woensdag 14 maart 2012

Een baan voor iedereen.....


Als we Ton Elias moeten geloven, zit het speciaal onderwijs (en op een of andere manier voelen wij ons in het bijzonder aangesproken) een beetje te klootzakken, en jagen we alle leerlingen de wajong in. Hij vindt dat leerlingen van de tyltylschool best de hele dag papier kunnen versnipperen.

"Vorig jaar juni was ik bij de Tyltylschool Rotterdam waar bleek dat voor sommige kinderen, in tegenstelling tot anderen, monotoon werk –het voorbeeld dat genoemd werd was papier versnipperen- zeer geschikt is en dat zij hier ook plezier aan beleven. "

Laten we nou eens aannemen dat dit kan in een baan. 

We nemen Anton, een meervoudig gehandicapte jongen van 19. Hij is bijna klaar met school. Hij zit in een rolstoel, en heeft na een intensief voortraject een baan op het kantoor van Elie Tonias, een bedrijf in Den Haag. Anton moet iedere ochtend (hij woont net op zichzelf) om 6 uur gewekt, en dan moet hij door 2 begeleiders gedoucht, aangekleed en gevoed worden. Hij heeft veel lol, want hij is zelfstandig. Om half 8 komt de bus voorrijden waar hij aangekleed met een broodtrommeltje in zijn netje in wordt gereden. De bus rijdt hem naar het kantoor van Tonias, een ietwat corpulent voormalig Tweede Kamerlid die een kantoor heeft waar veel papier omgaat. Onze Anton is de papierversnipperaar. Ieder papiertje wat wordt weggegooid gaat langs Anton, en dat doet hij met verve. Anton wordt het kantoor ingereden naar zijn plek voor de versnipperaar. Er is een versnipperaar gekocht die is aangepast aan de mogelijkheden van Anton, een mooi gebaar van de heer Tonias. Hij betaalt hem ook een salaris, minimumloon weliswaar, maar toch...
De verzorgster van Anton. HO STOP. Verzorgster??? Ja, de verzorgster. Natuurlijk is er een verzorgster nodig. Anton is niet zindelijk, moet geholpen worden met eten en drinken en moet steeds worden aangestuurd om de blaadjes in de versnipperaar te doen. De verzorgster heeft een eigen kamer. Ieder half uur kijkt ze of de luier verschoond moet worden, of hij iets te drinken wil en hoe het staat met de blaadjes. Over het algemeen heeft Anton om 12 uur, als iedereen op het kantoor pauze heeft, een stuk of 20 blaadjes versnipperd. Het is eentonig werk, maar dat vindt hij niet erg. Hij beleeft er zelfs plezier aan. het geluid is mooi, en de motoriek van Anton is niet sterk, maar hij kan de blaadjes 1 voor 1 in de mond van de versnipperaar stoppen. Hij rijdt wel steeds naar achter en naar voren en bonkt dan tegen de muur, dat vinden ze niet zo fijn in het kantoor. 
Als de dag voorbij is, om.....

Ach hou toch op, keep dreaming en kom onder je paddenstoel vandaan. Laten we nou niet doen of deze jongeren in de toekomst een baan in het bedrijfsleven kunnen krijgen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar de politiek moet nou niet gaan doen of het regel is dat iedereen een baan zal kunnen krijgen.
Jongeren als onze Anton halen hun bestaansreden uit andere zaken: tussen de mensen zijn, lol hebben met gelijkgestemden en vooral een adequate en permanente verzorging die ze nodig hebben en waar ze recht op hebben. Het is 2012, ja.

Word wakker of, in het Engels: "get real".

Er zijn van die momenten dat je gewoon even stil bent en dat"sterkte" een veel te klein woord is.... #28kaarsjes

De gekte voorbij

Vandaag in de Tweede Kamer: de behandeling van de wet "Verbetering kwaliteit (voortgezet) speciaal onderwijs".
Ja, het is echt zo. Vorige week het debat waarin het speciaal onderwijs definitief naar de knoppen wordt geholpen, en nu "verbetering kwaliteit".
Het is ondertussen duidelijk dat de gevolgen van de bezuinigingen op het speciaal onderwijs in den lande desastreus uitpakken.

Niet alleen worden de klassen substantieel groter, maar vooral de zorgstructuren die de scholen zo zorgvuldig hebben opgebouwd gaan naar de filistijnen. Gevolg is dat de scholen, en vooral de mensen in de scholen, het onderwijs niet meer kunnen geven op een manier die recht doet aan de leerlingen, maar bovendien ontstaan er situaties waarbij de veiligheid van leerlingen en personeel niet gegarandeerd kunnen worden.


In het licht van dit debat (van een week geleden) is het bijna surrealistisch te noemen dat de Tweede Kamer het ongelooflijke lef heeft om vandaag het wetsvoorstel "verbetering kwaliteit speciaal onderwijs" te behandelen.

Verbetering? Hoe dan?

Dat is natuurlijk de centrale vraag. Eerst zorg je voor kaalslag, terug naar de jaren '70 en het verdwijnen van expertise en handen in de klas, en vervolgens moet wel de lat omhoog.

Een paar citaten uit het debat van vandaag:

"Vorig jaar juni was ik bij de Tyltylschool Rotterdam waar bleek dat voor sommige kinderen, in tegenstelling tot anderen, monotoon werk –het voorbeeld dat genoemd werd was papier versnipperen- zeer geschikt is en dat zij hier ook plezier aan beleven. "

Er zijn dus wel banen voor MG-ers met een ernstig verstandelijke en/pf meervoudige beperking. Wij zijn alleen zo stom dat we ze nog niet gevonden hebben. Versnipperaar in het hoofdkantoor van de ING, misschien wat voor U?

"Is door de Minister overwogen om veel scherper als opdracht aan het speciaal onderwijs mee te geven dat het zich zoveel mogelijk dient te richten op het voorbereiden van kinderen op werk dan wel een vervolgopleiding en om dan ook vervolgens scherp in de gaten te houden of deze beweging ook op gang komt?"

"Moet de focus niet op de resultaten in termen van ‘aan betaald werk geholpen’ liggen i.p.v. het optuigen van het speciaal onderwijs met regels? Moet niet ook hier onze bureaucratiewaakhond, die we vorige week in het leven geroepen hebben, een zeer stevig oogje in het zeil gaan houden?"

"Als ik zo dat lijstje langsloop, dan vraag ik mij toch serieus af of we daadwerkelijk aan de juiste knoppen draaien om de kwaliteit in het speciaal onderwijs op orde te brengen. Zijn dit nu werkelijk de maatregelen die zorgen voor meer kinderen aan een baan?"

Oftewel de inzet van deze spreker, zijnde onze Ton met de bon ton natuurlijk, is dat we een stelletje onbetrouwbare nitwits zijn die bureaucratisch te werk gaan en die niet in staat zijn om leerlingen aan "betaald werk" te helpen.

Het gehele VSO wordt weer even geschoffeerd en op één hoop gegooid. Hoe kan het nou dat dit maar gezegd kan en mag worden?

In een volgende bijdrage tonen wij van wijzijnverbijsterd aan dat Ton Elias goochelt met cijfers, bijna nog erger dan de minister heeft gedaan in de discussie rond passend onderwijs. Er worden dingen geroepen over de Wajong die aantoonbaar onjuist zijn.