dinsdag 8 maart 2011

Vals zingen

Wij van wijzijnverbijsterd hebben het hier al vele malen gezegd en eerlijk gezegd worden we er langzamerhand ook een beetje moe van: de minister van onderwijs heeft werkelijk geen idee waar ze over praat en denkt met een hoop blahblah dat te kunnen verhullen.
Het is erg moeilijk om met iemand in gesprek te gaan als die ander drogredeneringen en niet alleen "halve" maar gewoon ook "hele" waarheden verdraaid.
Ook vandaag opnieuw tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.

Bij monde van mevrouw Smits van de SP werd de minister gevraagd of zij zich bewust is van de gevolgen van de bezuinigingen voor de zorgleerlingen. Dit naar aanleiding van de berichten over reguliere scholen die nu al kinderen met een specifieke zorgvraag weigeren.
Het antwoord van de minister was dat scholen een verkeerd beeld hebben van de bezuinigingen.

Op zich is dit natuurlijk al een wonderlijke uitspraak: het gehele onderwijsveld (behalve die twee of drie die Ton met de bon ton gevonden heeft) probeert keer op keer deze minister te wijzen op de ernstige gevolgen die deze bezuinigingen zullen hebben op niet alleen het speciaal onderwijs maar ook op het reguliere onderwijs en dan met name de gevolgen voor de leerlingen zelf.
Deze minister blijft echter stoïcijns tegen de keer beweren dat het allemaal wel mee valt.
Deze mevrouw, die werkelijk nimmer in het onderwijs ook maar iets heeft gepresteerd, blijft dus volhouden dat zij het beter weet dan al die anderen die al sinds jaar en dag, met hart en ziel met onderwijs bezig zijn.
Dan nog steeds niet beseffen, of willen toegeven dat je fout zit, is niet dom maar ontzettend dom. En ook nog eens vermoeiend en frustrerend voor hen die vanwege hun professie en roeping wel weten hoe een en ander uitpakt.

Maar we zijn nog niet klaar.
De minister zei ook nog wat anders. En dat is weer zoiets, zoals we inmiddels bij de uitingen van CDA, VVD en PVV gewend zijn, wat je eerst een paar maal lezen moet om er ook maar iets van te snappen en dan blijkt het nog kolder ook.
Luister maar.

Mevrouw van Bijsterveldt zei dat reguliere scholen meer geld krijgen door het afschaffen van de "rugzakjes", zodat minder kinderen naar het speciaal onderwijs hoeven.
Goed, zoals we u zo vaak zeggen, lees het gerust nog eens.
Volgens de minister worden de "rugzakjes" afgeschaft. Waar ook op gekort wordt (en stevig ook) is de ambulante begeleiding en het speciaal onderwijs (deze scholen leveren 25-50% in!).
Nu is even de vraag waar die "rugzakjes" nu eigenlijk voor bedoeld zijn.
Ik leg het voor de minister nog een keertje uit, want zij weet het in ieder geval niet.

Een kind met een indicatie (vanwege een lichamelijke of geestelijke leerbeperking) wordt vaak verwezen naar het speciaal onderwijs omdat het reguliere onderwijs niet de begeleiding of andere mogelijkheden heeft om deze kinderen te bieden wat ze nodig hebben.
Omdat men op een gegeven moment vond dat deze kinderen toch ook in ieder geval de mogelijkheid moesten hebben om een plekje te krijgen binnen het reguliere onderwijs is het "rugzakje" bedacht. Met deze leerlinggebonden financiering kan dan door de ouders en school speciale begeleiding ingekocht worden (ambulante begeleiding) of kunnen bepaalde aanpassingen doorgevoerd worden (bijvoorbeeld speciaal meubilair voor kinderen met een spierziekte of computers voor slechtziende/blinde kinderen).
Wat doet nu onze minister?
Zij vindt dat die "rugzakjes" veel te veel geld kosten (en volgens Machiel, met sik, komt dat natuurlijk omdat ze gratis bij de boodschappen weggegeven worden) en gaat de gelden op een andere wijze verdelen.
Dat niet alleen, zij bezuinigt ook nog eens 50% van de ambulante begeleiding weg. Begeleiding die dus nodig is om een leerling met een beperking te helpen binnen het reguliere onderwijs.
In een analogie (voor de minister: een vergelijking) kunnen we stellen 1) dat de ouders niet meer zelf een rolstoel mogen kiezen voor een kind dat niet lopen kan en 2) dat de productie van rolstoelen teruggebracht wordt tot de helft van wat nodig is.

Maar de minister maakt het nog veel bonter, ze knijpt niet alleen de begeleiding die de kinderen nodig hebben binnen het reguliere onderwijs af, maar tevens het speciaal onderwijs waar de kinderen zitten die het binnen het reguliere onderwijs niet kunnen bolwerken omdat daar niet genoeg adequate begeleiding is of onvoldoende aanpassingen mogelijk zijn.
We hebben het dan over blinde kinderen, dove kinderen, kinderen met een spierziekte, kinderen met een syndroom van Down, Fragiele X, Marfan of kinderen met een autistische stoornis bijvoorbeeld.
De minister kent overigens al deze verschillende indicaties niet niet maar oordeelt samen met haar ambtenaren gewoon op uiterlijk: niets geks te zien, dan naar gewoon onderwijs (lees het verhaal er hier maar eens op na!).
Het feit dat deze kinderen het niet redden binnen het regulier onderwijs is niet alleen het gevolg van hun beperking maar vaak juist van het gebrek aan expertise en mogelijkheden en ook als gevolg van de samenstelling van de klassen.
Door nu ook flink te bezuinigen op de scholen waar deze kinderen wel die begeleiding vanuit expertise krijgen, waar wel de juiste aanpassingen zijn (bijvoorbeeld een prikkelvrije omgeving, kleinere groepen, meer onderwijzend personeel) zorgt de minister er in de analogie dus niet alleen voor dat er geen rolstoelen meer gemaakt worden, maar ook nog eens dat de kinderen die dus niet meer kunnen bewegen ook geen gewone stoel meer hebben om op te zitten.
Ze gaan maar gewoon liggen.
Maar daar is dan weer net geen ruimte genoeg voor omdat ze ook nog eens de helft van de kamer heeft wegbezuinigd.

Opnieuw moet dus de conclusie zijn dat de minister echt niet weet waar ze het over heeft.
Hoe komt dat nou toch, hoor ik u denken.
Waarom blijft ze het niet snappen? Waarschijnlijk omdat nu eenmaal in het regeerakkoord staat dat het geld deze regeringsperiode lekker makkelijk gewoon bij de allerzwaksten gehaald moet worden.
En Marja denkt daar dan verder niet over na. En aan christelijke principes heeft ze helemaal geen boodschap.
Waarschijnlijk niet omdat ze dat niet wil, maar omdat haar het inzicht ontbreekt.
Zij zal een kei zijn in het legen van bedpannen, maar van onderwijs heeft zij geen verstand.

En wat doen mensen die ergens geen verstand van hebben en dus het inzicht en argumenten moeten ontberen om een zinvolle discussie aan te gaan?
Die steken hun vingers in hun oren en gaan hard zingen.
Heel hard.

En jammer genoeg ook vreselijk vals.

1 opmerking:

  1. Beste minister, deze valse liedjes zijn niet meer om aan te horen. Wilt u alstublieft zangles nemen?

    BeantwoordenVerwijderen