maandag 6 februari 2012

De verbijsterende toekomst: de realiteit van 2014


Eindgroep ZMLK in 2012:

Maandagochtend.
In de eindgroep van onze school voor ZMLK zitten 12 leerlingen. Van die 12 gaan er 3 rechtstreeks naar hun stageplek, de andere 9 leerlingen komen tussen half 9 en kwart voor 9 aan bij school. 3 van die gasten komen met het openbaar vervoer, 1 komt er op de fiets en de rest met taxi's en bussen. Ze worden door het groepspersoneel ontvangen in de groep. Het voor hen gevisualiseerde rooster hangt klaar, want er staat veel te gebeuren. Van de 9 die in de klas zitten gaan er 5 op LOL-stage bij Poortwerk, 2 naar een basisschool om het eten voor de lunch voor de tussenschoolse opvang voor te bereiden, er moet er 1 naar het hoofdgebouw voor de interne stage bij de administratie en de laatste blijft op school: die helpt de conciƫrge bij kleine onderhoudswerkzaamheden en bij het vervoer van spullen tussen de locaties.

Het groepspersoneel is er druk mee. De leerkracht gaat op LOL-stage. LOL staat voor "leren op locatie". Ze gaat in een van de bussen op stap, en is om half 3 weer terug. De klassenassistente gaat met 3 leerlingen op stap: ze brengt de 2 naar de basisschool en gaat dan door naar het hoofdgebouw om de leerling voor de interne stage weg te brengen. Dan weer terug naar de basisschool voor de begeleiding daar. De stagebegeleider, die verantwoordelijk is voor de begeleiding van alle stages in de eindfase van de school, staat om half 9 bij de bakker in het centrum de eerste leerling op te wachten. Die heeft moeite met op tijd komen, dus daar doet ze van alles aan. met ouders, familie en de leerling zelf. "het hele netwerk wordt ingeschakeld" heet dat. Om 10 uur gaat ze naar de werkplaats om te overleggen met de begeleider van de tweede leerling die extern stage loopt en vervolgens luncht ze in het lunchcafe waar de derde leerling in de bediening werkt. dat gaat goed, en de leerling straalt als hij de begeleider een kop koffie brengt.
Dan moet ze gauw terug naar school, want de leerling die met de conciƫrge meeloopt speelt wat op en vertikt het om wat te doen.
Daar is een stevig gesprek voor nodig. Daar wordt ook de intern begeleider ingeschakeld, de locatieleiding checkt of alles loopt en of de communicatie met de groepsleerkracht en de klassenassistente niet vergeten wordt.
Na schooltijd wordt er even overlegd. Daar zijn groepsleerkracht, klassenassistente, stagebegeleider en intern begeleider bij. Deze laatste rapporteert aan de locatieleiding.

Bijzonder? Nee hoor, een heel gewone dag in het ZMLK. En zo hebben we er 5 in een week, waar van alles gebeurt, waar bijzondere mensen speciale dingen doen om onze leerlingen zoveel mogelijk vooruit te helpen. Gedurende de week hebben ze ook nog tussendoor wel eens een gymles en werken ze aan de computer, doen ze ZEDEMO of werken ze in de keuken of de fietswerkplaats. Bijzonder? Nee heel normaal, want dat hebben ze nodig. Luxe? welnee, we hebben iedere minuut van alle begeleiding nodig.

En nu naar 2014. We hebben alle bezuinigingen van het te laat gevallen neoliberale gedoogkabinet van PVVD en CDA achter de rug. Marja van Bijsterveldt is commissaris van de Koning geworden in Groningen. "Hoe verder weg hoe beter" heeft Koning Willem gedacht, en gelijk heeft hij. Premier Roemer heeft het overgenomen en Geert Wilders zit met 3 zetels nog net in de Tweede Kamer. Hij communiceert alleen via Twitter, want als hij begint te praten loopt iedereen weg.

Maar ja, die bezuinigingen waren al doorgevoerd. De eindgroep heeft nu 16 leerlingen. Onze school heeft bijna 7 ton moeten bezuinigen, en ook in het VSO zijn daardoor veel mensen ontslagen.
Op maandagochtend komen er van de 16 leerlingen nog maar 7 met de taxi. 5 komen er zelfstandig, en de rest wordt gebracht door ouders. Ook het leerlingenvervoer is aangepakt, en "je bent nou eenmaal verantwoordelijk voor je kind" is wat de gemeente tegen ouders zegt.
Er zijn van de 12 leerlingen 4 leerlingen naar externe stages. Die worden nu geregeld door de locatieleiding, want de stagebegeleider is wegbezuinigd. Ze is er nog wel, maar werkt nu als klassenassistente in een van de bruggroepen. Er zijn gewoon niet genoeg mensen meer. Door de bezuinigingen heeft de school in totaal 8 klassenassistentes moeten ontslaan en de rest is verdeeld over de groepen. De eindgroep heeft daardoor op maandag en woensdag geen assistentie.
Er zijn wel 12 leerlingen gearriveerd, die door de leerkracht zijn ontvangen. De eerste activiteit van de dag is een bak koffie en een sociaal moment. Dat halen ze zelf uit de automaat, en vervolgens verzamelen ze zich om de tafel. Tot de pauze wordt er geanimeerd gesproken over het weekend, wat ze hebben gedaan en beleefd. De pauze van een kwartier is om bij te komen en dan weer naar binnen. De leerkracht is alleen met 12 leerlingen, maar verdeelt toch de boel: 3 naar de fietswerkplaats, 4 schoonmaken, 3 strijken en 2 de klassen langs om kopjes op te halen en af te wassen. Ze rent zich vervolgens drie slagen in de rondte om alles en iedereen in de gaten te houden, maar dat lukt natuurlijk niet. De locatieleiding springt in, want de IB heeft nu ook een groep. De locatieleiding heeft ondertussen een belrondje gemaakt langs de stageplekken van de externe leerlingen. Eentje was weer te laat en heeft een laatste waarschuwing en een andere misdraagt zich, heeft een grote waffel en hoeft niet meer terug te komen. De leerling in het lunchcafe doet het heel erg goed, maar de leiding daar zou na 3 maanden wel eens een gesprek van iemand van school willen hebben.
Om 12 uur is het pauze en gaan ze even eten en dan naar buiten. De juf mag even uitblazen en opladen voor het volgende stuk van de dag. De 12 leerlingen die in de klas zitten zijn onrustig, want er hebben er 2 mot met elkaar. Daar moet eigenlijk even mee gepraat worden, maar dat valt niet mee. Een belletje naar de locatieleiding brengt uitkomst. Die springt even in, waardoor de juf met die gasten kan praten. het is wel al 10 voor half 2 als de leerkracht weer met alle 12 leerlingen in de groep zit. Ze pakt een project aan, waardoor er op het interactieve scherm even een film vertoond kan worden. De IQ's lopen uiteen van 28 tot 68, dus er is veel verschillende verwerking nodig. Na een gesprek zet ze er maar 4 aan een kleurplaat, 3 aan een computer en met de rest gaat ze dieper op de stof in.
Om kwart voor 3 staan de ouders en de taxi's weer te wachten en mogen de leerlingen naar huis. Vroeger werd er in een agenda geschreven bij leerlingen die moeilijk communiceren, maar dat zit er niet meer in.

Geen stagebegeleiding, geen assistentie, geen interne begeleiding, en daardoor geen ondersteuning, geen inhoudelijke back-up, geen begeleidingsgesprekken, geen video-begeleiding, geen externe begeleiding, geen schoolontwikkeling, geen persoonlijke ondersteuning, geen achterwacht en bovenal een slap aftreksel van het onderwijs wat we willen geven en waar alle leerlingen recht op hebben.

Daar moeten we het mee doen, dat is duidelijk, maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op. En wat nog het mooiste van alles is: in 2013 is ook nog de "wet verbetering kwaliteit (V)SO" ingevoerd. Hoe achterlijk kan je als regering zijn.

BREAKING: 6 MAART STAKING TEGEN BEZUINIGINGEN

Zojuist is bekend gemaakt dat de Algemene Onderwijsbond, CNV Onderwijs, Abvakabo FNV, FvOv en de Algemene Vereniging Schoolleiders besloten hebben tot een landelijke stakingsdag op 6 maart aanstaande tegen de plannen van minister van Bijsterveldt, die met haar bezuinigingen het speciaal onderwijs kapot maakt en het reguliere onderwijs zwaar onder druk zet.

Lees hier het bericht op de site van de AOb en hier op de site van CNV Onderwijs.

Wij gaan er van uit dat ook op de sites van de andere organisaties deze informatie terug te vinden zal zijn en binnenkort ook de reacties van de werkgeversorganisaties online zullen verschijnen.
Wij houden u op de hoogte!

Shout, shout, let it all out! (Voordat het te laat is)

Uit film Network (1976 © MGM)
In navolging van de bijdrage van Aag, waarin zij de dagelijkse werkelijkheid beschrijft, vragen wij iedereen in het (speciaal) onderwijs hetzelfde te doen.
Schrijf op wat de dagelijkse gang van zaken is op je school, in je klas, en wat de bezuinigingen daadwerkelijk gaan betekenen voor deze werkelijkheid.
Geen dorre cijfers (wat is nu 10% aan extra leerlingen in een groep van 12-14) maar het werkelijke verhaal (10% betekent 2 bedden/rolstoelen meer in een te kleine ruimte met te weinig personeel, leerlingen die voor periodes alleen gelaten moeten worden of geen les/instructie krijgen omdat een begeleiding wegvalt, etc.).
Vertel wat het betekent om in een reguliere klas plots een flink aantal kinderen meer met een zware leerbeperking of gedragsproblematiek te krijgen, terwijl de toepasselijke expertise, ambulante begeleiding juist wegvalt. De extra eis bovenop de al zeer veeleisende werkzaamheden om zelf dan maar extra expertise op te doen, wetend dat de eerder aanwezige deskundigheid van AB juist gebaseerd was op jarenlange studie en ervaring.

Stuur de verhalen op.
Wij plaatsen de bijdragen graag, maar stuur ze juist ook op naar kranten, periodieken.
Juist die, die de mond vol hebben over de zegeningen van dit kabinet en hun plannen met betrekking tot (passend) onderwijs.
Laat niet alleen jezelf, maar juist de leerlingen waarvoor je gaat en staat horen.

Te lang zijn we stil geweest en ondertussen is het laat dag. maar nog niet te laat. Opnieuw onze oproep: het speciaal onderwijs wordt kapot gemaakt, het regulier onderwijs zwaar onder druk gezet, laten we er met zijn allen iets aan doen om dit te voorkomen

Wij willen werkelijk "passend onderwijs" (zoals in Finland bijvoorbeeld) in plaats van dit halfbakken, deels uit rancuneuze onwil (Elias/Beertema) en deels uit absolute onwetendheid en kennis van zaken en praktijk (Ferrier, van Bijsterveldt) ontstane gedrocht! Investeringen in plaats van bezuinigingen en een streep door de prestatiebeloning ten gunste van investeringen in de leerlingen en onderwijsomgeving.

Schreeuw het (nu eens) uit!

U kunt uw bijdragen sturen naar wijzijnverbijsterd@gmail.com (maar dus ook naar AD, Telegraaf, Volkskrant, Trouw, etc. etc.)

En "schofferen" heeft een naam

Uit de Dikke van Dale:
schof·fe·ren -feerde, h geschoffeerd zeer onbeschoft behandelen

En schofferen kun je leren, je kunt jezelf er in trainen, je kunt erin studeren en er een graad in halen.
En onze TON MET DE BON TON heeft dat allemaal gedaan. Het is werkelijk, zeg maar WER--KE--LIJK waar. Lees deze 2 zinvolle bijdragen van zijn hand en vel je eigen oordeel.