woensdag 9 maart 2011

Het gaat om ECHTE kinderen

Wij van wijzijnverbijsterd zijn echt oprecht verbaasd en ongelukkig als we de minister of de mensen uit de politiek horen praten over "er kan er best een bij" of "deze kan toch best naar een basisschool".

We hebben in ons onderwijs zorg voor de meest kwetsbare leerlingen die er zijn. Vaak zijn dit leerlingen die helemaal nergens anders terecht kunnen, leerlingen die op veel scholen zijn mislukt en uitgekotst. Wij zeggen steeds "maar kijk nou, het zijn net kinderen". Ieder kind heeft namelijk zijn of haar momenten dat ze zich ook nog eens kwetsbaar opstellen, in plaats van te schreeuwen en te gillen, te slaan en te bijten, met tafels te gooien of de leerkracht aan te vliegen.

Voor de politiek: het gaat om echte kinderen.

Hieronder een korte karakterisering van 2 kinderen. Gewoon kinderen van 11 en 12 jaar, die op een school voor ZMLK (zeer moeilijk lerende kinderen) zitten.
Ton, ik weet het, deze kinderen kunnen best in een gewone school (ammehoela) en minister: er kunnen er best twaalf in een groep (pfffff).

KF (18-07-1999, TIQ 57) heeft een oppositioneel opstandige gedragsstoornis. Zijn geringe verbaliteit vormt een grote belemmering van zijn onderwijsparticipatie evenals zijn zeer geringe acceptatie van zijn beperkingen.
Veel alledaagse levensverrichtingen moeten hierdoor één-op-één begeleid worden. Hij is zeer impulsief en laat ongeremd gedrag zien.
Hij scheldt en schreeuwt met grote regelmaat en dreigt verbaal en fysiek, waardoor hij vaak zeer storend is ten aanzien van het onderwijsleerproces van medeleerlingen.
Hij kan niet omgaan met nieuwe (sociale) situaties (wisselende medewerkers) en activiteiten. Het levert hem extreem veel stress op.
KF vraagt in deze situaties om directe begeleiding vanwege een paniekreactie en/of extreem verbaal agressief gedrag naar andere leerlingen en personeel.
Hij vertoont agressief gedrag waarbij hij duwt, schopt en slaat en/of gooit en spuugt. Tevens kan hij blijven hangen in het maken van seksistische opmerkingen. Hij is dan niet in staat zichzelf te reguleren en heeft dan externe sturing nodig.
Verwijdering uit de situatie met één-op-één-begeleiding is dan de enige oplossing. Hierbij is vaak afzondering en fixatie nodig. Het omlaag brengen van de spanning/stress kan tot een uur duren.

Voor TE (17-09-2000, TIQ 46) wordt nadrukkelijk een professionele instelling geadviseerd vanwege de meervoudig complexe problematiek, te weten haar verstandelijke beperking gecombineerd met ADHD en hechtingsproblematiek. Ze is zelfbepalend, impulsief en ongeremd.
Ze is snel gefrustreerd, waardoor haar stemming snel om kan slaan. Dan wordt ze extreem tegendraads en boos of agressief. Zij kan lang blijven hangen in haar boosheid. Verwijdering uit de situatie met één-op-één-begeleiding is dan de enige oplossing. Het omlaag brengen van de spanning/stress kan lang duren. Fixatie is in vele gevallen noodzakelijk.
Zij moet permanent begeleid worden met betrekking tot werkhouding, taakgerichtheid en motivatie. TE heeft zeer beperkte algemene schoolse vaardigheden. Er is sprake van ernstige tekortkomingen op het gebied van werkhouding, taakgerichtheid en instructiegevoeligheid.

Tja, en dan moet je weten, dit zijn ECHTE kinderen, die de pech hebben dat ze in 2012 nog op school zitten.
Want het personeel wat met deze kinderen werkt wordt ontslagen, de scholen waar ze naartoe zouden moeten krijgen geen ambulante begeleiding meer, de AWBZ-ondersteuning wordt geminimaliseerd, het steunpunt autisme wordt opgedoekt, het REC kan geen ondersteuning meer geven.
De leerlingen redden het niet in een grote groep en dus komen ze thuis te zitten.

Nee, zegt tante Marja, dat is niet nodig: we financieren nog gewoon 70.000 plekken in het speciaal onderwijs (alleen met wat minder geld).

Ammehoela, mevrouw van Bijsterveldt, amme verbijsterde hoela

4 opmerkingen:

  1. Weet je wat dan ook nog zo mooi is??
    Wij, leerkrachten van deze bijzondere kinderen, proberen dan ook nog gewoon LES te geven !! Laat naar aanleiding van je bovenstaande kenschets van de kinderen namelijk vooral niet het idee ontstaan dat wij alleen maar bezig zijn met zorg en gedragsregulering, wij geven namelijk ook nog gewoon les.
    We proberen deze kinderen, zelfs met een laag IQ zoals hierboven, te leren lezen, soms globaallezen,rekenen, met geld omgaan, we leren ze sociale vaardigheden, we gaan met deze kinderen naar de maatschappij, we participeren hierin, we helpen deze kinderen een weg te vinden. Dat doen we met elkaar.

    Dankzij Marja, Ton met de bon ton, Machiel met sik en niet te vergeten Rutte ontnemen we deze mooie bijzondere kinderen een kans op ontwikkeling, zij gooien het pad dat we met hen belopen open, de tegels halen ze weg en voor het zand komt een modderpoel, want daar kunnen ze ook best in lopen.
    Deze kinderen verdienen blijkbaar geen rechte goed te belopen weg, een begaanbaar pad, deze kinderen mogen struikelend de maatschappij in.

    Dank politiek, dank sociaal gezicht van het CDA, dank VVD en prestatiebonussen en dank Machiel voor het zaaien van haat in de maatschappij.
    Dank voor de chaos. het wordt er een stuk beter van !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, het lesgeven aan kwetsbare kinderen zal wel een linkse hobby zijn, je kan beter een bonus geven aan leerkrachten die goed presteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de politiek vergeet blijkbaar dat als deze kinderen niet de juiste ondersteuning krijgen,dat ze dadelijk (sorry voor het woord)nog veel meer geld gaan kosten voor de al uitgemolken belasting betaler,dat bedoel ik echt niet negatief,maar deze heren en dames weigeren hoegenaamd dan ook naar het grotere geheel te kijken,daar ze zelf eigenlijk in mijn optiek geen zogemoemde probleemkinderen hebben....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Kamer reageert met afschuw op het bericht dat een zorginstelling een 18-jarige verstandelijk gehandicapte, Brandon, dagelijks vastbindt.Dit is een drama, vindt ook staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten-Hyllner: wij moeten Brandon niet in de steek laten..


    Wij moeten mensen met ernstige stoornissen zoals Brandon niet opgeven, stelt Venrooy-van Ark (VVD). Staatssecretaris Veldhuijzen is het daarmee eens: wij moeten hen niet in de steek laten.

    Twee citaten uit het debat over Brandon die vastgebonden wordt vanwege gevaar voor zichzelf en zijn omgeving.
    Uit de twee voorbeelden hierboven blijkt dat de overheid ze best in de steek kan laten. Alle krokodillentranen over deze situatie ten spijt, komen ze er binnenkort weer aan: leerlingen die nergens terecht kunnen, vanwege hun agressiviteit vastgebonden moeten worden en ja, opgegeven en in de steek gelaten worden.
    Welke termen hoorden we ook al weer? Mensonterend, schrijnend, afschuwelijk, schokkend enz.

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen