woensdag 23 maart 2011

Leerkracht

"Nederland probeert al tien jaar uit te vinden waarom het Finse onderwijs zo goed is. Helaas is de belangrijkste succesfactor niet simpel te kopiëren."

Vandaag is er een een artikel te lezen over de belangrijkste reden van het succes van het Finse onderwijsmodel op de website van De Pers. Eveline Domevscek schrijft hierin ondermeer dat al meer dan tien jaar zogenaamde ‘onderwijstoeristen’ (onderwijsministers, -deskundigen en leraren) proberen te achterhalen waarin nu precies het succes van het Finse model ligt.

Iets verder lezen we: "Ook onze minister van Onderwijs, Marja van Bijsterveldt, lijkt goed te hebben gekeken naar Finland. Begin deze maand kwam zij met het plan dat alle leraren in Nederland in de toekomst een mastergraad moeten halen. Laat dat nu net in Finland, al sinds de jaren zeventig, een vereiste zijn. Toch is het nog maar de vraag of het succes zo kan worden gekopieerd. Het grootste verschil met Nederland en vele andere landen is dat de status van de leraar in Finland ongekend hoog is.(...) Al sinds jaar en dag is de Finse samenleving dus doordrenkt met het idee dat onderwijs het belangrijkste in het leven is. Semi [Ritva Semi, adviseur Finse onderwijsbond; Red.]: ‘Alleen artsen en piloten staan nóg hoger in aanzien. Dat maakt het vak zo aantrekkelijk.’"

Tsja, het laatste doet toch bevroeden dat Marja niet zó goed naar Finland heeft gekeken. Want de status van de leerkracht is in Finland niet slechts afhankelijk van een opleiding maar van een geheel gedragen respect.
Een respect dat deze minister tot nu toe absoluut niet heeft opgebracht voor de leerkrachten in Nederland.

Daar waar men in Finland juist luistert naar de eerste lijn, de mensen voor de klas, als het gaat om de invulling van onderwijs, bepaalt onze Marja hier nog steeds van bovenaf het onderwijs.
En dat niet alleen, zij weigert de leerkrachten het respect te tonen wat zij verdienen: zij houdt zich horende doof voor argumenten en gaat regelrecht tegen de expertise van deze groep in.

Zolang de minister, als representant van de denkwijze van de huidige regeercoalitie, op deze wijze voortdurend de leerkracht schoffeert en kleineert, blijft het succes van het passend onderwijs zoals in Finland nog jarenlang van ons verwijderd.
Zolang als Rutte en consorten de ruimte krijgen om de financiële welvaart van enkelen te laten prevaleren boven het maatschappelijk welzijn van allen.
Honderdzestig bijeenkomsten om uiteindelijk deze leerkracht nogmaals te laten voelen onbetekenend en van generlei belang te zijn door schouderophalend te blijven vasthouden aan de bezuinigingen, is uiteindelijk de zoveelste blijk van het gemis van respect.
Als deze minister blijft weigeren de leerkracht serieus te nemen, zal het succes van het Finse onderwijs hier nooit geëvenaard worden.
Sterker, met deze houding en het uitblijven van investeringen in het onderwijs blijft "passend onderwijs" slechts een excuus om meedogenloos te hakken met de botte bijl, waarmee de ministers de wortels van ons onderwijs (de expertise en het enthousiasme van de leerkrachten) onherstelbaar beschadigt. Uiteindelijk is respect voor de kennis en vaardigheden voor de man en vrouw vóór de klas de basisvoorwaarde voor het herstel en de bloei van onderwijs naar het Finse model. Zonder dat breekt het passend onderwijs onherroepelijk in de knop.

1 opmerking:

  1. Artikel klopt ook niet! De master van VanBijsterveldt is niet de academische master uit Finland! In zijn geheel een zwak artikel dat niets toevoegt... Maakt me 'boos', mensen die onderwijs niet begrijpen, maar wat roepen en totaal de essentie missen. Vanavond mevrouw maar eens mailen en een blog schrijven ;)

    BeantwoordenVerwijderen