woensdag 6 juli 2011

En nog een NITWIT

Ja hoor, bijna vakantie, en dan gaat iedereen zich ermee bemoeien. Je mag als tweede kamerlid moties indienen.
Dan heb je "je moment": je naam wordt namelijk genoemd. En we hebben er weer een: Metin Celik, een tweede kamerlid dat ABSOLUUT NIET weet waar het over gaat. Hij dient een motie in over de overhead in het onderwijs (LEES HIER). In die motie wil hij de garantie van de minister dat bezuinigingen niet ten koste gaan van het primaire proces.

"Lees ik dat goed?" denk ik dan. Je bezuinigt 300 miljoen, je weet dat de klassen groter worden, je weet ook dat er in het onderwijs amper overhead is, en dan doe je even populair. Het ziet er goed uit voor de achterban, maar het slaat natuurlijk HELEMAAL nergens op. Ten eerste doe je alsof er WEL veel overhead is, en ten tweede doe je alsof er ook nog op te bezuinigen valt, en ten derde: DROG of BE-DROG. Wat een kul, om zo'n motie in te dienen.

Wij in het onderwijs weten namelijk al lang dat er gewoon DUIZENDEN mensen op straat komen te staan, dat het alleen wat langer duurt. We weten ook dat we grotere klassen krijgen en dat de druk alleen maar toeneemt.

En dan de overhead? Hadden we die maar, meneer Celik.

En ook Halbe kloot maar wat aan

Met dank aan alle trouwe lezers, en vooral de al dan niet anonieme lezers die reacties geven..... Uw verbijsterde baas heeft zoals u weet een riant salaris zoals dat de gewoonte is in het passend onderwijs. Ik heb dan ook gewoon internet op mijn luxueuze vakantieadres ergens in de stille zuidzee. Vandaar toch een verbijsterde reactie op Halbe Zijlstra.

Nog even voor het zomerreces, vlak na de barbecue dacht Halbe: "ik zal het vuurtje nog even opstoken". Zoals u weet haalt al bijna niemand in het onderwijs zijn of haar pensioen. Je moet je voorstellen dat je een jaar of 42 - 43 voor de klas hebt gestaan. je hebt al die jaren je stinkende best gedaan om kinderen of jongeren wat bij te brengen. In het basisonderwijs heel basale zaken, en in het voortgezet onderwijs een taal, frans, duits, of een vak als wiskunde of natuurkunde.
In die ruim 40 jaar heb je verdomme de eerste man nog op de maan zien landen, de eerste dieselauto's zien verschijnen (de Golf, weet je nog?) en heb je, als je pech hebt, een stuk of 4-5 stelselwijzigingen meegemaakt. Elke minister van onderwijs wil namelijk aan de kleinkinderen kunnen vertellen "dat heeft opa of oma gedaan". Na de 40 jaar struikelde het gros vlak voor de meet. Zo achter in de 50 ging het dan echt niet meer, werden ze ziek, kwamen thuis te zitten, of gingen tot een paar jaar geleden in de VUT (die was ooit op de leeftijd van 57!!!)

In de jaren 90 (nog niet zo lang geleden) hebben ze daar iets op gevonden. Samen met het ministerie is de BAPO-regeling bedacht. Vanaf je 52e verjaardag kan je dan (en je levert er salaris voor in) wat uren vrij krijgen, per jaar wel 170. Vanaf je 56e zijn dat er maximaal 340. Dat is gaaf, en het werkt goed. De oudere onderwijsmensen kunnen wat minder werken en ze houden het veel langer vol. En wonder boven wonder..... veel meer leerkrachten (m/v) halen hun pensioen.... dankzij de BAPO.

En nu dan Halbe.... we hebben eerder onze Ton met de bon ton er al over gehoord.... hij wil van de BAPO af. Net na de barbecue, vlak voordat hij vertrekt naar de camping stuurt hij nog even een brief. (LEES HIER).

Hij roept de sociale partners op om om de tafel te gaan. "Want", zo schrijft hij, Steeds vaker krijg ik signalen van scholen die ontzieregelingen voor ouderen zoals de BAPO als bezwaarlijk ervaren". Dat is er weer zo een: welke scholen dan? dat zijn van die "Ton-opmerkingen". Of deze: "de leeftijd waarop het onderwijspersoneel met pensioen gaat, is de laatste vijf jaar fors gestegen en ligt nu al rond de 63 jaar". Ben ik nou zo slim of is Halbe nou zo dom? DAT KOMT DOOR DE BAPO, SUFFERD. Dat kan toch iedereen voor je uittekenen.
Nee, dan Halbe... hij stelt: "Ik roep u als sociale partners dan ook graag op om aan de cao-tafels met een andere inzet van de met de ouderenregelingen gemoeide middelen tot nieuwe afspraken te komen die enerzijds de duurzame inzetbaarheid en beschikbaarheid van onderwijspersoneel bevorderen, en anderzijds flexibiliteit bieden en aantrekkelijk zijn voor werknemers in verschillende levensfasen".

Hij wil af van de BAPO en dan de jongeren extra vrij geven. Hoe suf kan je zijn. Halbe, laat het onderwijsveld niks na, bemoei je er niet mee, alsjeblieft, ga op vakantie.... en blijf daar, kom niet terug... alsjeblieft!