woensdag 9 maart 2011

Beloningsysteem (Lof voor Ad Poppelaars en de CG-Raad)

Eigenlijk doen wij het van wijzijnverbijsterd natuurlijk helemaal niet goed. In onze klas hanteren we vaak een beloningsysteem: het goede gedrag, een goede werkhouding wordt nadrukkelijk beloond, "stickers plakken" heet dat.
Juist omdat straffen bij onze kinderen vaak averechts werkt.
Je moet ze kunnen laten zien welk gedrag juist bijdraagt tot een succeservaring (iets wat onze kinderen uit het zmlk in deze keiharde neo-liberale maatschappij nog wel eens tekort komen).
Nu gaan wij van wijzijnverbijsterd ook weer niet zo ver dat we het schandalige gedrag van onze minister, onze Mark en zeker niet dat van onze brullende Ton en brallende Machiel, met sik, positief gaan benaderen. Kinderen die het te bont maken zitten bij ons ook wel eens op de gang. Alhoewel dat dan van korte duur is.
Marja c.s. waren allang naar huis gestuurd, wat ons betreft.

Maar gelukkig hebben wij ook mensen die opvallen omdat zij een juiste visie en een juiste wijze van handelen hebben.
Mensen die bij de feiten blijven en niet zomaar wat roepen omdat dat in het populistische plaatje past.
Mensen die zich niet laten influisteren door schimmige ambtenaren (ambtenaren die geld blijven verdienen door gewoon af te breken wat ze juist hebben opgebouwd, ja zo blijf je wel aan het werk, hè Fons?).
Mensen die zich blijven inzetten voor de allerzwaksten van de samenleving, maar ook indirect voor alle anderen.
Mensen zoals bijvoorbeeld Ad Poppelaars, directeur van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad.

Ad Poppelaars geeft in een helder betoog weer hoe de zaken er in het onderwijs werkelijk voorstaan.
Niet vanwege het huishoudboekje, maar vanwege het hart in zijn lijf en het verstand in zijn hoofd.
Vandaar dat wij van wijverbijsterd volmondig en eensgezind ons keurmerk willen uitreiken aan Ad Poppelaars en de CG-Raad: "goedgekeurd door wijzijnverbijsterd" en onze welgemeende complimenten.

Als de dame en heren in Den Haag die op dit moment iedereen die niet mee kan in de neo-liberale ratrace hard trappen waar ze maar trappen kunnen (onderwijs, uitkeringen, stage- en werkplekken etc.) ook maar het inlevend vermogen en het gezonde verstand hadden van wat de heer Poppelaars in zijn pink heeft zitten, dan zou hen subiet het schaamrood naar de kaken stijgen en zouden zij zich voor lange tijd in hun holen terugtrekken om er voorlopig niet uit te komen.

Meneer Poppelaars, hulde en dank! Bij deze:

Het gaat om ECHTE kinderen

Wij van wijzijnverbijsterd zijn echt oprecht verbaasd en ongelukkig als we de minister of de mensen uit de politiek horen praten over "er kan er best een bij" of "deze kan toch best naar een basisschool".

We hebben in ons onderwijs zorg voor de meest kwetsbare leerlingen die er zijn. Vaak zijn dit leerlingen die helemaal nergens anders terecht kunnen, leerlingen die op veel scholen zijn mislukt en uitgekotst. Wij zeggen steeds "maar kijk nou, het zijn net kinderen". Ieder kind heeft namelijk zijn of haar momenten dat ze zich ook nog eens kwetsbaar opstellen, in plaats van te schreeuwen en te gillen, te slaan en te bijten, met tafels te gooien of de leerkracht aan te vliegen.

Voor de politiek: het gaat om echte kinderen.

Hieronder een korte karakterisering van 2 kinderen. Gewoon kinderen van 11 en 12 jaar, die op een school voor ZMLK (zeer moeilijk lerende kinderen) zitten.
Ton, ik weet het, deze kinderen kunnen best in een gewone school (ammehoela) en minister: er kunnen er best twaalf in een groep (pfffff).

KF (18-07-1999, TIQ 57) heeft een oppositioneel opstandige gedragsstoornis. Zijn geringe verbaliteit vormt een grote belemmering van zijn onderwijsparticipatie evenals zijn zeer geringe acceptatie van zijn beperkingen.
Veel alledaagse levensverrichtingen moeten hierdoor één-op-één begeleid worden. Hij is zeer impulsief en laat ongeremd gedrag zien.
Hij scheldt en schreeuwt met grote regelmaat en dreigt verbaal en fysiek, waardoor hij vaak zeer storend is ten aanzien van het onderwijsleerproces van medeleerlingen.
Hij kan niet omgaan met nieuwe (sociale) situaties (wisselende medewerkers) en activiteiten. Het levert hem extreem veel stress op.
KF vraagt in deze situaties om directe begeleiding vanwege een paniekreactie en/of extreem verbaal agressief gedrag naar andere leerlingen en personeel.
Hij vertoont agressief gedrag waarbij hij duwt, schopt en slaat en/of gooit en spuugt. Tevens kan hij blijven hangen in het maken van seksistische opmerkingen. Hij is dan niet in staat zichzelf te reguleren en heeft dan externe sturing nodig.
Verwijdering uit de situatie met één-op-één-begeleiding is dan de enige oplossing. Hierbij is vaak afzondering en fixatie nodig. Het omlaag brengen van de spanning/stress kan tot een uur duren.

Mark afgekeurd en genomineerd

Het moest natuurlijk gebeuren, al doet het pijn.
Je hoopt dat deze jonge god eraan kan ontsnappen.
Je hoopt dat de pijn wegblijft, dat "the force" hem bij zal staan.
Je hoopt ook dat hij het verstand krijgt, dat hij op zijn schreden terugkeert.
Ook hoop je dat hij zij hoofd schudt, drie maal knippert met zijn ogen en kijkt alsof hij uit een trance ontwaakt.
Je hoopt ook dat hij wel een hart voor kinderen blijkt te hebben, dat hij kinderen met een verstandelijke beperking niet negeert. Je hoopt ook nog dat hij een hart heeft waar plek is voor kinderen met het syndroom van Down, of kindertjes in een rolstoel, of kinderen die een meervoudig complexe gedragsproblematiek hebben.

Je hoopt nog dat hij geen schijt heeft aan al die al zo kwetsbare ouders die een kind hebben met een handicap.
Je hoopt ook nog, maar dat is naïef, dat hij zich realiseert dat Ton Elias een ongeleid projectiel is wat onzin uitkraamt. Je hoopt dat er een, al is het maar één ambtenaar is die hem vertelt hoe het wel zit. Je hoopt en hoopt en hoopt, maar het gebeurt niet.

Wij van wijzijnverbijsterd zijn uitgehoopt na de afgelopen weken, waarin we hoop op hoop hebben gestapeld.
Hij kwam zelfs niet naar de Tweede Kamer, daar hadden we ook nog op gehoopt.

Er blijft ons niks anders over dan het dan toch te doen.
Mark Rutte is hierbij AFGEKEURD door wijzijnverbijsterd.

Het mooie van afgekeurd te zijn is natuurlijk wel, dat onze eerste minister daardoor automatisch is genomineerd voor de Gouden Elias 2011.

Mark, gefeliciteerd, dat doet een HOOP.

Congres passend onderwijs 11 april

Wij van wijzijnverbijsterd zijn niet tegen passend onderwijs.
Wij geven dan ook graag de uitnodiging weer om te komen naar de congresdag op 11 april. Tenslotte is augustus 2012 al snel !
Mag ik u ook wijzen op de kosten voor deze dag ?
329 euries. Als u in het onderwijs werkt.
389 euries als u niet in het onderwijs werkt.
O ja, zonder BTW uiteraard.
Enne per persoon.
Leuk teamuitje misschien ??
De cynische ondertoon wat betreft het kostenplaatje kunt u verder aan u voorbij laten gaan. Nogmaals: passend onderwijs: prima !

Congres Passend Onderwijs
Wanneer: 11 april 2011, 09:00
Naam locatie: Fort Voordorp
Plaats: Utrecht

Passend onderwijs betekent dat elk kind onderwijs krijgt dat het beste bij zijn of haar talenten en beperkingen past. Ook de kinderen met een stoornis, ernstige ziekte of handicap.
Zij kunnen extra hulp krijgen op een reguliere school of op een school voor speciaal onderwijs. Om te garanderen dat alle leerlingen onderwijs krijgen dat bij hen past, wordt per 1 augustus 2012 de wettelijke zorgplicht ingevoerd.
Scholen en schoolbesturen worden dan verplicht te zorgen voor een passende onderwijsplek en passend onderwijs voor elke leerling. Passend onderwijs wordt ingevoerd in het primair en voortgezet onderwijs en het MBO, terwijl ook het (voortgezet) speciaal onderwijs en de leerlinggebonden financiering ingrijpend worden aangepast.

Lees hier verder

Thuis bij het CDA (XXIIV): Jan-Kees over onderwijs

Dan zitten wij van wijzijnverbijsterd een beetje te surfen op internet, en komen we een interview tegen met Jan-Kees de Jager, een sympathieke iets te zware minister uit het kabinet van "halve waarheid" Rutte.
Hij heeft een belangrijke baan, want hij is minister van financiën. Dan mag je op de derde dinsdag in september het koffertje met de begroting naar de Staten Generaal dragen, en in het bijzijn van de Koningin openen.

Er is echter een "maar"...... Als je dat mag doen, ben je ook verantwoordelijk voor de inhoud van dat koffertje. Verantwoordelijk dus voor de begroting, en daar gaat het wat ons betreft natuurlijk fout.
Hij is uiteindelijk dus verantwoordelijk voor de begroting waarin het Speciaal Onderwijs bij het grofvuil wordt gezet.

De andere "maar".... is: hij is van het CDA.
Je verwacht dan dus enige compassie, medemenselijkheid, en gevoel voor mensen die minder kansen krijgen dan anderen.Maar niets van dit alles. Ook Jan-Kees de Jager weet niet waar hij over praat, hij kletst in de ruimte en vindt.... jawel, mede-verbijsterdianen, "dit regeerakkoord is een geschenk uit de hemel voor het onderwijs".

Het staat er echt.

De kwalificatie "geschenk uit de hemel" gaat heel vaak op voor kinderen die bij ons in het speciaal onderwijs zitten. Dat zijn heel vaak onbedorven en hele pure kinderen die met een open oogopslag iedereen kunnen inpakken. "Daar zit echt geen rottigheid bij", zeggen we dan.

Dit gaat echter absoluut niet op voor dit kabinetsbeleid. "Geschenk uit de hemel"? Nou nee, zo zou ik het niet willen noemen. Ik ga meer voor "A trip from hell".

Senaat nog lastig voor Nagel en Rutte

Vandaag een analyse van Pieter Omtzigt, lid voor de Tweede Kamer voor het CDA. Hij is ook econometrist. Dat zijn mensen die rekenen met economische eenheden om zo de economie te kunnen voorspellen. Zeg maar dat je anderhalve dag rekent om te voorspellen dat een pakje boter duurder wordt als er minder koeien zijn.... of zoiets.

De heer Omtzigt houdt ons als lezer HIER op scienceguide.nl een ingewikkelde berekening voor waar uit blijkt dat het voor het kabinet uiterst lastig wordt om een meerderheid te halen in de Eerste Kamer.
Ook concludeert hij, maar hij is dan ook Tweede Kamerlid en econometrist, dat de rol van Jan Nagel hierin erg belangrijk wordt.

Maar dat hadden wij toch ook al geconcludeerd met ons boerenverstand? 36 voor de regeringspartijen, 37 voor de oppositie, 1 voor de SGP en 1 voor Jan Nagel.

Blijkbaar had ik wat anders moeten gaan leren, econometrie of zo.

Politiek van de glazen bol

Nog een leuke opmerking van de minister tijdens het vragenuurtje die we graag nog even over het voetlicht willen brengen.
Ze zegt het zonder nadenken, dat kan niet anders.

"Als straks de samenwerkingsverbanden functioneren en binnen een samenwerkingsverband de afweging wordt gemaakt om meer kinderen in het regulier onderwijs te houden, pas dan zul je zien dat het aantal leerlingen in het speciaal onderwijs zal dalen. Dit was altijd ons doel, maar het is nu nog geen feit, en dus financier ik het, ook de komende jaren.".

Met andere woorden, over een tijd (straks) wanneer de (nieuwe!) samenwerkingsverbanden functioneren (straks) zullen afwegingen gemaakt worden om meer kinderen binnen het reguliere onderwijs te houden (straks) "DAN ZUL JE ZIEN" (straks) dat het aantal leerlingen in het speciaal onderwijs zal dalen (straks).

De minister stelt vervolgens dat ze het speciaal onderwijs nog wel financiert omdat het aantal leerlingen nu jammer genoeg nog niet gedaald is.

Dat zij het echter voor minstens 25% minder financiert zegt ze er niet bij. Maar ze doet dat wel. "De huid verkopen voordat de beer geschoten" is heet zoiets.
Alsof men tegen ouders zegt: u krijgt alvast een kwart minder kinderbijslag want uw kinderen gaan in de toekomst toch de deur uit.
Of: u krijgt alvast een kwart minder salaris want over een tijd stopt u toch met werken.
Of: uw AOW verminderen we met een kwart want over een tijdje bent u toch dood.
Zoiets dus.

Politiek van de glazen bol.

Gehele weergave van artikel in Volkskrant van Ad Poppelaars, directeur CG-raad

Directeur CG-Raad in Volkskrant: 'Rugzak krijg je niet zomaar'
09-03-2011
De CG-Raad heeft een opinie-artikel ingestuurd naar de Volkskrant met als thema het Rugzakje. De Volkskrant heeft 9 maart 2011 het artikel gepubliceerd op de Opinie-pagina.

Hieronder kunt u het artikel van Ad Poppelaars, directeur Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, lezen.

'Als je de politieke debatten over passend onderwijs moet geloven, gaat het niet goed met de Nederlandse jeugd op school. Men speculeert dat inmiddels 20 procent van de jongeren op school een rugzakje nodig heeft en dat het aantal kinderen met ADHD en autisme explosief toeneemt.
Alles bij elkaar zou dat zogenaamde ‘passend onderwijs’ Nederland 3,7 miljard per jaar kosten, nog steeds zitten er kinderen thuis en de situatie verslechtert dramatisch. Is het vreemd dat minister van Bijsterveldt stevig wil bezuinigen en het systeem wil veranderen? Zo kan het niet langer, toch?

De ouders, schoolleiders en leerkrachten die de debatten volgen, krabben zich nogmaals achter de oren. Er klopt iets niet, denken ze. Ik heb toch geen 6 rugzakkers in mijn klas? En zoveel kinderen gaan er toch ook niet naar het speciaal onderwijs? Komt het dan door alle labels die maar worden uitgedeeld? Gaat het echt zo slecht met onze kinderen of met het onderwijs? Ook Marijke Shahsavari-Jansen stelt in haar opinieartikel van 7 maart: ‘Het huidige stelsel is niet houdbaar.’

We kunnen de Nederlanders geruststellen. Er is geen sprake van een explosie van kinderen met een handicap.
Ook het aantal kinderen met een rugzakje is niet onrustbarend hoog.
Niet 1 op de 5 maar 1 op de 25 schoolkinderen heeft een handicap waarvoor een rugzakje of speciaal onderwijs nodig is.
Het gaat eigenlijk best goed met de jeugd van tegenwoordig, en ook in het onderwijs gaat het zo slecht nog niet.

"Geld is belangrijker geworden dan kinderen."

Langzaamaan tekent de schade zich af die deze regering gaat toebrengen aan het onderwijs in het algemeen, maar meer nog aan de meest kwetsbare leerlingen in het bijzonder.
En hoe meer men het ook tracht te laten doordringen bij de minister en haar ambtenaren in Den Haag, hoe meer deze zich ingraven in loopgraven van onwetendheid, nietszeggendheid, en "halve waarheden", smijtend met kolder, leugens en domheid.

Deze ochtend opnieuw tweemaal een bericht over leerlingen die al thuis zitten en scholen die vanwege de bezuinigingen geen kant op kunnen en leerlingen moeten weigeren.
De minister zal wel weer vertellen dat de scholen het niet begrijpen, maar de enige die het nog steeds niet begrijpt is de minister zelf!

In de Stentor is een alarmerend bericht te lezen over thuiszittende kinderen in Flevoland.
Minimaal acht Flevolandse kinderen gaan op dit moment ondanks hun leerplicht niet naar school. Het speciaal onderwijs in de regio heeft geen plek voor ze.
Gedeputeerde Marc Witteman luidt de noodklok. "Juist deze kinderen vormen een kwetsbare groep". De oorzaak ligt volgens Witteman in de aangekondigde bezuinigingen: "Geld is belangrijker geworden dan kinderen.". Lees hier verder.

Tegelijkertijd plaatst Metro een artikel over de Openluchtschool Rotterdam. Directeur Douwe Tiedema en leerkracht Marjolijne van den Berg hebben grote zorgen over de geplande bezuinigingen van het kabinet-Rutte op het passend onderwijs.
“Dan moeten we kinderen gaan weigeren, nee zeggen tegen ouders”, antwoordt Tiedema op de vraag naar de gevolgen voor zijn school van de bezuiniging van 300 miljoen euro op het passend onderwijs. Lees hier verder.

En de minister? De minister trekt de komende weken het land in om op scholen uit te leggen hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit.
Want iedereen heeft natuurlijk ongelijk. Ook als ze gelijk hebben. Daar hoeft de minister gelukkig niet over na te denken. Want dat staat nu eenmaal in het regeerakkoord.