donderdag 26 mei 2011

IQ enzo

IQ is een stabiele factor. En omdat het zo lekker stabiel is kunnen we daardoor mensen in een hokje plaatsen en dat maakt het leven gewoon een stuk gemakkelijker en stabieler.
We hebben een IQ test en die nemen we af. En daar rolt dan een prachtig cijfer uit. Zo doen we dat.
Met dat cijfer over je IQ kun je dan ingedeeld worden. Bijvoorbeeld op een school voor zeer moeilijk lerende kinderen (ZML) of een school voor iets minder moeilijk lerende kinderen (SBO) of gewoon op een gewone school (gewoon) en dat is erg prettig want dat cijfer is zo lekker stabiel dus.

Zo hebben we ook de AWBZ zorg voor licht verstandelijk beperkte en zwakbegaafde mensen. Die hebben namelijk ook een IQ. Dat zo lekker stabiel is en niet verandert. En is dat cijfer 85, dan krijg je wat extra hulp. Heel passend afgestemd op de behoefte. Het is bijna passend onderwijs.

Maar ja. Dat kost geld. Veel geld. En dat hebben we niet in dit kabinet. Althans, dat hebben we niet voor deze groep mensen die zo heerlijk stabiel en onveranderbaar zijn.
En omdat we nu eenmaal geen ijzer met handen kunnen breken en geen berg naar Mohammed kunnen brengen zullen we Mohammed naar de berg moeten brengen. Want zo doet dit kabinet het.

Dit kabinet heeft namelijk lak aan cijfers. Dit kabinet heeft namelijk haar eigen cijfers.
Dit kabinet kan cijfers manipuleren. En dat is handig. Heel handig, vooral bij een IQ dat zo heerlijk stabiel is.
En zo verandert dit kabinet gewoon dat mooie stabiele IQ cijfer. Van 85 naar 70.Voilá.
En met dat cijfer IQ van 70 krijg je nu wat extra hulp. En dat scheelt.
Wat dat scheelt? Geld. Heel veel geld in de AWBZ.
Of we hiermee zorgen voor een stabiele samenleving is zeer de vraag. Maar ach. Wie let daar nu op?

Op "Klik" (de website met nieuws voor mensen die werken in de gehandicaptenzorg) let men hier wel op.

Lees hier het artikel dat verscheen op 25 mei 2011 of lees andere interessante artikelen op deze website.

25 mei: de dag dat Romijn elfenvleugeltjes vond....

Uit het blog van:"Romijn's World"

"Iedereen op school geloofde namelijk dat Vlinderboy naar Den Haag kon vliegen, en daar met zijn vrolijke gewapper en geflapper iedereen zou overtuigen van het nut van écht passend onderwijs. Want vleugels of niet, Vlinderboy bleef natuurlijk autistisch, en hij zat op een hele speciale school.
Maar jammer genoeg luisterde in Den Haag niemand naar Vlinderboy.
Misschien moesten zijn krachten nog wat groeien? "

Bovenstaand stukje komt uit het blog van Floor over Romijn, haar autistische zoon.
Het zijn prachtige stukjes. Prachtig omdat ze zo prachtig vertellen over Romijn. Een prachtig kind met speciale krachten.
Dat moet je gewoon lezen. Omdat het zo prachtig is.

Dank Floor dat je ons op wijzijnverbijsterd wil laten meelezen over Romijn. En dank Romijn, omdat je bent wie je bent.
En ja. Jij hebt speciale krachten want het verhaal over jouw vleugels geeft ons allemaal de woorden die nodig zijn om te laten zien hoe mooi de speciale kinderen zijn.

Lees hier het blog van Floor en Romijn.

Hoezo samenwerkingsverbanden

Wij hebben al eerder betoogd dat de nieuwe samenwerkingsverbanden wel eens knellende drukverbandjes zouden kunnen worden.

In het land zijn al 15 tot 20 jaar samenwerkingsverbanden WSNS actief.
Dat staat natuurlijk voor "weer samen naar school". Deze samenwerkingsverbanden zijn ooit opgericht om ervoor te zorgen dat er meer en betere samenwerking zou ontstaan tussen de (vroegere) MLK- en LOM-scholen aan de ene kant en het basisonderwijs aan de andere kant.

"Weer samen naar school" was het motto; alle kinderen moesten zoveel mogelijk in de basisscholen gezamenlijk onderwijs gaan krijgen (goh, komt het je bekend voor?). Voor het gemak zijn de MLK- en LOM-scholen opgedoekt, en kwam de SBO-school (speciaal basisonderwijs) er voor in de plaats. Waar in het verleden MLK- en LOM-onderwijs onder het speciaal onderwijs vielen, vanaf de invoering van de WSNS-verbanden horen de SBO-scholen onder het basisonderwijs.
De samenwerkingsverbanden krijgen een zorgbudget (goh, komt het je bekend voor?) en de SBO-scholen zijn voor hun budget afhankelijk van het geld wat ze via het samenwerkingsverband krijgen (goh, komt het je bekend voor?)

Er zitten dus in de voorstellen rond passend onderwijs nogal wat elementen die blijkbaar hun werking hebben bewezen binnen WSNS. Anders kiest zo'n minstser er niet voor om deze systematiek over te nemen.

Maar het rare aan de voorstellen is dat de minister er niet voor gekozen heeft om gebruik te maken van de bestaande verbanden. Je zou zeggen: 'simpele zaak, je voegt het SO toe en klaar is Marja'.
Maar nee, dat doet ze nou weer niet. Waar ze er aan de ene kant dus voor kiest om de systematiek wel te gaan hanteren kiest ze ervoor om de organisatie niet over te nemen.
Er moeten namelijk grooooote samenwerkingsverbanden komen, nieuwe samenwerkingsverbanden vooral, en minder samenwerkingsverbanden vooral.

Waarom?

Niemand weet het. In de regiobijeenkomsten wordt het ook niet duidelijk. De aanwezige ambtenaren (ach, ze zien ook nog eens wat van het land zo) leggen het bij de politiek neer en de politiek (Ton, Kathleen en Marja) maken het ook niet duidelijk.

Als Marja haar zin krijgt dan moet al het bestaande personeel ontslagen of herplaatst worden. Er moeten nieuwe samenwerkingsverbanden opgetuigd en er moeten compleet nieuwe structuren ontstaan en ingevoerd.

Zonde van het geld? JA!
Zonde van de moeite? JA!
Zonde van de energie? JA!
Maar ja, neoliberaal geneuzel helpt ons niet verder, en door Marja komen we tot stilstand.