maandag 28 februari 2011

Ambtenaar (gebaseerd op een werkelijke gebeurtenis)

Sommige mensen hebben gestudeerd. Die hebben bijvoorbeeld na het Atheneum een opleiding gedaan aan een universiteit. Dat duurt een paar jaar, en dan "studeer je af". Je hebt dan een heleboel boeken gelezen, artikelen gelezen, werkstukken gemaakt, studies gedaan, een specialisatie gedaan en een afstudeerscriptie, die van wetenschappelijk niveau moet zijn. Die wordt dan beoordeeld door twee of drie hooggeleerde heren. Het liefst professoren, maar het kunnen ook doctors zijn, mannen en vrouwen die gepromoveerd zijn op het afstudeergebied van degene waar het om gaat.

Bijvoorbeeld een psycholoog. Dat word je dus niet zo maar. Je moet er echt veel voor doen, je moet fors investeren in jezelf, jezelf constant verbeteren en uiteindelijk afstuderen.

Als je dan bijvoorbeeld kinderen wil kunnen onderzoeken dan moet je weer aan de studie en onder supervisie een aantal onderzoeken doen. Als je "gz-psycholoog" wil worden, moet je nog vier jaar leren, maar dan heb je ook wat na meer dan 8 jaar.
Dan mag je kinderen onderzoeken en daar een rapport over maken. Je kan dan bijvoorbeeld gefundeerd en verantwoord een IQ vaststellen.

Sommige mensen zijn ambtenaar. Die hebben na de middelbare school gesolliciteerd, zijn aangenomen en hebben dan een baan, bijvoorbeeld op het ministerie van onderwijs. Laten we deze ambtenaar Dominiek noemen.

Het gaat in deze bijdrage uiteindelijk over datgene waar het bij ons in het onderwijs steeds over gaat, een kind.
Stel, een meisje van 7 zit in een onderbouwgroep van een school voor ZMLK. Dat kind zit daar niet voor haar blauwe ogen (het zijn wel mooie kijkers) of haar zweetvoeten. Dat kind heeft met haar ouders al een echte rugzak bij zich, maar dan een met dossiers, gevechten, teleurstellingen en successen.

Dit kind heeft de kleuterperiode op een basisschool gezeten. daar is gebleken dat ze "moeilijk mee kon". Via WSNS, een observatie, nog een observatie, gesprekken, verdriet, teleurstelling en een onderzoek van een (jawel) psycholoog en nog een (jawel) psycholoog voor een second opinion wordt er met diverse onderzoeksinstrumenten vastgesteld dat dit kind een IQ heeft tussen 42 en 48.
Alleen: het heeft echt "een lekker bekkie". Ze praat leuk tegen je, geeft antwoord op vragen en heeft naast haar blauwe ogen prachtig blond haar.

Op de basisschool gaat het echt niet meer, want er moet geleerd worden. Daarom is ze via het REC aangemeld op de school voor ZMLK. Haar ouders zijn drie keer wezen kijken, en hebben het echt moeilijke besluit genomen om haar definitief aan te melden. Daar zit ze dus in een onderbouwgroep.

Terug naar de ambtenaar van daarnet, Dominiek.
Die gaat op werkbezoek, want deze ambtenaar werkt tenslotte (paperclips, punaises) op het ministerie van onderwijs.
Ze is zo ongelooflijk knap en heeft zo'n geweldige intuïtie en kennis.
Zonder iets te vragen of ergens naar te luisteren loopt ze op de school voor ZMLK mee met een collega uit de school.
Ze loopt de onderbouwgroep in met ons blonde meisje met de blauwe ogen. Ze kijkt de klas rond, loopt naar ons meisje toe, wijst naar haar en zegt:
"Deze kan toch zo naar het basisonderwijs!".

Ik heb echt het verkeerde vak gekozen.

[Noot van redactie: let wel, bovenstaand verhaal berust op waarheid! In andere woorden Ton, wel echt gebeurd dus!]

7 opmerkingen:

  1. Linda Uitdenbogerd28 februari 2011 om 11:36

    Een klein stukje uit een blog wat ik schreef nadat mijn dochter Lola van 9 jaar met hersenletsel en fossa posterior overgaan is naar de Mytylschool, omdat ze zelfs met een rugzak het niet meer redde in het regulier onderwijs:

    Lola is nu 4 weken op haar nieuwe school. Zij vind het helemaal leuk daar, en als ik zie wat ze allemaal doen snap ik dat best. Ik ben heel erg blij dat ze het daar zo naar haar zin heeft.
    Helaas heeft het ook mijn grootste angst waargemaakt. Waarom ik de beslissing om van school te veranderen altijd heb uitgesteld. Ik ben mijn kind kwijt , door de week in ieder geval. Lola komt echt versleten en overprikkelt thuis is het eerste uur niet aanspreekbaar en is daarna tot bedtijd verschrikkelijk emotioneel. Elke reactie is zoooo heftig, schreeuwen naar haar zusjes als er maar even iets niet naar haar zin is , huilen om niets, boos weglopen van tafel enz. En echt om dingen waar ze ´s morgens haar schouders voor ophaalt.
    Ze heeft geen puf meer om nog even buiten te spelen of te vertellen wat ze op school heeft gedaan, en gaat gelijk met Katie en Pien naar bed, anders krijg ik haar de volgende dag niet wakker .
    Natuurlijk heb je dan het weekeind nog, maar ze heeft voor haar herstel (voor zover dat nog mogelijk is) wel haar rust nodig. Een stuk levenskwaliteit en kind zijn heeft ze hiervoor gewoon ingeleverd.

    Dat lijkt me geen situatie waar je voor kiest als het niet nodig is om qua onderwijs zo ver mogelijk te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elmira, leerkracht ZMLK moeder van Fien met down28 februari 2011 om 12:04

    Gelukkig worden beslissingen over onze kinderen niet door een ambtenaar gedaan, maar door mensen die er ECHT voor geleerd hebben.. Wij,als ouders, weten toch echt wel wat het beste is. En natuurlijk is dat soms heel heftig! @Linda: petje af en hopen dat het snel rustiger word voor je meisje.. Ook voor maar zusjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is deze amptenaar nou dom of heel naïef?
    Hoeveel kinderen zijn er nou die "gewoon" eruit zien maar toch echt niet op het reguliere onderwijs mee kunnen komen. Het zijn juist deze kinderen die de extra hulp en aandacht nodig hebben, en dat is alleen op het speciaal onderwijs mogelijk. Mijn kleindochter van 7 is zo'n kind, ze is heel leuk en vaak erg spontaan, maar pas als je een gesprek met haar aangaat merk je dat er iets niet goed is. Maar na 2 jaar op de gewone school gezeten te hebben kon ze uiteindelijk toch naar het speciaal onderwijs en dat bleek de juiste plek voor haar. Voordat haar ouders deze stap konden en moesten zetten gingen heel veel onderzoeken en allerlei testen aan vooraf, natuurlijk ook bij psychologen. Zo iets doe je niet zo maar. Nee, je hebt het liefst dat ook dit kind naar de gewone basisschool kan net als haar oudere broertje en jongere zusje. Maar helaas was dat niet mogelijk voor Sabine, want om haar gaat het. Mijn hoop en wens is dan ook, dat deze bezuinigingen ongedaan worden gemaakt.
    Oma van Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Linda Uitdenbogerd28 februari 2011 om 13:17

    Ik was vergeten erbij te zetten dat ze zo moe is omdat ze vanwege de reistijd nu een uur vroeger op moet, en 1.5 uur later uit school is. Er word dus veel meer verwacht van een kind waar juist meer rekening mee gehouden moet worden!
    Mijn enige troost is dat ze het zo naar haar zin heeft op school. Maar hoe gaat dat als er straks van alles word wegbezuinigd?

    @ Elmira, bedankt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoevaak ik wel niet de ractie heb gekregen, met haar is toch niets mis? Ze ziet er zo leuk en lief uit! Ja, het staat inderdaad niet op haar voorhoofd geschreven, maar er is wel degelijk wat aan de hand. En al was ze nog zo lief en makkelijk in de klas op haar oude reguliere school, dit was niet haar plek! Ook al had niemand last van haar. Zou ze over 2 jaar weer terug moeten naar haar oude school? Hoop dat ze dan bij de kleuters een permanente plek voor haar hebben.....! Nu bijna 8 maar nog niet op het niveau van een kleuter...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En wat hoor ik nu in het Erasmusdebat op TV. De heer de Graaf van de PVV denkt dat ieder kind op het basisonderwijs een rukzakje moet krijgen als ie een beetje op zijn of haar stoel zit te wippen. Dit zei hij naar aanleiding van Emile Roemers SP hij gaf een voorbeeld van zijn vroegere klas (toen hij nog docent was) waarbij hij 28 kinderen in de klas had. Hierbij waren een aantal kinderen die dit speciaal onderwijs nodig hadden. En dus zei De Graaf dat er dan 28 rugzakjes moeten komen. Heeft deze man wel verstand van onderwijs???.... Hij heeft zeer waarschijnlijk niemand in zijn familie of onder zijn kennissen waarbij een kind is met een aandoening en dat dan niet naar het reguliere onderwijs kan.
    Helaas heb ik wel zo'n kleindochter. Voor mij is ze net zo lief als alle anderen, maar het doet mij pijn dat ze niet naar het gewone onderwijs kan. Sterker nog, het speciale onderwijs is de plek waar ze thuis hoort.
    Een veronruste Oma.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als 1 op de 5 kinderen een "vlekje" heeft, dan moet iedereen toch wel zo'n kind kennen? Of zou deze statistiek toch niet kloppen...

    BeantwoordenVerwijderen