vrijdag 18 maart 2011

Mag het ietsje meer zijn?

Onze Mark let op de kleintjes. Ja, niet die waar wij op letten natuurlijk, de leerlingen in het speciaal onderwijs bijvoorbeeld, nee Mark let op de spreekwoordelijke kleintjes.
Als een kruidenierszoon en het gehoorzaamste jongetje van de klas.
Wat dat betreft lijkt hij wel een beetje op Jozef Geelman, kent u die nog?
Dat was het onhebbelijke zoontje van buurman Geelman uit Pietje Bell, altijd roomser dan de paus zullen we maar zeggen.
Mark/Jozef werpt zich namelijk op als meest gehoorzame oplettende ventje in de (schoolbankjes van de) EU. Hij is boos en tegen.
Tegen een mogelijke miljardenverhoging van de EU-begroting. Die zou volgend jaar namelijk met 6 tot 7 miljard euro stijgen als het aan Brussel ligt. En dat wil Mark/Jozef niet.
Heel Europa moet bezuinigen om de overheidsfinanciën op orde te krijgen en dan kan het niet zo zijn dat Brussel de uitgaven verhoogt, vindt Mark/Jozef.

Mark/Jozef heeft uitgelegd dat hij in eigen huis de financiën al aardig op orde heeft door de in zijn ogen economisch-productief minst interessante groep eens flink aan te pakken: alles wat jong of oud, ziek of gehandicapt is moet maar eens de buikriem aanhalen.
Een verhoging van de begroting, met name door landen die wél investeren in zorg en onderwijs, is voor hem onbespreekbaar.
"Niet acceptabel voor Nederland!", zei hij nog.

Met zijn jas al aan en zijn hand op de deurklink mompelde hij snel nog iets.
"Eh o ja,deverwachtekostenvoorhetonderhoudenhetgebruikvandeJointStrikeFighterstijgenooknaastde-aanschafkostenruimeenmiljard".
Als je het maar snel genoeg zegt dan is het minder erg, hè Mark/Jozef?

Sinds 2002 is het prijskaartje van aanschaf en onderhoud voor deze speeltjes met bijna 6 miljard gestegen! (lees hier)
Dat zijn aardig wat handen in de klas en aan het bed denken wij, als Pietje Bell, dan.
Maar ja, daar heeft ons braafste jongetje van de klas weer geen boodschap aan.

Die rijdt liever 130 met zijn speelgoedautootjes.

Manja Smits: goedgekeurd door wijzijnverbijsterd!

Het moge duidelijk zijn en eigenlijk hoeven wij van wijzijnverbijsterd er maar weinig over te zeggen: door de ferme aanpak en het voortdurende streven naar transparantie van Manja Smits van de SP (zie het voorgaande bericht) verdient zij wat ons betreft dubbel en dwars het "goedgekeurd door wijzijnverbijsterd" predikaat.

Bij deze dus:

Met de billen bloot

Onze Marja, minister van Bijsterveldt moet met de billen bloot.
Na de berichtgeving in het artikel in 7days is deze informatie ook in de Tweede Kamer terecht gekomen. Er is door de regeringspartijen niet echt op gereageerd, maar wel door Manja Smits van de SP. Ze legt haar SP-vinger feilloos op de zere plek.

Hieronder haar vragen.

Vragen van het lid Smits (SP) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht dat de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap goochelt met getallen (ingezonden 17 maart 2011).

Vraag 1
Wat is uw oordeel over het bericht «Minister van onderwijs goochelt met getallen?

Vraag 2
Kloppen alle cijfers die genoemd worden in het artikel? Zo nee, welke niet? Worden sommige leerlingen daadwerkelijk dubbel geteld in de onderwijsstatistieken? Zo ja, waarom wordt er een verkeerd beeld gecreëerd over de omvang van het aantal zorgleerlingen?

Vraag 3
Klopt de berekening dat niet 10% maar 8% zorgleerling is in het basisonderwijs, omdat leerlingen met een rugzakje dubbel worden geteld? Zo ja, waarom zijn richting de Kamer en richting media verkeerde cijfers gebruikt, waardoor er een verkeerd beeld is ontstaan? Zo nee, hoe zijn de cijfers dan?

Vraag 4
Is het waar dat ook in het voortgezet onderwijs leerlingen dubbel zijn geteld door het ministerie en dus niet 19,6% van de leerlingen, maar 19,0% gebruik maakt van leerweg ondersteuning, rugzak, praktijkonderwijs of speciaal onderwijs? Zo ja, waarom zijn richting de Kamer en richting media verkeerde cijfers gebruikt, waardoor er een verkeerd beeld is ontstaan? Zo nee, hoe zijn de cijfers dan?

Vraag 5
Is het waar dat het aantal leerlingen dat lichte of zware zorg krijgt met 17% gegroeid is? Zo ja, deelt u de mening dat iedereen die beweert dat dit is gestegen met 65% enorm overdrijft en onwaarheden verkondigt? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 6
Hoeveel leerlingen in het speciaal onderwijs hebben tevens een eigen leerlijn? Klopt het dat deze leerlingen ook dubbel geteld worden? Zo ja, wat is dan het gecorrigeerde cijfer?

Vraag 7
Worden in bovengenoemd artikel alle mogelijke dubbeltellingen genoemd, of zijn er nog meer? Indien die er zijn, kunt u deze nu volledig delen met de Kamer?

Vraag 8
Deelt u mening dat u de zinnen «Het huidige systeem barst uit zijn voegen. Het aantal kinderen dat een label opgeplakt krijgt omdat er iets met hen is, is de afgelopen jaren met maar liefst 65% gegroeid. Inmiddels gaat het om 10% van de leerlingen in het basisonderwijs en bijna 20% in het voortgezet onderwijs»2 niet meer kunt gebruiken op basis van huidige cijfers, omdat ze niet juist zijn? Zo neen, waarom niet? Zo ja, belooft u voortaan deze onjuiste cijfers niet meer te gebruiken wanneer u over passend onderwijs schrijft of spreekt?

Vraag 9
Bent u bereid vanaf nu niet meer met getallen te goochelen en deugdelijke cijfers te gebruiken? Zo ja, welke cijfers gebruikt u vanaf nu?

Vraag 10
Wanneer u het heeft over de omvang van het aantal zorgleerlingen, heeft u het dan over het aantal leerlingen dat zorg nodig heeft, of zoals de onderwijsinspectie beweert over het aantal keer dat er vanuit het ministerie geld naar een onderwijsinstelling vloeit? Wanneer het laatste het geval is, bent u bereid niet meer de suggestie te wekken dat onze jeugd niet deugt, terwijl u in feite slordig bent in uw formulering?

Hierop rest ons maar één antwoord: AU!!

Dus jij denkt dat je kan dansen?

Vrijdagavond, je bent net om kwart over 7 thuisgekomen na je werk; de lessen voor maandag moesten tenslotte nog wel even voorbereid. Je gaat lekker op de bank liggen om een avondje plat televisie-amusement tot je te nemen. Na het journaal van 8 uur flipper je even door naar de andere netten.
Om kwart voor 9 blijf je hangen bij...... "So you think you can dance". De audities zijn in volle gang, en dan, na je tweede bakje chips gebeurt het... je twijfelt, zie je het goed? Je kijkt nog een keer, zet de tv wat harder om het goed te kunnen horen, en je zakt (jazeker) verbijsterd achterover op de bank.

Het is PVV-er Machiel, (met sik en tatoo): hier heeft hij WEL talent voor.

Nieuwe auto kopen

Stel, je wilt een nieuwe auto kopen. Je hebt als onderwijsmens niet zo gek veel geld, maar je hebt wel 3 kinderen. Je oude auto voldoet niet meer. Hij heeft weer een APK nodig. Zeg maar dat die auto een indicatie moet halen bij de garage, dat ie weer een jaar mee mag. Hij moet weer gelabeld worden, zeg maar.

Je hebt, zeg even 12000 euro tot je beschikking, maar je partner vindt, wat heet.... eist dat je het voor 3000 euro minder moet doen, maar jij wil dezelfde auto als die je steeds in je hoofd had.

Normale mensen gaan dan van tevoren zoveel mogelijk garages af om auto's te bekijken, om te vergelijken en om te onderzoeken of je voor die 3000 euro minder wel een mooie en goeie auto kan kopen. Dat je dan uitkomt bij Skoda of Dacia Logan maakt nog niet zo veel uit, je kan hem altijd nog om de hoek parkeren.

Zo doet onze minister het echter niet.

Minister Marja van Bijsterveldt laat verspreid over het land 160 (!) bijeenkomsten organiseren om zich te laten informeren over de gevolgen van de bezuiniging op passend onderwijs. ook wil ze weten hoe het onderwijs denkt over de voorgenomen stelselwijziging.
Er komen 80 bijeenkomsten voor het primair onderwijs en eveneens 80 voor het voortgezet onderwijs. Ze wil hiermee inventariseren wat het onderwijsveld vindt van de stelselwijziging en hoe er bij bestaande samenwerkingsverbanden kan worden aangesloten om de huidige expertise te bewaren.

Van Bijsterveldt wil ook praten over de mobiliteit van personeelsleden. Tevens hoopt ze met de bijeenkomsten misverstanden en zorgen weg te nemen. De bijeenkomsten zouden tot half mei moeten plaatsvinden. De data en plaatsen zijn nog niet bekend.

Politieke schade repareren?
VOS/ABB is verbaasd over het initiatief van Van Bijsterveldt. Ze had er beter aan gedaan om zich vooráf goed te informeren over de bezwaren die het onderwijs heeft tegen de bezuiniging van 300 miljoen euro. Nu lijkt het er wel heel erg sterk op dat ze met de 160 bijeenkomsten, die met belastinggeld worden betaald, de politieke schade die ze aan zichzelf heeft berokkend probeert te repareren.

Bron: website VOSS/ABB

Een erg mooi filmpje gemaakt door de "Bossche scholen"

Graag wil ik jullie aandacht vragen voor een prachtig filmpje dat gemaakt is door de "Bossche scholen" met een statement over passend onderwijs, eigenlijk is het een statement tegen de bezuinigingen van 300 miljoen. Voor passend onderwijs zijn we allemaal, tegen bezuinigingen zijn we ook allemaal.

Laat 't zoals het is. Onze school is de beste

In de gratis uitgave Jong010, een krant die gratis verspreid wordt over alle basisscholen van Rotterdam, staat een mooi artikel over en met de leerlingen van de St. Mattheusschool.

"Wat [de leerlingen] tegen de regering willen zeggen? 'Laat het zoals 't is. Onze school is de beste!'"

Klik hier voor het gehele artikel.