zondag 13 februari 2011

Hoezo: labelen?

We horen in iedere toespraak van de VVD dat "er te veel kinderen een label hebben gehad", of dat "er te makkelijk wordt gelabeld".

Wij van wijzijnverbijsterd hebben ons licht daar over laten schijnen.

label
Uitspraak: ˈlebəl labels Zelfst. Naamw. 1 stukje papier of textiel met informatie `een koffer met een label met je naam en adres` `een label in je overhemd met het wasvoorschrift` `een label voor je dvd printen` 2 cd-merk `een cd onder...3. Een naam aan iets of iemand gegeven het of degene te categoriseren als onderdeel van een bepaalde sociale groep. 4. Een etiket geven.

labelen` la - be - len [` lee-] (labelde, h. gelabeld) van een label voorzien


Als er wordt gezegd dat er "teveel wordt gelabeld" betekent dit dus, dat er teveel kinderen van een etiket worden voorzien.
Waardoor komt dat nou, is dan de vraag, oftewel: waarom worden die labels nou aan die kinderen gehangen.

Er zijn binnen en buiten het onderwijs twee belangrijke ontwikkelingen te zien die hierop invloed hebben.

  • De laatste jaren zien we in het onderwijs steeds meer een verschuiving naar "opbrengstgericht werken". Dat is op zich een lovenswaardige ontwikkeling: je maakt de opbrengsten van je onderwijs inzichtelijk aan de hand van het presteren van de leerlingen. Om dat presteren te monitoren stelt de overheid steeds meer "referentiepunten" vast. De overheid stelt voor bijvoorbeeld lezen een gewenst prestatieniveau vast op een bepaalde leeftijd. Bijvoorbeeld moeten de leerlingen aan het eind van groep 4 een bepaald niveau hebben behaald.
  • De in het onderwijs gebruikte toetsen en testen worden steeds beter en specifieker. In tegenstelling tot wat met name de VVD en het CDA blijken te vinden is er nou eenmaal zoiets als "wetenschap" (al wordt daar ook op bezuinigd) en zit daar nog steeds veel ontwikkeling in. Die testen en toetsen meten veelal het presteren van leerlingen op een bepaald moment in de schoolcarriere. Zo wordt er al gesproken over een soort verplichte kleutertoets die kinderen moeten doen als ze voor het eerst naar school gaan.

WIJ GAAN DOOR

Er lijkt na één week actie tegen de bezuinigingen op het speciaal onderwijs al een zekere "actiemoeheid" te ontstaan.

Dat is natuurlijk nu net waar de politiek op hoopt en misschien zelfs wel vanuit gaat.
"Ach, laat ze maar uitrazen, dan zijn ze straks blij dat er MAAR drie ton bezuiniging overblijft".
Of zoals Ton Elias waarschijnlijk denkt: "Laat ze maar l*llen, wij doen toch onze eigen zin".


Op het plaatje hierboven zie je hoe het loopt met de bezoeken aan www.wijzijnverbijsterd.nl: de eerste dagen groeit het aantal bezoekers steeds meer met een top op woensdag, de dag van de actie in Nieuwegein.
Sindsdien echter, loopt het steeds meer terug.

MAAR WIJ GAAN DOOR

En we hebben jullie nodig. Nu gaat het pas echt beginnen, want de bezuinigingen zijn slecht, asociaal en de kinderen zijn ongelooflijk de dupe.

Daarom:
DOE MEE, SCHRIJF STUKJES, REAGEER en
STUUR DE LINK NAAR JE HELE ADRESBOEK,
TWITTER HET DE HELE WERELD ROND,
ZET HET OP HYVES,
START EEN WIJZIJNVERBIJSTERD HYVE,
PIK ONZE STUKJES,
MAIL ZE DE WERELD ROND,

ALLES MAG!!

FACEBOOK,
LINKEDIN,
WE WILLEN HET OVERAL ZIEN.

WIJ GAAN DOOR!

Campagne VVD hoopvol van start!

De verkiezingscampagnes voor de Statenverkiezingen van 2 maart zijn van start gegaan en dus zijn wij van wijzijnverbijsterd erg benieuwd wat iedere partij zo als belangrijke speerpunten heeft gekozen.

Heeft men bijvoorbeeld bij de VVD van heer Elias meegekregen dat de bezuinigingen op het passend onderwijs wellicht iets te radicaal zijn?
Heeft Mark naar aanleiding van de manifestatie van 9 februari zich achter de oren gekrabd en besloten zijn woord gestand te doen dat "de VVD nooit, nooit (!) de gevolgen van de crisis neer [zal] leggen bij hen die als zwaksten het schild van de staat het hardst nodig hebben"?
Maakt de gehele VVD korte metten met de door minister van Bijsterveldt voorgestelde bezuinigingen op het gehele onderwijs onder het motto "voor een kennisgroei zijn investeringen nodig"?

Wij hadden al wat ruimte gemaakt in de aula van onze school om Mark de aftrap voor de campagne te laten geven tussen hen die er toe doen, onze leerlingen, met als speerpunt "extra investeringen in het (speciaal) onderwijs!"

Helaas bleek al gauw dat de VVD een heel ander belangrijk speerpunt heeft voor de komende verkiezingen.
Iets waarmee de VVD ons land uit het slop zal trekken.
Iets wat voor de toekomst van ons en onze kinderen onontbeerlijk is.

Luistert u zelf maar hoe mooi, hoe groots de plannen zijn. Houd u wel stevig aan uw stoel vast anders valt u er af!



Het onderwijs wordt echt niet ontzien (Artikel Volkskrant)

Gastauteur
Artikel in de Volkskrant van 9 februari.

HET ONDERWIJS WORDT ECHT NIET ONTZIEN
Ruud Beekhuizen, Huub van Blijswijk, Toine Janssen

Het kabinet beweert in de Troonrede dat het onderwijs wordt ontzien.
Daar klopt werkelijk niets van.

Het primair onderwijs moet ingrijpend veranderen door grote financiële nood gedwongen. In de Troonrede 2010 staat ‘In de vandaag ingediende begroting ontziet de regering het onderwijs’. Hoe kan het dat politiek en praktijk zo sterk verschillen in hun beleving van de werkelijkheid?

De bekostiging van het primair onderwijs staat al jaren onder druk. Veel scholen komen jaarlijks tekort (gemiddeld tot wel 25 duizend euro) op de materiële exploitatie (nutskosten, ICT, schoonmaak, leermiddelen, et cetera).
De structurele bekostiging voorziet slechts in één dag conciërge per week. De kosten voor de ouderenregeling (BAPO) zijn in werkelijkheid dubbel zo hoog als het ministerie van Onderwijs vergoedt.
En gemeenten bezuinigden op subsidies voor schoolbegeleiding, bestrijding van onderwijsachterstanden en schoolmaatschappelijk werk.

Lees hier meer

Analyse (deel 1)


Op de site www.passendonderwijs.nl, die, zoals de naam al aangeeft, alleen maar gaat over passend onderwijs, staat een kraakheldere analyse over de hoeveelheden zorgleerlingen, krimp, groei, stabilisatie en zo meer. Het stuk heet "De zwakste leerlingen de dupe".

Een paar opvallende conclusies:

In dit schema is de groei te zien van het aantal leerlingen in het SO. Opvallend: ZMLK is gekrompen sinds 2003
Dit schema laat de ontwikkeling van de LGF in het primair en voortgezet onderwijs zien. Te zien is, dat het aantal "rugzakjes" minder is geworden vanaf 2008.
In dit laatste schema is te zien hoe binnen de rugzakjes PO de verdeling is. Het aantal cluster-4-leerlingen in het primair onderwijs is gestegen terwijl de andere schoolsoorten stabiel zijn gebleven.
Geachte dames en heren politici. Laten we nou in de discussie over passend onderwijs allemaal over hetzelfde praten. De getallen laten zien dat alle schoolsoorten behalve cluster 4 eigenlijk al jaren stabiel zijn. Zelfs met cluster 4 erbij is er nergens een groei van 60% te zien. In het eerder genoemde document wordt aangetoond dat dit 23% is. Reken ons NIET af op verkeerde cijfers, luister naar de mensen die er WEL verstand van hebben.

Herinnering: Internetconsultatie & Statenverkiezingen

Zoals we hier al meer hebben opgemerkt: de actie-activiteit (een schijnbaar[!] pleonasme) lijkt in het onderwijsveld wat afgenomen.
Hopelijk betekent dit dat men aan het voorbereiden is op acties op de nu komende belangrijke ijkpunten in de besluitvorming rondom de bezuinigingen.

Allereerst natuurlijk de bespreking van de plannen in een commissie van de Tweede Kamer, woensdag 16 februari, en verder natuurlijk de Statenverkiezingen van 2 maart, die extra belangrijk zijn omdat een meerderheid van de oppositie in deze Kamer de plannen van de minister nog kan dwarsbomen.

Op deze plek daarom een tweetal actiemiddelen waarvoor u de stoel niet uit hoeft.

Jeroen Dijsselbloem

Op JOOP.NL een stuk van Jeroen Dijsselbloem van de PvdA over de bezuinigingen op het speciaal onderwijs.
Hierin wordt uiteen gezet dat er heel veel kinderen uit zullen gaan vallen als de bezuinigingen doorgaan.