woensdag 23 maart 2011

Bijeenkomst met Marja (en Fons)

Datum: 27 mei 2011,
Plaats: Lekkerkerk, zaal "De Harmonie"
Tijd: 19.30 aanvang, koffie vanaf 19.00.
Onderwerp: Bijeenkomst nr. 69 van de Passend Onderwijs Tour, starring Marja en Fons
Aanwezig: leerkrachten basisonderwijs, leerkrachten speciaal onderwijs, directies, ouders en bestuurders.

Verslag:
Marja heet iedereen welkom. Ze stelt "The Fonz" voor, die aan haar rechterhand zit om haar te souffleren waar nodig. Ze geeft aan dat ze zelf eigenlijk te weinig dossierkennis heeft om deze bijeenkomst alleen te kunnen doen. Omdat ze wat training heeft gehad stelt ze voor om "een rondje" te maken, maar dat wordt door de mensen in de zaal als zinloos ervaren omdat iedereen hier elkaar kent.

"Goed, passend onderwijs", begint Marja. "The Fonz" buigt zich naar haar toe en fluistert iets in haar oor. "Ja, ik zeg het goed: passend onderwijs".
"Er wordt een hoop onzin verteld, en dat willen we graag vanavond rechtzetten", gaat Marja door. "Passend onderwijs moet nou eenmaal omdat er 78% meer rugzakken worden afgegeven. Iedereen krijgt maar een rugzak, en Machiel heeft gezien dat zelfs jongens die even op hun stoel wiebelen een rugzak krijgen". Ze kijkt triomfantelijk naar "The Fonz", er komt nog geen reactie uit de zaal. "Het speciaal passend onderwijs kost veel te veel, wel een miljard of vier" (schalks knikje naar "The Fonz") "en om al die rugzakjes betaalbaar te houden bezuinigen we 300 miljoen op de bureaucratie".

Marja gaat er voor zitten. "En de scholen worden ook een klein, klein beetje gekort, het gaat om 10% op de personele kosten". Er staat iemand op in de zaal die tegelijk zijn hand opsteekt. "The Fonz" staat direct op, wijst naar de man met zijn rechterwijsvinger en tikt die vinger een keer of vier dwingend naar beneden. "Gaat u even zitten meneer, geen vragen, het is een informatiebijeenkomst. Als u vragen wilt stellen kunt u dat doen via uw politieke partij in de Tweede Kamer. ZIT!".

Verkeerde beeldvorming?

Hahaha, het wordt toch ook steeds maller met Marja en haar ambtenaren. Hoe mistig wil je het hebben.
Marja beantwoordt op 22 maart de kamervragen van Jeroen Dijsselbloem (PVDA), u weet wel, die van de commissie met de aanbevelingen die Marja nu stuk voor stuk in de vuilnisbak werpt, naar aanleiding van de berichten dat scholen zorgleerlingen weigeren.

En wat zegt ze? Natuurlijk dat de soep niet zo heet gegeten wordt, dat het maar om twaalf incidenten gaat en (en let nu goed op) "dat er een verkeerde beeldvorming is ontstaan".
Dit vindt Marja erg zorgelijk en daarom "wil ik scholen, ouders en schoolbesturen van de juiste informatie voorzien. Aan alle scholen voor basis- en voortgezet onderwijs zal ik een brief sturen om feitelijke informatie te geven".

Maar Marja, die brief hebben we toch al? Die brief waarin de juiste cijfers staan met betrekking tot de gemiddeld 22% die de scholen moeten inleveren, waardoor er minder handen & meer leerlingen in de klas komen, waardoor de scholen niet meer optimaal tegemoet kunnen komen aan de leervraag van juist de zwakkere leerlingen? Waardoor de leerkrachten veel sneller tegen het plafond zitten omdat ze niet meer kunnen doen wat ze juist zo graag willen: deze kinderen een kans bieden zich ten volle te kunnen ontplooien?

Of, wacht, bedoelt Marja nu te zeggen dat ze eerder NIET de juiste en feitelijke informatie heeft gegeven? Geeft Marja nu toe dat ze inderdaad vreselijk heeft gegoocheld met cijfers en een mist van "halve waarheden" heeft opgetrokken? Maar dat wisten we toch al?

Nee, natuurlijk wil Marja dit niet zeggen, sterker: ze zou wel gek zijn om haar ongelijk toe te geven. Dan kan ze immers gelijk haar biezen pakken. Alhoewel, met het huidige gebrek van de gedoogcoalitie aan werkelijk dualisme zal het zo'n vaart niet lopen: zes handen op één buik.

Toch wel weer sterk van Marja: het ligt weer bij iedereen behalve bij zichzelf.
"Uit de berichten in de pers blijkt dat er een verkeerde beeldvorming is ontstaan" en "Als scholen zorgleerlingen weigeren vind ik inderdaad zorgwekkend. Dit leidt tot onrust en dat is niet goed".
Néé, mevrouw van Bijsterveldt, úw plannen tot snoeihard bezuinigen leiden tot onrust en já, dat is zeker niet goed.
Aan u dus om de boel recht te zetten.

Niet door opnieuw onjuiste, foutieve of zelfs verzonnen en gelogen informatie (in 160 onnodige bijeenkomsten) maar slechts door één simpele handeling: een vette streep door uw rampzalige en schandalige plannen!

Leerkracht

"Nederland probeert al tien jaar uit te vinden waarom het Finse onderwijs zo goed is. Helaas is de belangrijkste succesfactor niet simpel te kopiëren."

Vandaag is er een een artikel te lezen over de belangrijkste reden van het succes van het Finse onderwijsmodel op de website van De Pers. Eveline Domevscek schrijft hierin ondermeer dat al meer dan tien jaar zogenaamde ‘onderwijstoeristen’ (onderwijsministers, -deskundigen en leraren) proberen te achterhalen waarin nu precies het succes van het Finse model ligt.

Iets verder lezen we: "Ook onze minister van Onderwijs, Marja van Bijsterveldt, lijkt goed te hebben gekeken naar Finland. Begin deze maand kwam zij met het plan dat alle leraren in Nederland in de toekomst een mastergraad moeten halen. Laat dat nu net in Finland, al sinds de jaren zeventig, een vereiste zijn. Toch is het nog maar de vraag of het succes zo kan worden gekopieerd. Het grootste verschil met Nederland en vele andere landen is dat de status van de leraar in Finland ongekend hoog is.(...) Al sinds jaar en dag is de Finse samenleving dus doordrenkt met het idee dat onderwijs het belangrijkste in het leven is. Semi [Ritva Semi, adviseur Finse onderwijsbond; Red.]: ‘Alleen artsen en piloten staan nóg hoger in aanzien. Dat maakt het vak zo aantrekkelijk.’"

Tsja, het laatste doet toch bevroeden dat Marja niet zó goed naar Finland heeft gekeken. Want de status van de leerkracht is in Finland niet slechts afhankelijk van een opleiding maar van een geheel gedragen respect.
Een respect dat deze minister tot nu toe absoluut niet heeft opgebracht voor de leerkrachten in Nederland.

Steigers

Ik hoor het dominee Gremdaat (een typetje van Paul Haenen) al zeggen: "Passend onderwijs, kent u die uitdrukking?".
Helaas wordt het begrip "passend onderwijs" nog te vaak gebruikt op een geheel verkeerde manier en dan met name door diegenen die menen er iets over te moeten zeggen.
Dan krijg je dus van die vreemde uitspraken als die van onze Ton Elias, die doodleuk op zijn website zijn onkunde blijft etaleren door te stellen dat "we (...) het steeds maar groeiende passend onderwijs moeten indammen" of elders spreekt over "een explosieve groei van passend onderwijs".
Het zou lachwekkend zijn als het niet een zo belangrijk onderwerp betrof. Nu is dit onbenul alleen maar schrijnend en zeer kwalijk.

Voor eens en altijd hier nogmaals de definitie die de regiegroep aan de term heeft verbonden:“Passend onderwijs is de ontwikkeling die het voor elke leerling mogelijk gaat maken optimaal gebruik te maken van de onderwijsvoorzieningen en alle ondersteuning die daarbij geboden kan worden.”
Met andere woorden, gewoon het onderwijsstelsel als geheel. En eigenlijk zou de invulling van het stelsel op de wijze zoals hierboven omschreven is vanzelfsprekend moeten zijn.

Belangrijker is de reden voor deze nadere bepaling van onderwijs. Blijkbaar was het eerder zo dat kinderen niet het onderwijs kregen dat paste, dat het onderwijs hen juist beperkingen oplegde in hun ontplooiing.
En zoals wij weten uit de theorieën binnen de ontwikkelingspsychologie, met name die van Vygotsky is het opleggen van beperkingen funest voor het leerproces.
Waarschijnlijk hebben Marja en Ton en al die anderen die steeds maar wat roepen er nog nooit van gehoord, maar ondertussen is duidelijk dat het leren optimaal wordt wanneer het onderwijs uitgaat van de zone van nabije ontwikkeling, waarbij de leerkracht de leerling voortdurend begeleidt in de opbouw van eigen weten en kunnen.
Die begeleiding wordt ook wel "scaffolding" genoemd: je bouwt als het ware steigers (scaffolds) die het opbouwen van cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden ondersteunen.
Vergelijk het met de opbouw van een wolkenkrabber: door middel van de steigers kan er gebouwd worden en "the sky is the limit".
Wanneer het gehele gebouw staat, kan de ondersteuning weer weggehaald worden.