maandag 12 maart 2012

Passend onderwijs: school als dagbesteding

Let op: deze bijdrage bevat een grote portie satire!

We geven het toe, de woordvoerders onderwijs van de gedoogcoalitie hebben gelijk.
Natuurlijk kan het allemaal wel wat minder in het speciaal onderwijs.
Maar 12 kinderen in de klas? Klassenassistentie?
En waarom? Om wat leerlingen (een zeer gering percentage) die niet meekomen of die "iets" hebben extra aandacht te geven. Extra aandacht zodat bijvoorbeeld een kind met een iq lager dan 55 een beetje lezen kan, of tot tien kan tellen.
En waarom? Uiteindelijk komen ze toch allemaal op de bank bij de dagbesteding.
Flauwekul allemaal.

Nee, gewoon 2 of 3 kinderen erbij, en met de volgende bezuinigingingsronde, om de prestatiebeloning te ontzien, nog maar eens. Tenslotte, in de woorden van Marja, moeten we haar op onze blote knieën danken, het is immers nog steeds substantieel minder dan in het regulier!
Vervolgens, assistentie er uit. Dat er zulke grote verschillen bestaan in didactische leeftijd binnen één klas, daar kunnen Kathleen, Harm en Ton ook niets aan doen tenslotte. Dat is gewoon een gegeven en op de PABO heb je toch ook een korte lescyclus "differentiatie in de klas"? Dan ben je toch klaar?

Instructie rekenen, lezen, laat staan wereldoriëntatie, totaal overbodig bij deze kinderen. En als het dan toch moet, één op één, dan zet je die andere 14, 15 of 18 inmiddels, toch gewoon aan het puzzelen of punniken? Dat ging vroeger ook zo! Gewoon de gehele dag wat fröbelen. Het wordt vanzelf weer vier uur. Als leerkracht geen centje pijn, wat achterover geleund toekijkend, als een ... ja, misschien wel als een woordvoerder onderwijs bij een debat over immigratie (behalve Harm natuurlijk).

De school als dagbesteding, kijk, dat bespaart centen, energie en een hoop romslomp
Onderwijs aan leerlingen met een beperking of een specifieke leervraag? Paarlen voor de zwijnen. Economisch levert het niets op en kost het alleen maar. Terwijl ze al zoveel kosten, terend op "onze" belastingcenten.
Zoals op henkeningrid.org al te lezen was: "en niet werken he, gewoon omdat ze gehandicapt zijn".
Kijk, dát bedoelen Mark, Marja, Ton, Harm en zelfs christelijke Kathleen: zolang je niks oplevert, moet je ook niet te veel kosten.

Passend onderwijs anno 2012: de school als dagbesteding.

Op de site Erasmus Journalisten (Postacademische Dagblad Opleiding Journalistiek) werd twee dagen geleden een sterk artikel geplaatst over de gevolgen van de bezuinigingen voor een zmlk-school in Purmerend.
"In een grotere groep komt hun ontwikkeling stil te staan. Dan kan ik net zo goed het bordje ‘school’ van dit gebouw afhalen. Ik geef dan geen onderwijs meer, maar ben bezig met dagbesteding. Voor concrete leerdoelen is dan geen tijd meer. En als ze niets leren, kunnen ze straks niet werken. Dat kost de maatschappij op lange termijn veel meer geld dan wat er nu bezuinigd gaat worden", aldus de directeur.
Lees hier het gehele artikel.