donderdag 24 maart 2011

Brief aan een vlinder MOET JE LEZEN

We kunnen schrijven en bloggen wat we willen; NIKS grijpt je zo aan als het persoonlijke verhaal van een ouder over zijn kind.

Stefan Gillissen verwoordt het op een wijze die ongekend is.

BRIEF AAN EEN VLINDER

Het kabinet Rutte gaat 300 miljoen euro bezuinigen op het speciaal onderwijs. Ik hoorde het als verslaggever van deze krant voorbijkomen en vroeg me direct af wat dit betekent. Als vader van een zoon met een autistische stoornis, raakt dit nieuws je in je hart. Dit is een brief aan mijn Max. En een stil protest tegen een harde maatregel.

door Stefan Gillissen

Max maakt eenzaam zijn rondjes op de draaimolen. In zijn flonkerende ogen weerspiegelt mijn jeugd, schitteren plots herinneringen aan de kermis van vroeger. Toen regende het nooit, overigens.
Goddelijke interventie wellicht. Want kermis, dat was het summum.
Meer dan een rups, een draaimolen en een snoepkraam was er zelden. Toch was het genoeg. Eindeloze rondjes terwijl Tina Charles voor de honderdste keer zong dat zij wilde liefhebben, maar dat haar schat alleen wilde dansen.

Het is 2009 en de eerste keer dat ik over je schrijf, lieve Max. Voor een column in de krant. Je bent net vier geworden en moet eigenlijk naar de basisschool.
Eigenlijk, inderdaad. Je bent niet als andere kinderen, maar het heeft lang geduurd voordat het zichtbaar werd.

Nou ja, zichtbaar. Merkbaar is een beter woord.
Zorgen heb ik altijd over je gehad.


Lees de hele brief HIER

8 opmerkingen:

  1. Elmira, leerkracht ZMLK moeder van Fien met down24 maart 2011 om 22:52

    Jemig, wat een supergoede brief en wat een tranenbrief ook!! PFPFPF. ik hoop zo dat het goed gaat komen met Max. ( en natuurlijk alle andere kinderen op het speciaal onderwijs )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig verhaal!!!
    Ik kan me Max nog goed herinneren als klasgenootje van mijn dochtertje bij De Grummelkes (bij de Rakkers). Stomverbaasd was ik toen ik dat kleine jochie op een speel / leercomputertje foutloos het woord xylofoon zag intikken en harop hoorde spellen. Wat fijn dat het zo goed gaat met Max dankzij de juiste zorg die hij nu krijgt. Het is goed om het verhaal achter het kind te kennen en niet alleen naar de hoogte van het IQ te kijken om het in hokjes te stoppen. Ik hoop dat dit soort verhalen de ogen opent van minister Bijsterveld. Bezuinigen op deze kinderen is zo verkeerd. Ik zou als moeder het geld zelfs bij elkaar bedelen als het moet om mijn kind een toekomst te kunnen geven met de juiste zorg en onderwijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees hem voor de derde keer, en zit er nog bij te janken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een zeer terechte noodkreet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit komt wel binnen, zeg... De zoektocht is heel herkenbaar.
    PS: de link werkt niet goed. Het juiste adres is http://www.limburger.nl/article/20110325/REGIONIEUWS01/110329736

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Maarten: gecorrigeerd, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een ontroerend verhaal! Een ouder die het begrijpt en zich bij de mogelijkheden van zijn kind neerlegt.
    Vanuit het perspectief van een leerkracht gezien is dat een vrij bijzondere situatie moet ik zeggen. Vaak verwachten ouders juist te veel.

    Aan de andere kant... wat zou jij je eigen kind toewensen? Ik denk dat iedere (V)SO-leerkracht de schreeuw van het kabinet zichzelf kan voorstellen. Dat wij allemaal heel graag zouden willen dat leerlingen 'normaal' zouden functioneren en dat ze 'normaal' zouden meekomen.
    Jammer, maar dat doen ze niet allemaal. Is het eerlijk om ze in een 'normale' situatie te plaatsen? Voor sommigen, ja! En die moeten daar ook vooral blijven.
    Veel van die leerlingen komen uiteindelijk toch bij ons... Vanwege didactische problemen of vanwege sociale problemen. En ze zijn verwend... dat ik wat ik meestal zie! Ze verwachten dat anderen hun tas ophangen, hun tas dragen en ze kunnen hun eigen jas nog geen eens dicht doen! Dat is snel klaar bij ons op school... want zolang je geen problemen hebt met je vingers, doen wij je jas ook niet dicht.

    Hard? Ja best wel... maar je staat ervan te kijken wat een kind eigenlijk kan. Maar waarom is het Speciaal Onderwijs dan eigenlijk nodig als een kind best zelf z'n jas aan kan doen?
    Dat is nodig omdat het op het reguliere onderwijs teveel tijd kost. Het stokje moet je helemaal doorduwen en daarna trek je met je rechterhand de rits omhoog. Het zijn die kleine dingen die je vergeet met een klas van 30, precies die kleine dingen waar het Speciaal Onderwijs wel aandacht voor heeft. In het Speciaal Onderwijs streeft men naar zelfstandigheid, naar persoonlijkheidsvorming. Van wat ik heb gezien, blijft dat achterwege in het reguliere onderwijs. Dat is niet gek, want de massa lift erop mee. Maar die minderheid, zou niet moeten worden weg bezuinigd.

    Dat is waar het hier om draait... op de minderheden bezuinigen en hen bij de meerderheden willen aansluiten, terwijl dat simpelweg niet mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen