donderdag 24 maart 2011

Didactische analyse


Wij van wijzijnverbijsterd geven graag een lesje in nederigheid.
Omdat we allemaal onderwijsmensen zijn, zetten we het graag in een duidelijk model, een model dus, wat voor iedereen die het aangaat volstrekt duidelijk is.

We hebben gedacht aan een opzet in SMART, het INK-model is gepasseerd, WMK ook, maar we hebben gekozen voor een lesje in nederigheid aan de hand van het model DA (didactische analyse) van van Gelder.

De aanleiding voor deze les is dit bericht.
INLEIDING:
Een verhaal over 3 beste vrienden die de baas willen zijn in het land. Het verhaal moet smeuig worden verteld, en de humor mag niet ontbreken. Bijvoorbeeld dat Maxime eerst assistent was van de leider van de grootste partij van het land en dat hij nu de baas speelt en het de kleinste partij is, dat soort dingen.

KERN:
Informatie door de leerkracht. Hierin wordt op gestructureerde wijze aangegeven dat de start van dit kabinet, een minderheid, al niet slim was. Vervolgens worden de strapatsen van de leden van het kabinet aangehaald: Hillen als brokkenpiloot met Rosenthal als incompetente navigator, Marja op onderwijs die de hele wereld tegen zich heeft en Opstelten die al zijn principes verloochent en gewoon agenten uit de Randstad weghaalt om kippen te vangen in de Achterhoek.
Vervolgens worden door de leerkracht de cijfers doorgenomen: provinciale staten: minderheid, eerste kamer; minderheid en nu in de Tweede Kamer: minderheid.

VERWERKING:
Gekozen wordt voor een driedubbele verwerking, kort op elkaar, op elkaar aansluitend en toch even net anders.
  1. Een werkblad waarop allerlei foto's van bewindslieden staan. De opdracht: zet met een ROOD potlood een rondje om de losers in het kabinet. (Rutte, van Bijsterveldt, Hillen, Verhagen, Rosenthal) p.s. de foto van Ton Elias is een instinker, dat is wel een loser maar hij zit niet in het kabinet.
  2. Het tweede blad sluit hierop aan: er staan op een blad sommen die te maken hebben met "meerderheid" en "minderjeid". Bijvoorbeeld: is 74 de meerderheid van 150? Er kan dan "ja" of "nee" worden ingevuld.
  3. Het laatste verwerkingsonderdeel is om zoveel mogelijk manieren aan te geven om "te vertrekken". Ook mogen andere woorden worden opgeschreven voor "vertrekken".
    Voorbeelden:
    • opzouten,
    • wegwezen,
    • moven (zeg moeven),
    • pleiten
    • pleite gaan,
    • pleitheinen,

      of:
    • de boot pakken,
    • ontslag nemen,
    • met emeritaat gaan,
De beoordeling is uiteindelijk aan de leerkracht.

Brief aan een vlinder MOET JE LEZEN

We kunnen schrijven en bloggen wat we willen; NIKS grijpt je zo aan als het persoonlijke verhaal van een ouder over zijn kind.

Stefan Gillissen verwoordt het op een wijze die ongekend is.

BRIEF AAN EEN VLINDER

Het kabinet Rutte gaat 300 miljoen euro bezuinigen op het speciaal onderwijs. Ik hoorde het als verslaggever van deze krant voorbijkomen en vroeg me direct af wat dit betekent. Als vader van een zoon met een autistische stoornis, raakt dit nieuws je in je hart. Dit is een brief aan mijn Max. En een stil protest tegen een harde maatregel.

door Stefan Gillissen

Max maakt eenzaam zijn rondjes op de draaimolen. In zijn flonkerende ogen weerspiegelt mijn jeugd, schitteren plots herinneringen aan de kermis van vroeger. Toen regende het nooit, overigens.
Goddelijke interventie wellicht. Want kermis, dat was het summum.
Meer dan een rups, een draaimolen en een snoepkraam was er zelden. Toch was het genoeg. Eindeloze rondjes terwijl Tina Charles voor de honderdste keer zong dat zij wilde liefhebben, maar dat haar schat alleen wilde dansen.

Het is 2009 en de eerste keer dat ik over je schrijf, lieve Max. Voor een column in de krant. Je bent net vier geworden en moet eigenlijk naar de basisschool.
Eigenlijk, inderdaad. Je bent niet als andere kinderen, maar het heeft lang geduurd voordat het zichtbaar werd.

Nou ja, zichtbaar. Merkbaar is een beter woord.
Zorgen heb ik altijd over je gehad.


Lees de hele brief HIER

De politie Op Stelten

Tja, wij van wijzijnverbijsterd zijn natuurlijk gericht op de strapatsen van Mark, Marja en consorten over het passend onderwijs. Vandaag zijn echter wederom onze ogen op ongekende wijze geopend.
De kolder en onzin die door Marja en haar ambteneuze trawanten wordt uitgedragen is overgeslagen naar andere leden van het kabinet. Nou weten we dat Halbe al niet al te fris is, maar nu slaat Ivo toe.
Je weet wel, Ivo van de boel Opstelten. De man is toch jarenlang burgemeester geweest van Rotterdam.
Omdat hij een diepe stem heeft, voorzitter van de VVD was en informateur is geweest heeft hij op zijn 67e nog een beloningsbaantje gehad: minister van veiligheid en justitie. Als burgemeester altijd bezorgd over criminaliteit en te weinig blauw op straat en nu dit.
Politiekorpsen die kritiek hebben op de herverdeling van geld, zouden die kritiek achterwege moeten laten. Dat zegt minister Opstelten van Veiligheid en Justitie.
Eerder op de dag werd zijn besluit bekend dat de korpsen Amsterdam-Amstelland, Haaglanden, Kennemerland en Gooi- en Vechtstreek minder geld krijgen. 21 Andere korpsen krijgen juist meer, om meer agenten van te kunnen betalen.

Opstelten vindt dat korpsen in de Randstad nu te ruim in hun jasje zitten en dat dit ten koste gaat van het platteland.


Het staat er echt: het is net ton Elias of Marja die we horen, als "de scholen hebben jarenlang te veel formatie gehad" en dat soort onzin. De politie in de grote steden zit te ruim in hun jasje, dus kunnen er wel agenten naar de provincie, om de grenzen te bewaken en zo, en om boeven te vangen.

Maar wacht even, wat stond er in het verkiezingsprogramma van de VVD? Het staat HIER echt:


Daar staat: ER KOMEN ER 3500 BIJ!!!.
De minister zegt doodleuk: "OPZOUTEN, NIET ZEIKEN
En de PVV is al niet gekker in deze:


Dus ook hierbij zeggen wij van wijzijnverbijsterd: zijn wij nou gek of sporen die gasten niet?
Je belooft van alles: "we gaan niet bezuinigen op onderwijs", "er komen 3500 agenten bij" of "de criminaliteit moet nu echt aangepakt", maar ondertussen trek je gewoon je eigen plan, je trekt je nergens wat van aan, en doet gewoon datgene wat je nou juist NIET zou moeten doen.

Ivo, Hulde! Je hebt vast koffie gedronken met Marja.

Sloompie, Marja.... tempo

Je hebt wel eens van die kinderen in de klas die net niet meekunnen. Ze doen de laatste stap altijd net te laat en de eerste stap doen ze niet.
In je werk is dat net zo. Sommige mensen komen altijd afspraken na en sommige, meestal een enkeling, is altijd net te laat.

In het kabinet Rutte hebben we er ook zo een. Het gaat, hoe kan het ook anders, om onze Marja. Als ze iets belooft heeft ze het net niet op tijd af, en als er vragen worden gesteld duurt het beantwoorden net even te lang.


In het geval van de vragen die Manja Smits heeft gesteld over het gegoochel met cijfers rond de bezuinigingen op het speciaal onderwijs, snappen wij van wijzijnverbijsterd prima dat ze de anwoorden nog niet heeft gegeven.
Dat durft ze namelijk niet. Onze minister draaikont en kronkelt zich op dit moment in hoeken om niet toe te hoeven geven dat ze de boel heeft belazerd, dat ze willens en wetens feiten heeft verdraaid en bewust de boel heeft misleid.

"De minister schuift te makkelijk zaken voor zich uit", wordt gezegd op nu.nl (HIER). Wij zijn daar gezien onze ervaringen met deze minister voorzichtig gezegd verbaasd over. Ze pakt de hele ontwikkeling passend onderwijs juist ongelooflijk rigoureus aan. Gisteren was in het nieuws dat de bezuinigingen op de kunstsector versneld worden uitgevoerd. Halbe heeft ondertussen toegegeven dat er op het speciaal onderwijs in 2012 voor het gemak alvast 50 miljoen MEER wordt bezuinigd dan afgesproken maar.....

.... als het een beetje moeilijk wordt, als er nagedacht moet worden, dan haakt deze minister af. Dan traineert ze, stelt ze uit, schuift het voor zich uit en probeert ze er onder uit te komen.

Na K4 Kathleen Ferrier hebben we nog een nominatie voor de LAF-prijs 2011: minister Marja van Bijsterveldt.

Meten met twee maten

Tja, een oud spreekwoord. Zo laat op de avond, of vroeg in de morgen, moeten wij van wijzijnverbijsterd denken aan wat er nou eigenlijk is gebeurd rond de missie naar Libië.
Als je goed kijkt naar wat er gebeurt, is dat precies hetzelfde als wat er gebeurt bij het debat over de bezuinigingen op het speciaal onderwijs.

Kijk maar:

Over de missie in Libië wordt in de ministerraad een besluit voorbereid.
Over de bezuinigingen op het speciaal onderwijs wordt in de ministerraad een besluit voorbereid.

Over de missie in Libië schrijft het kabinet een brief.
Over de bezuinigingen op het speciaal onderwijs schrift het kabinet een brief

Over de uitwerking van de missie in Libië schrijft de vakminister een volgende brief
Over de bezuinigingen op het speciaal onderwijs schrijft de vakminister een volgende brief.

Over de missie in Libië volgt een debat in de tweede kamer
Over de bezuinigingen op het speciaal onderwijs volgt een debat in de tweede kamer

Het debat over de missie in Libië wordt gevoerd door de vakminister
Het debat over de bezuinigingen op het speciaal onderwijs wordt gevoerd door de vakminister.

Mark Rutte is WEL aanwezig bij het debat over de missie in Libië
Mark Rutte is NIET aanwezig bij het debat over de bezuinigingen op het speciaal onderwijs.

Het geeft het belang aan dat de premier van alle Nederlanders hecht aan het onderwijs aan kinderen "met een vlekje".
In de ene situatie staat de minister-president zelfvoldaan en zelfs arrogant te vertellen dat "de vakministers bekwaam zijn" om ieder debat zelf te voeren. Maar ja, dan Libië...... Mark staat al dagenlang te trappelen om eigenlijk zijn vliegtuigjes uit de kast te mogen halen om ze naar Afrika te sturen. Hij is daar groots op, en wil het zelf vertellen, wat zeg ik... uitschreeuwen. "We tellen weer mee", want we spelen weer mee.
En het debat over de bezuinigingen: "dat kan Marja zelf wel, de vakminister is capabel genoeg".
En bij Libië zitten er nog 2 ook: Rosenthal en Hillen maar ja, dat heet dan "vakminister".

Meten met twee maten. Mark doet dat prima, en het is duidelijk dat hij het speciaal onderwijs de maat heeft genomen. Hij heeft gewikt en gewogen en zijn keuze gemaakt. En die is duidelijk, volstrekt duidelijk. Speciaal Onderwijs: NEE, Libië JA

Haast (Rome in één dag)

Wat is dat toch? Die ongelofelijke haast die bijvoorbeeld Marja en Halbe aan de dag leggen?
Vijftig miljoen bezuinigingen op speciaal onderwijs in 2012 wordt plotseling 100 miljoen. Ja, "op speciaal onderwijs", laten we het maar niet meer eufemistisch betitelen als "bezuinigingen op passend onderwijs", want uiteindelijk wordt gewoon het speciaal onderwijs en dus met name de groep zwakste leerlingen meedogenloos gepakt.
Dus plotseling tweemaal zoveel bezuinigingen op speciaal onderwijs in het eerste jaar en vandaag heeft onze Halbe bekend gemaakt de 200 miljoen bezuinigingen op cultuur niet per 2014 maar al in 2013 te willen laten doorvoeren (lees hier). Hij wil al snel beslissen waar de grootste klappen gaan vallen.
Haast, haast, haast, van harte gesteund door een kamermeerderheid van, u raadt het al, VVD, PVV en CDA.
Halbe heeft zelfs zo'n haast dat hij voor deze beslissing de Eerste en Tweede Kamer en het adviesorgaan de Raad van State, die normaal gekend moeten worden bij belangrijke wetswijzigingen zoals deze, passeert door een en ander vast te leggen in een zogenaamde ministeriële regeling. Dit instrument staat een minister ter beschikking om niet elke pietluttige regelgeving te hoeven voorleggen aan de Staten-Generaal (Eerste en Tweede Kamer).
En voor Halbe Zijlstra zijn cultuur en de daarbij horende gelden nu eenmaal pietluttigheden, dus hij wil voortvarend aan de slag.

Aangemoedigd door de partijen van de gedoogcoalitie, die eigenlijk alles van waarde als van weinig belang zien.

Maar waarom nu toch die haast om werkelijk al wat een samenleving mooi en beschaafd maakt zo snel mogelijk te asfalteren, om te buigen, stop te zetten, af te breken?
Alsof Mark en zijn horde bang zijn geen tijd genoeg te hebben om hun neoliberale spelletjes te vervolmaken, hun rechtse hobby's te kunnen uitvoeren: in twee, zeg drie jaar iedere sociale verworvenheid te slopen zodat het weer jaren zal duren eer ons land weer op een aanvaardbaar beschavingsniveau terug gekropen is en dan pas middels wel de juiste investeringen op te klimmen als kenniseconomie en sociale rechtstaat.

Mark, Machiel, Maxime, en Marja, Ton, Kathleen, waarom toch die haast? Rome is toch niet op een dag gebouwd?
Is het misschien omdat jullie toch al op de klompen aanvoelen dat de jubelstemming van iets meer dan 50% van de Nederlandse bevolking, in hun onwetendheid, al vrij snel zal kunnen omslaan?
Bijvoorbeeld wanneer men begrijpt dat het wel leuk is om 130 kilometer per uur te mogen rijden, maar minder leuk om dan na een (al voorspeld) ongeluk niet de zorg te kunnen krijgen die je nodig hebt?
Of dat je kind dat nu nog fijn meedoet op de peuterspeelplaats, weliswaar tegen al hogere kosten, maar wanneer het wat meer moeite krijgt met leren, of juist veel te hard gaat, niet dat specialistische onderwijs krijgen kan dat jij wilt?
Of dat die beloofde arbeidsplaatsen bij politie en zorg er helemaal niet gaan komen?
Wanneer dus de mensen door krijgen dat het probleem niet bij één bepaalde bevolkingsgroep ligt, maar juist bij die politieke partijen die er een probleem van maken?
Op het moment dat de mensen gaan begrijpen dat de "C" van het CDA alleen nog maar staat voor holle frasen?
Dat er van al de beloftes van de PVV er maar bar weinig ook gehouden worden?
Dat wanneer Mark van de VVD zijn hand reikt naar "alle Nederlanders" het uiteindelijk maar een zeer selecte groep is die niet met lege handen komt te staan, namelijk de groep die hun handen (en zakken) al vol hebben?
Vandaar misschien die haast?

Ach, om er nog maar eens een cliché tegenaan te gooien: "haastige spoed is zelden goed".
Helaas zullen echter Mark en zijn vrienden de gevolgen niet al te zeer voelen, hun wachtgeld is al veilig gesteld.
Nee, uiteindelijk zullen de zwaksten van onze samenleving, onze ouderen, onze zieken en gehandicapten en onze kinderen uiteindelijk de dupe zijn van deze spoed.

En het zal weer nog veel langer duren eer Rome is opgebouwd.