dinsdag 8 maart 2011

Waar zijn de verbijsterde kijkers??

Wij van wijzijnverbijsterd maken ons nog steeds sterk voor onze kinderen en ons personeel.
We willen de bezuinigingen op het speciaal onderwijs van tafel.

Er lijkt een beetje een impasse te zijn ontstaan in de interesse. We zetten er iedere dag stukken op, serieuze, leuke, aardige en harde. Het aantal gasten loopt echter gestaag terug. We hebben dagen gehad van 1500 bezoekers of meer, op dit moment zijn het er net 300. Dat zijn er altijd nog 300, maar dat moet beter kunnen.

Daarom: zegt het voort, ga naar www.wijzijnverbijsterd.nl. Reageer, stuur in, lach mee en maak je kwaad, maar laat je horen!

Zoals je kan zien is het geen probleem om ons te vinden, we zitten dik in Google.

Vals zingen

Wij van wijzijnverbijsterd hebben het hier al vele malen gezegd en eerlijk gezegd worden we er langzamerhand ook een beetje moe van: de minister van onderwijs heeft werkelijk geen idee waar ze over praat en denkt met een hoop blahblah dat te kunnen verhullen.
Het is erg moeilijk om met iemand in gesprek te gaan als die ander drogredeneringen en niet alleen "halve" maar gewoon ook "hele" waarheden verdraaid.
Ook vandaag opnieuw tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.

Bij monde van mevrouw Smits van de SP werd de minister gevraagd of zij zich bewust is van de gevolgen van de bezuinigingen voor de zorgleerlingen. Dit naar aanleiding van de berichten over reguliere scholen die nu al kinderen met een specifieke zorgvraag weigeren.
Het antwoord van de minister was dat scholen een verkeerd beeld hebben van de bezuinigingen.

Op zich is dit natuurlijk al een wonderlijke uitspraak: het gehele onderwijsveld (behalve die twee of drie die Ton met de bon ton gevonden heeft) probeert keer op keer deze minister te wijzen op de ernstige gevolgen die deze bezuinigingen zullen hebben op niet alleen het speciaal onderwijs maar ook op het reguliere onderwijs en dan met name de gevolgen voor de leerlingen zelf.
Deze minister blijft echter stoïcijns tegen de keer beweren dat het allemaal wel mee valt.
Deze mevrouw, die werkelijk nimmer in het onderwijs ook maar iets heeft gepresteerd, blijft dus volhouden dat zij het beter weet dan al die anderen die al sinds jaar en dag, met hart en ziel met onderwijs bezig zijn.
Dan nog steeds niet beseffen, of willen toegeven dat je fout zit, is niet dom maar ontzettend dom. En ook nog eens vermoeiend en frustrerend voor hen die vanwege hun professie en roeping wel weten hoe een en ander uitpakt.

Maar we zijn nog niet klaar.
De minister zei ook nog wat anders. En dat is weer zoiets, zoals we inmiddels bij de uitingen van CDA, VVD en PVV gewend zijn, wat je eerst een paar maal lezen moet om er ook maar iets van te snappen en dan blijkt het nog kolder ook.
Luister maar.

Mevrouw van Bijsterveldt zei dat reguliere scholen meer geld krijgen door het afschaffen van de "rugzakjes", zodat minder kinderen naar het speciaal onderwijs hoeven.
Goed, zoals we u zo vaak zeggen, lees het gerust nog eens.
Volgens de minister worden de "rugzakjes" afgeschaft. Waar ook op gekort wordt (en stevig ook) is de ambulante begeleiding en het speciaal onderwijs (deze scholen leveren 25-50% in!).
Nu is even de vraag waar die "rugzakjes" nu eigenlijk voor bedoeld zijn.
Ik leg het voor de minister nog een keertje uit, want zij weet het in ieder geval niet.

"Onze minister" op radio 1 .... (hou je vast!)

Vanmorgen werd onze minister Marja van Bijsterveldt op radio 1 geïnterviewd. Het onderwerp was het interview een dag eerder (zie onze eerdere bijdrage HIER) waarin de CGraad stelde dat er nu al kinderen de dupe zijn van de bezuinigingen op het speciaal onderwijs.

Beluister het interview van vanmorgen met de minister HIER, maar voordat je er aan begint:
  • zit je broek goed,
  • zijn je sokken opgetrokken,
  • is je haar gekamd,
  • heb je je glas neergezet en
  • zit je hart recht???
Wat de minister zegt is namelijk van een treurige onbenulligheid, van een treurige oneerlijkheid en staat bol van de hele en halve onwaarheden.

Wij van wijzijnverbijsterd wijzen al wekenlang op de ongerijmdheid van de politiek. Het is werkelijk onbestaanbaar hoe er met de werkelijkheid en de waarheid wordt omgegaan.
Ze presteert het alweer om de boel te bagatelliseren en een eigen waarheid te creëren volgens de "methode Mark Rutte": "het is geen kwestie van liegen, het is een kwestie van de halve waarheid vertellen".

Wij weten dat het budget speciaal onderwijs terug gaat van 1200 miljoen naar 900 miljoen. We weten ook dat alle scholen, ook de meest gelukkige, TONNEN in moeten leveren.
Een gewone school voor ZMLK zo maar 500.000 of 600.000 euro, alsof het niks is.

En wat zegt onze minister dan???
"De klassen worden alleen maar een beetje groter, maar ach, in het VSO zitten er dan ook maar 7 in een klas" en nog mooier: "er blijven gewoon 70.000 plekken in het speciaal onderwijs, net als nu".
Ja dah, mevrouw de minister, MAAR WIJ MOETEN WEL DIE 70.000 PLEKKEN REGELEN MET 25% GELD MINDER:

VIJF EN TWIN TIG PRO CENT minder,
niks een kindje erbij in een klas, ONZIN

onze eerste minister spreekt de waarheid of....

Weer een foute meneer

Dan hebben we daar nog een staatssecretaris "op onderwijs". Zijn naam, Halbe (als je Duits praat weet je wat dit betekent) geeft niet al te veel vertrouwen.
Halbe Zijlstra dus, mag zich blijkbaar van zijn baas, onze tante Marja, bezighouden met de prestatiebeloning.
Nou hoop je dat iemand dan weet waar hij over praat. Dat je bijvoorbeeld een doordacht plan op tafel legt, of in ieder geval een plan waar alle partijen zich in kunnen vinden.
Er wordt namelijk 250 miljoen geherinvesteerd in het onderwijs. Dat geld komt uit het speciaal onderwijs, en is feitelijk het salaris van zo's 5000 ambulant begeleiders.

Halbe heeft bedacht dat 1 op de 20 leraren als "excellent" moet gaan worden aangemerkt. Die superleerkracht heeft onmetelijke mazzel. Hij krijgt namelijk forse salarisverhoging, een dag ambulante tijd (het woord ambulant gebruiken we verder niet meer uit respect voor alle collega's die er worden uitgeschopt) en geld om in de school of zichzelf te investeren.

De POraad heeft er wel een mening over:

De PO-Raad is zeer verbaasd over de manier waarop staatssecretaris Zijlstra een experiment met prestatiebeloning vorm gaat geven. Hij gaat op de stoel van de werkgevers in het onderwijs zitten. "Blijkbaar kan de staatssecretaris vanuit Den Haag vaststellen dat 1 op 20 leraren excellent is en een ‘rugzakje’ van 25 duizend euro verdient."
Volgens berichten uit de pers stelt de staatssecretaris voor dat 1 op 20 leraren het 'etiket' excellent krijgt. Daarbij is precies vastgesteld hoe deze leraar extra beloond moet worden. De PO-Raad vindt dat het niet zo kan zijn dat vanuit Den Haag een blauwdruk wordt opgelegd voor het gehele onderwijsveld.
Het beoordelen en belonen van leraren moet onderdeel zijn van het personeelsbeleid en onderwijskundig beleid van de school.

En daar sluiten wij ons bij aan.
Ons personeelsbeleid is voorlopig een drama omdat we alleen maar mensen moeten ontslaan. Heel veel mensen moeten ontslaan, en dat vooral om Halbe zijn hobby, de prestatiebeloning te bekostigen.

Bezuinigingen passend onderwijs: wat zijn de gevolgen voor u in het basisonderwijs?

Wij van "wij zijn verbijsterd" en velen inmiddels met ons, roepen al weken dat de bezuinigingen op het Speciaal onderwijs wel degelijk enorme gevolgen gaat hebben voor het regulier onderwijs!
Langzaam, we maakten er al eerder voorzichtig melding van, gaat dit gegeven steeds meer doordringen bij het regulier onderwijs. En als dat dan nog steeds niet het geval mocht zijn, dan gaat de AOb de mensen uit het regulier onderwijs hierover voorlichten.
En dat is fijn. Want nogmaals: de bezuinigingen treffen niet alleen het Speciaal onderwijs, de bezuinigingen treffen ieder kind, speciaal of regulier ! Het wordt tijd om vanuit alle werkvelden in het onderwijs de handen ineen te slaan tegen deze bezuiniging.
Graag voor het te laat is en vele kinderen thuiszitten of voordat heel veel goede onderwijsmensen vertrokken zijn en met hen de expertise die zo heel hard nodig is !!

Artikel vanuit de AOb: De aangekondigde bezuiniging van 300 miljoen op passend onderwijs heeft naast desastreuze gevolgen voor het speciaal onderwijs, ook grote gevolgen voor het regulier basisonderwijs.Lees hier het artikel.

Kwalijke invloed van de televisie bewezen!

En plotseling begrijp ik het.
Ik loop mij nu al dagen af te vragen hoe het komt dat ietsje meer dan de helft van politiek Den Haag (en wat verdwaasde cda-fractieleiders in het land, zoals mevrouw Shahsavari-Jansen uit A'dam) maar steeds denkt dat de klassen best groter kunnen, de juf of meester tijd genoeg heeft voor iedereen in de klas en dat het allemaal wel meevalt met die geïndiceerde kinderen.
En vanavond, naast mijn dochter op de bank zag ik het.

Natuurlijk! Marja en Ton, Mark en Machiel, met sik, en ome Loek en tante Eelco zitten iedere avond gezellig met zijn allen voor de buis en kijken naar de verwikkelingen op de meest populaire scholengemeenschap van Nederland: Spangas!
Daar op Spangalis lopen zo'n 50 leerlingen rond, lijkt het, en de klassen bestaan gemiddeld uit tien leerlingen.
En soms zit er heus wel eens een lastige tussen, eentje die steelt bijvoorbeeld, of eentje die heel onaardig doet tegen anderen.
Heel soms verstopt er een zich op een ongebruikte zolder en zelfs een keer ging een leerlinge dood na een ongeluk.
Soms haalt iemand een onvoldoende, maar met een beetje aansporing van leerkracht en hulp van een klasgenoot komt alles vanzelf op zijn pootjes terecht.
Een leerkracht, die overigens weinig te doen heeft, naast het geven van niet één, maar soms zelfs drie vakken tegelijk.
Geen vergaderingen, geen voortgangsrapportage en vooral geen inspectie over de vloer die cijfertjes en punten en komma's naloopt.

Leerlingen met een beperking of een handicap zie je niet (hoogstens eens iemand die moeite heeft me haar jeugdpuistjes). Die bestaan gewoonweg niet.
Een beetje zoals Mark en Eelco stellen zijn die als sneeuw voor de zon verdwenen toen die op het reguliere Spangalis terecht kwamen.