vrijdag 10 juni 2011

Brief aan de Tweede Kamer

In het onderwijsveld is de ongerustheid over plannen rond passend onderwijs NIET afgenomen. U weet dat er 1725 regiobijeenkomsten zijn geweest waar ambtenaren NIET hebben geluisterd naar het veld. U weet ook dat er al eerder een alternatief plan voor de invoering van passend onderwijs is gepresenteerd door onder meer de KBO.

Om de discussie open te houden en de politiek een alternatief te geven voor de plannen die er nu liggen wordt door schoolbesturen onderstaande brief naar de minister en naar de leden van de Tweede kamer gestuurd

Geachte mevrouw/meneer,

Nu de regiogesprekken Passend onderwijs tussen ambtenaren van het ministerie OCW en de schoolbesturen achter de rug zijn, kan de conclusie worden getrokken dat de schoolbesturen geen verplichte, grootschalige regionale samenwerkingsverbanden willen.

Verminder bureaucratie
Uit onze eigen ervaring, de resultaten van de regiogesprekken en de lessen die wij hebben geleerd uit het verleden, weten wij dat het voorstel om te komen tot nieuwe verplichte samenwerkingsverbanden zal leiden tot een toename van bureaucratie. De invoering is een complexe operatie die veel tijd zal vergen. Het creëert bestuurlijke drukte door overleg met veel partners, het (opnieuw) opstellen van procedures, het vastleggen van nieuwe indicatiecriteria, de verdeling van middelen en toezicht en verantwoording op verschillende niveaus. Hier zullen middelen in verdwijnen die terecht moeten komen bij de kinderen in de klas (denk aan coördinatie, toezicht constructies, overlegorganen enz.).

Van zorg-denken naar onderwijs-denken
Goed onderwijs gaat ons aan het hart. Tijd, middelen en energie kunnen maar één keer besteed worden. Het is belangrijk om de juiste keuzes te maken. Wij pleiten, evenals de minister voor een vereenvoudigd bekostigingsmodel dat het mogelijk maakt om onderwijs en ondersteuning zo dicht mogelijk bij de scholen, de leerkrachten en de kinderen te organiseren. Om de omslag te maken van zorg-denken naar onderwijs-denken: goed onderwijs voor alle kinderen (de volle 100 %). In die zin omvat het voorstel van onze besturenorganisatie zowel het actieplan Beter Presteren als het voorstel Passend Onderwijs. Want ook wij streven naar een ambitieuze leercultuur waarin elk kind haar of zijn talent kan benutten!

Het kan anders én beter
Tijdens de regiogesprekken zijn wij uitgenodigd om onze wensen in een alternatief kenbaar te maken. Hier maken wij graag gebruik van. In de aan u gezonden brief van onze besturenorganisaties d.d. 5 april is toegelicht hoe passend onderwijs eerder, sneller, goedkoper en zonder extra gedoe kan worden ingevoerd (zie bijlage). Er zijn geen jarenlange ondersteuningstrajecten nodig, het toezicht is transparanter te regelen en de middelen worden efficiënt en doelmatig besteed. Wij zijn ervan overtuigd dat wij één en ander binnen een jaar geregeld kunnen hebben, met de resultaten die genoemd worden in ons alternatief.

Speciale positie Speciaal onderwijs
Wij vragen om extra zorg voor het speciaal onderwijs. Ook hier krijgt u onze steun voor budgettering, maar juist deze groep leerlingen verdient een aparte status en niet de voorgestelde afhankelijkheid van het regulier onderwijs. Laat hier een apart toezicht en regels voor indicering en toelating van leerlingen bescherming bieden en meer dan het regulier- en overige zorgonderwijs uw bijzondere aandacht genieten.

Voldoende middelen
Wij willen daarbij wel benadrukken dat de ambities die dit kabinet uitspreekt stevig onder druk staan door de huidige (cumulatie) van bezuinigingen. Door de aankondiging van uitstel van bezuinigingen passend onderwijs lijkt het alsof de druk van de ketel is, maar maatregelen zoals de bezuinigingen op het budget van bestuur en management, de bezuiniging op de groeiregeling, de ontoereikende bekostiging van de materiële instandhouding en de komende afschaffing van de prijscompensatie, zetten de financiële positie van het primair onderwijs onder druk, in het voortgezet onderwijs zijn dit het uitblijven van inflatiecorrecties en budgettering van LWOO en PRO op het niveau van 2008. Dit maakt het niet eenvoudig voor scholen om de ambities waar te maken. Het is een ongelukkige combinatie van maatregelen die het extra lastig maken om het voorgenomen beleid succesvol te implementeren (advies ECPO).

Ruimte voor scholen
Wij vinden dat met of zonder de bezuinigingen, ons alternatief voor écht Passend onderwijs serieus overwogen moet worden. Het biedt aanknopingspunten om overbodige drukte en nieuwe bureaucratie te minimaliseren ten opzichte van de nu voorliggende plannen.

“De scholen en de besturen moeten het uiteindelijk doen. Daartoe moeten ze ook ruimte en vertrouwen krijgen.”, zegt u in uw actieplan ‘Basis voor Presteren’.
Wij vragen u om ons dit te geven!

Met vriendelijke groet,

En nu maar hopen dat ze echt luisteren, daar in Den Haag