, want hij ondersteunt de bezuinigingen en plannen van Marja waarin uiteindelijk de ouders helemaal geen zeggenschap meer hebben over de plaatsing van hun kind binnen het onderwijs (al dan niet speciaal onderwijs).
En ook nu vindt hij dus dat ouders niet voldoende bagage hebben om zelf te oordelen over een brief van de school waarin stelling wordt genomen tegen de bezuinigingen.
Een verkapt stemadvies vindt Ton dat. "En allemaal op kosten van de staat", klaagde Ton nog.

Ton met de bon ton schoffeert ditmaal school in Arnhem (en eigenlijk iedereen)

Vanmorgen in Ochtendspits sprak Ton met de bon ton zich boos uit over een brief die aan ouders is meegegeven door Arnhemse scholen.
In de brief spreken de besturen hun ongerustheid uit over de aangekondigde bezuinigingen in het passend onderwijs.

Onze Ton trekt onmiddelijk van leer en weet wederom een grote groep mensen te schofferen. Hoe doet deze man dit nou toch en wat is het nu bij Ton met de bon ton wat er ogenblikkelijk voor zorgt dat mijn haren overeind komen te staan.

Een analyse dan maar.

Als eerste heeft Ton de neiging om iedere vraag die hem gesteld wordt te herhalen. Zo vraagt Petra aan Ton vanmorgen in ochtendspits het volgende: "wat is het probleem"? Waarop Ton echoot "wat is het probleem", waarom niet", vraagt Petra, "waarom niet", zegt Elias.
De toon van herhalen is er een waarop Ton de vraagstelster en de kijker het gevoel geeft dat wij degenen zijn die het allemaal niet begrijpen. En dat is op zich al aanmatigend.

En wat is dan eigenlijk het probleem, volgens Ton? Elias vindt dat politiek niet in de school thuishoort!
Dat is fijn, meneer Ton Elias, want dat is namelijk precies de zin waarmee de brief vanuit de schoolbesturen haar oproep is begonnen; ik citeer:
"U heeft in de afgelopen week vast wel iets gezien op TV of in de krant over protesten tegen de bezuinigen op het Passend Onderwijs van 300 miljoen euro. Het is niet de plek van scholen om zich met politieke beslissingen te bemoeien. Het is wel de plek van scholen om op de bres te springen voor de belangen van hun leerlingen en hun ouders. En dat moment is nu!".
Elias en de schoolbesturen zijn het dus eens, de school bemoeit zich niet met de politiek, maar komt wel voor haar leerlingen op.
Niks aan het handje dus tot zover.

Elias leest vervolgens het volgende stukje voor:"het kan alleen maar goed komen met het onderwijs als er miljarden euro's meer in het onderwijs worden gestopt, uw kinderen worden zwaar de dupe van dit onderwijsbeleid".
Hoezo uit de context rukken van een tekst ???
Dit is namelijk wat letterlijk in de brief gesteld wordt en dat daar een heel andere strekking achterzit dan dat dhr. Elias doet voorkomen is dan wel duidelijk.
Citaat: "Groepen worden niet alleen groter, maar deze groepen zullen dan ook nog meer zorgleerlingen hebben. Grotere groepen en meer tijd voor zorgleerlingen, betekent minder tijd voor alle leerlingen. Deze bezuiniging van de regering verzwakt daardoor de kwaliteit van het hele basisonderwijs in Nederland.
Helaas is dit het effect van de onderwijsplannen van het huidige kabinet. Dit kabinet zegt dat het wil dat ons onderwijs internationaal bij de top 5 van de wereld behoort. Dat kan alleen als er miljarden euro’s meer in het onderwijs worden gestopt.
".
Het lijkt mij overigens dat we het daar ook met zijn allen over eens zijn: wil je tot 'een top' behoren, dan zul je moeten investeren daarin. De VVD weet dat toch als geen ander?

Vervolgens vraagt Petra Grijzen zich af waarom een school, die blijkbaar goed op de hoogte is van de consequenties van deze bezwaren, niet zou mogen opkomen voor de belangen van hun onderwijs?.
Oeps, dat is tegen het zere been van onze Ton. Hij begint zijn antwoord met :"nou",ten eerste (een 'tweede' komt er overigens nooit) omdat ze het beleid van het departement onderwijs niet eens gelezen hebben, dat blijkt uit de brief die ze aan de ouders sturen.......".
Huh ? Dat blijkt? Waaruit? De brief die 'ze' aan de ouders sturen? Zijn 'ze' dan zo dom en zo niet capabel? Zijn schoolbesturen dan zo slecht geĆÆnformeerd? Zijn 'ze' dan zo slecht op de hoogte dat zij een brandbrief doen uitgaan naar ouders, zonder dat zij zich op de hoogte hebben gesteld van het beleid van het departement onderwijs?

Ton ton, tut tut, nou dat is wel een erge schoffering, zo niet een kleinering van schoolbesturen die zich ongetwijfeld wel degelijk goed hebben laten informeren en vast heel goed op de hoogte zijn van het onderwijsbeleid. Heeft u gelijk? Heb ik gelijk?
Misschien moeten we eens gewoon vragen aan deze schoolbesturen of zij op de hoogte zijn van het beleid van het onderwijsbeleid. U en ik weten dit niet, maar het verschil tussen Ton en mij is dat ik ervan uit ga dat schoolbesturen goed geĆÆnformeerd zijn en dat heer Elias direct weet te schofferen door te roepen dat "ze" dus maar wat uit de nek kletsen.