Nee, ik heb het dan over de verschillende media, die óf denken dat de bezuiniging van invloed is op bijles of extra voorzieningen voor kinderen met dyslexie, óf die blijven hangen in een vaag verhaal omtrent begeleiding van kinderen binnen het regulier onderwijs. terwijl het eerste onjuist is, is het tweede maar de halve waarheid.
Met name is dit te wijten aan het gegoochel met de term 'passend onderwijs'. En ook omdat het verhaal over de bezuinigingen en de onderwijsherziening voortdurend door elkaar heen lopen. Ze zijn wel gerelateerd, dat wel.
Daarom hier nog een keer in Jip en Janneke taal waar het nu om draait. In de hoop dat men dit verhaal nu eens en voor altijd helder en klaar over het voetlicht kan laten gaan. Hier draait het om morgen en eigenlijk nu al ruim een jaar.
De bezuiniging
Kinderen met een (lichamelijke/geestelijke) beperking (of, zoals men vroeger zei, handicap) of een gedragsstoornis zitten meestal op een speciale school. Daar zijn meester en juffen die zeer gespecialiseerd zijn en hebben doorgeleerd voor dit speciaal onderwijs. Het laatste decennium was het mogelijk voor sommige van deze kinderen om op een "gewone" school les te krijgen, maar dan met extra begeleiding voor leerling én leerkracht door (opnieuw) zo'n speciale juf of meester (die heten dan ambulant begeleider). Dit werd betaald uit het individuele rugzakje, want dat kon de "gewone" school niet zomaar betalen.De bezuiniging nu betreft de speciale scholen en de mensen die gedetacheerd worden vanuit deze scholen om leerlingen op het reguliere onderwijs te begeleiden. 300 miljoen wordt dáár weggehaald. Leerlingen in het speciaal onderwijs krijgen nu veel minder goed onderwijs in de klas in de toekomst omdat er veel meer kinderen in een klas komen en omdat de extra begeleiding voor deze heel moeilijke groep wegvalt. 'Speciale" leerlingen in het reguliere onderwijs krijgen nu in eerste instantie geen begeleiding meer omdat de ambulant begeleiders weg bezuinigd worden. (doordat de rugzakjes verdwijnen).
Simpel gezegd komen de bezuinigingen hier op neer.
Onderwijsherziening
Door de onderwijsherziening 'passend onderwijs' wordt alles nog eens lastiger, omdat het streven zal zijn om zo veel mogelijk 'speciale' kinderen naar het reguliere onderwijs te laten gaan. Maar door de bezuinigingen zal dat dus met veel minder begeleiding zijn.Een reguliere klas met één juf of meester zal straks zo'n 5 of 6 leerlingen met een zeer specifieke problematiek hebben. De juf of meester zal daar veel meer tijd voor moeten vrijmaken en dat gaat dan weer ten koste van die 25 anderen.
Ook zullen die juffen en meesters goed bijgeschoold moeten worden om zich het specialisme wat nodig is voor deze leerlingen (vaak in het speciaal onderwijs opgebouwd door een masterstudie) eigen te maken. Dus waar door de bezuinigingen binnen het speciaal onderwijs expertise verdwijnt, moet deze door extra investeringen door anderen juist weer opgebouwd worden.
Ook zullen geldstromen anders georganiseerd worden en zijn er meer ingrijpende veranderingen, waarvan kort gezegd verschillende mensen uit het onderwijsveld niet erg enthousiast zijn.
Maar de discussie naar aanleiding waarvan morgen de actie plaatsvindt is vooralsnog niet een inhoudelijke. Het gaat bovenal om het feit dat de herziening te snel en gepaard gaande aan een zeer forse bezuiniging met verregaande consequenties (zoals hierboven beschreven)gekoppeld is.
Dat is het verhaal dat verteld moet worden!
Conclusie
De bezuiniging op het speciaal onderwijs hebben dus direct invloed op de leerlingen binnen de speciale scholen en de speciale leerlingen op reguliere scholen en indirect op alle leerlingen binnen 'gewone' scholen.En juist door die bezuinigingen zal de onderwijsherziening 'passend onderwijs' juist veel moeilijker en lastiger worden en is de kans heel groot dat veel kinderen buiten de boot gaan vallen, omdat ze niet de passende begeleiding krijgen op speciale scholen, omdat er zwaar beknot is en binnen 'gewoon' onderwijs omdat de expertise en begeleiding ontbeert.
Hier gaat het om morgen en om niets anders.