vrijdag 25 februari 2011

"Van horen zeggen"


Er is niks ergers dan dat iemand tegen je zegt "ik heb in de wandelgangen gehoord" of "er wordt gezegd datte..." of "ik heb van horen zeggen".Over het algemeen komt er dan een opmerking die als "roddel en achterklap" aan te merken valt. Dan worden er dingen gezegd die niet te toetsen zijn, waar de waarheid geweld aan wordt gedaan en waar bij navraag niemand, maar dan ook niemand iets vanaf weet.

In scholen waar kinderen waarden en normen wordt bijgebracht (in alle scholen dus) heet dit roddelen en eigenlijk gewoon liegen. Het is namelijk nooit te controleren.
Meesters en juffen leren de kinderen al snel dat dat niet mag en dat dat niet hoort.
Meestal gaat het om dingen die iemand vindt of wil zeggen, maar niet het lef heeft om eerlijk te zeggen "ik vind dat...." of zelfs "het is MIJN mening dat...."

Voorbeeldje? een leerling die over een andere leerling zegt: "ik heb gehoord.... er wordt gezegd.... dat Jean-Pierre in de fietsenstalling wel eens gerookt heeft. Of: "Ik heb gehoord dat.....", wacht, ik heb een voorbeeld.

Dit komt uit een bijdrage van Ton Elias aan het debat rond passend onderwijs. Je gelooft niet dat dit is uitgesproken in de Tweede Kamer.

Met droge ogen beweert hij dat een lerarenteam van een middelbare school, in een lerarenvergadering besloten wordt dat.....

Dat moet als volgt gaan.

De afdelingsdirecteur: "volgende punt, punt 5. Jantje van Eliasveldt is op de agenda gezet door Max van Hagen van staatsinrichting, ik geef het woord aan Max"
Max: "Ik vind het zo'n pestjong, hij is zo druk. volgens mij heeft hij ADHD, of misschien ADD of zo, een schoonzus van me zegt dat Concerta of Ritalin goed helpen"
De afdelingsdirecteur: "wie vindt dat nog meer?" Er gaan zes handen de lucht in en er zijn drie twijfelaars. "Zullen we dan het besluit notuleren dat Jan van Eliasveldt aan de Concerta moet?"
Max interrumpeert en zegt: "ja, of aan de Ritalin".
De afdelingsdirecteur: "dank je Max, je hebt natuurlijk gelijk".
De notulist steekt haar hand op en zegt: "en dan in de brief aan de ouders gelijk het adres van dokter Rutte zetten? Die schrijft makkelijk voor"
En zo wordt besloten, aldus genotuleerd.


Zou er nou werkelijk IEMAND in dit land zijn die deze onzin gelooft, die deze roddel en deze kolder accepteert. die dit "van horen zeggen? niet gelijk van tafel veegt?

Waarom mag Ton Elias dit soort smaad dan gewoon zonder interruptie zeggen in de tweede kamer?

De politiek is gek geworden.

3 opmerkingen:

  1. Dit stuk heb ik live gezien en het stoom kwam uit mijn oren. Als je iets niet doet is het dit.

    Weet je; het ergste is dat er er mensen zijn die deze kolder wel geloven of willen geloven, omdat het onderwerp heel gevoelig ligt.

    Mijn twee kinderen met ADHD gebruiken Concerta en Ritalin, omdat ze zonder geen enkele kwaliteit van leven zouden hebben.

    Dit ongeleide projectiel weet echt niet waar hij het over heeft. Een kind met slechte ogen stuur je toch ook niet zonder bril naar school met de mededeling vooral heel erg goed zijn best te moeten doen?

    Ton wel. Misschien zou ie zelf eens een dokter moeten zoeken die makkelijk voorschrijft? Ik heb zo`n vermoeden dat een pilletje deze meneer wel eens goed zou kunnen doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ineens bedenk ik mij dat als ik mijn kinderen geen medicatie zou geven ze nog meer zorg nodig hebben. Dit zou ome Ton toch aan moeten spreken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. *Grmbl* ik word hier zo kwaad om, een huisarts en school mogen gewoon weg diez diagnose NIET kunnen stellen alleen de psychiater en die mag ook alleen deze medicijnen dan voorschrijven. Probleem opgelost

    Een internist schrijft toch ook geen bril voor???

    Erica een bezorgde mama van bijzondere kinderen

    BeantwoordenVerwijderen