donderdag 21 april 2011

De waan van de dag

Kijk, dat vinden wij nou klasse van dit kabinet. In een tijd waar het tegenzit toch belangwekkende beslissingen nemen. Beslissingen ook, waarvan het duidelijk is dat het wat oplevert en dat het ook het effect heeft wat je beoogt. Niet beslissingen die in je opkomen en gestuurd worden door de waan van de dag, dat zet geen zoden aan de dijk.

Natuurlijk wordt het beeld over de kinderopvang op dit moment bepaald door een malloot in Amsterdam die kleine kinderen heeft misbruikt voor zijn eigen plezier. Dat is verschrikkelijk, en die man moet achter slot en grendel, terwijl de sleutel vervolgens "kwijtraakt".

Het is nou natuurlijk niet zo, dat wat daar is gebeurd bepalend is voor wat er in de rest van de wereld van de kinderopvang gebeurt.
Als je kijkt wat kinderopvang is, dan zie je dat dat een ruimte is waarin kinderen bij elkaar zijn, activiteiten doen en samen zijn onder begeleiding van iemand anders dan hun ouders.
Dat is potdorie ook zo in het onderwijs. Daar zitten ook kinderen in een klas die door één leerkracht worden begeleid.

En nu dit plan van het kabinet.

Klik op afbeelding voor vergroting
Het staat er: het "vier-ogen-principe". Iedere groep moet begeleid worden door twee volwassenen. Dat is er natuurlijk voor om te zorgen dat kinderen nooit alleen zijn met één volwassene. Maar als dat geldt voor de kinderopvang, geldt dat dan ook voor het onderwijs? Er zijn toch zat scholen waar een leerkracht momenten heeft dat hij alleen is met, laten we zeggen 28 of 29 kinderen? Dat komt toch voor, of hebben wij dat verkeerd begrepen? Nog sterker, dat is doodnormaal.
Moeten we dan in de toekomst ook naar het "vier-ogen-principe" in het onderwijs?
Deze lijn consequent doortrekkend kan het kabinet beter stoppen met bezuinigen, maar wij van wijzijnverbijsterd weten wel hoe deze minister dit op gaat lossen.

Het kabinet besluit dan natuurlijk tot verdubbeling van de klassendeler in alle vormen van primair onderwijs, met de verplichting om dan twee leerkrachten op één groep te zetten.
Ach, klassen van 58, 59, wie maalt erom?

Het zou zo aardig zijn als er eerst eens nagedacht wordt voordat de regering met een plan komt. Daar weten wij in het speciaal onderwijs alles van.
En dat er in de kinderopvang zeer kwetsbare jonge onmondige kinderen zijn is natuurlijk een open deur, en hun veiligheid gaat voor alles.

1 opmerking: