vrijdag 1 april 2011

Resolutie 12: waar gaat het om? (speciaal onderwijs, een uitleg)

"Deze bezuinigingen raken kinderen met een handicap. Deze bezuinigingen steunen betekent dat u kinderen met een handicap te kort doet."
Zo eindigt deze uiteenzetting waarin uitgelegd wordt waar het nu eigenlijk om gaat bij deze bezuinigingen op het (speciaal) onderwijs.

In het kader van het CDA-congres morgen leggen we het nog een keer duidelijk uit.
Passend onderwijs is onderwijs dat ieder kind 'past', ieder kind met of zonder beperking, ieder kind met of zonder handicap, ieder kind met of zonder problematiek.
Passend onderwijs is namelijk een alomvattende visie op onderwijs en geldt voor iedereen.
Zijn er voor een leerling bepaalde aanpassingen nodig om zich optimaal te ontplooien dan krijgt het dat in 'passend onderwijs', als er geen aanpassingen nodig zijn dan krijgt de leerling ze niet. Op een visie kan niet bezuinigd worden op de praktische uitvoering wel.

Passend onderwijs is geen inclusief onderwijs. Inclusief onderwijs kan wel passend onderwijs zijn.
Inclusief onderwijs is namelijk onderwijs aan een leerling met een beperking of handicap binnen het reguliere onderwijs. In sommige landen bestaat er een absoluut inclusief onderwijs (alle kinderen, ook die met een beperking gaan naar een reguliere school).
In Nederland is het een vorm van 'passend onderwijs': sommige kinderen past het om (met hun beperking) binnen het "gewone" onderwijs mee te doen.
Vaak is er voor deze leerlingen en hun leerkrachten extra begeleiding vanuit een doeltreffende expertise nodig. Die expertise vindt men vaak juist binnen het speciaal onderwijs.
Het speciaal onderwijs is onderwijs op speciale scholen die ingericht zijn op onderwijs aan leerlingen met een beperking, die hoe dan ook niet mee kunnen in het reguliere onderwijs, zelfs niet met extra begeleiding.
Op speciale scholen vind je dus de leerlingen met een laag IQ, een syndroom, of bijvoorbeeld autisme. Vaak ook is er sprake van een meer complexe problematiek.
Om deze leerlingen onderwijs te bieden is er wederom veel bijzondere expertise nodig. Vaak is die expertise binnen het speciaal onderwijs te vinden bij leerkrachten met één of twee mastertitels (SEN-speciaal educational needs, Remedial Teaching, SVIB enz.).

Bezuinigingen op passend onderwijs is eigenlijk een verwarrende benaming. 'Passend onderwijs' is namelijk, zoals gezegd, eigenlijk alleen een visie op het onderwijs. In de praktijk is de bezuiniging een bezuiniging op een deel van het onderwijs. Namelijk het speciaal onderwijs, of beter: de expertise en de leerlingen in het speciaal onderwijs.
Dan hebben we het niet over leerlingen met een dyslexieverklaring of een andere bijkomende problematiek, nee, we hebben het over onderwijs aan blinde kinderen, dove kinderen, spastische kinderen, kinderen in een rolstoel, kinderen met het syndroom van Down, kinderen met één van de vele bijzondere syndromen waarover binnen het speciaal onderwijs veel expertise bestaat, kinderen met autisme, wat echt wel veel ernstiger is dan wat de politiek wil doen geloven omdat het gaat om kinderen die niet kunnen overleven in de chaos van alledag (chaos die voor ons vaak niets bijzonders is), kinderen met epilepsie, kinderen met ernstige gedragsproblematiek (en dan gaat het echt om meer dan niet op je stoel kunnen blijven zitten).
Kortom, al die kinderen die het ongeluk hebben niet zonder probleem of handicap door het leven te gaan. Kinderen die het wat betreft leren en toekomstperspectieven heel wat slechter hebben getroffen dan menig ander kind zonder beperking.
De bezuiniging op 'passend onderwijs' is dus niets anders dan bezuinigen op leerlingen die speciaal onderwijs krijgen of die zich met speciale begeleiding kunnen handhaven in het reguliere onderwijs.

Thuis bij de VVD

Wij van wijzijnverbijsterd richten ons natuurlijk op de bezuinigingen op het speciaal onderwijs, en dan in het bijzonder op de KOLDER, de ONZIN en de GEKKIGHEID die de politiek in dat kader laat horen en zien.

Het onderstaande bericht is echt een eye-opener. Als je het hebt over de gekkigheid en de kolder in de politiek dan is dit bericht illustratief.

MINISTER SCHIPPERS NEGEERT VOORSTEL KAMERLID SCHIPPERS OVER AMBULANCEZORG

01-04-2011 • Het voorstel van het kabinet om vergunningen voor ambulances nog maar voor vijf jaar te verstrekken, is in strijd met een besluit van de Eerste en Tweede Kamer. Nota bene op voorspraak van toenmalig VVD-Kamerlid Schippers werd toen besloten dat een vergunning voor ambulancevervoer voor onbepaalde tijd verstrekt diende te worden. Dezelfde Schippers – nu minister van Volksgezondheid – lijkt haar eigen voorstel nu te willen torpederen. SP-Kamerlid Henk van Gerven: ‘De Kamer was duidelijk: ambulancezorg leent zich niet voor marktwerking. Kwaliteit dient voorop te staan. Minister Schippers moet wat beter luisteren naar oud-Kamerlid Schippers.’

Ja, zo gaat het in Den Haag. Je doet een voorstel omdat je dat "principieel juist" en "het beste voor het land" vindt. Dan echter, land je op het pluche, op zo'n blauwe troon, en dan gebeurt er iets met je... je principes verdwijnen zo maar, het pluche in. Opeens vind je niet meer wat je eerst vond, maar vind je alleen wat Mark vindt dat je moet vinden, of Maxime.

Maar.... de VVD en principes? slechte combinatie.... (Mark weet je nog? klik HIER voor NOOIT, maar dan ook NOOIT)

Beter te laat dan te vroeg (Regionale bijeenkomsten)

Onlangs wilde ik graag iets bespreken met een medewerker van een van onze Nederlandse ministeries. Geen probleem, want men staat natuurlijk altijd graag de burger te woord.
Door beide agenda's even naast elkaar te leggen lukte het ons om een drie weken later een bijeenkomst vast te stellen. Opnieuw geen probleem.
Heden ten dage heeft iedereen het druk en daarbij wil je natuurlijk toch niet helemaal onvoorbereid aan een belangrijk gesprek beginnen.

Nu we het toch over een belangrijk gesprek hebben, wij zijn uitgenodigd! Het bestuur van onze school mag ook aanschuiven bij een, door Marja, belegde bijeenkomst.
En belangrijk is het, want het gaat natuurlijk ten eerste over de invulling van de nieuwe samenwerkingsverbanden, die het ministerie heeft bedacht (en waarvan iedereen trouwens al roept dat dat voorlopig nog helemaal niet zo gaat werken als voorgesteld).
Maar, en we schreven al eerder over de voorbereiding van de medewerkers voor deze "lastige" gesprekken, het gesprek zal vast en zeker ook en misschien zelfs hoofdzakelijk gaan over de draconische bezuinigingen en de gevolgen er van.
Zo zal bij ons een groep van ongeveer 15 fulltimers (22 part-timers) op straat komen te staan, de groepen groter worden en bijvoorbeeld onze leerlingen met een meervoudig-gehandicaptenstatus zonder optimale begeleiding komen te zitten. En daar is natuurlijk nog wel het nodige over te zeggen. Een belangrijk genoeg gesprek dus, om als bestuur niet onvoorbereid te verschijnen.

Maar Marja is niet gek. We schreven hier al over het gebrek aan transparantie door het feit dat de gesprekken schimmig plaatsvinden, het liefst zonder al te veel ruchtbaarheid, bang als de minister is voor boze ouders, verdrietige leerkrachten en ongelukkige leerlingen. Maar dat is niet alles.
Regeren is ook strategie bedrijven.
Dus wat doet onze minister heel slinks?
Zij stuurt de brief precies net voor het weekend (vrijdag in de bus) en nodigt de mensen uit precies de maandag na dat weekend. Ze hoopt er natuurlijk op dat besturen op zo'n korte termijn geen goed overleg meer kunnen plannen en dus niet goed voorbereid de gesprekken in zullen gaan.

En dan mogen de genodigden ook nog eens zelf uitzoeken wie nog meer uitgenodigd is, wat de agenda zal zijn, welke bijhorende stukken nodig zijn, en ook nog eens waar de bijeenkomst nu eigenlijk precies plaats gaat vinden.
Niet door het klikken op een eenvoudige link, nee, door het uit de brief overtikken van het volgende adres: http://ib-groep.nl/zakelijk/themas/regiobijeenkomsten_passend_onderwijs.asp.
Je moet er natuurlijk wel iets voor doen wanneer je mee wilt praten in de democratie van Mark, Marja en Maxime.

Dit is dus regeren anno 2011: hard roepen dat je met iedereen zult overleggen maar uiteindelijk schimmig de gesprekspartners "overvallen" en een zuivere, zinnige, goed voorbereide discussie onmogelijk maken.
Ja, zo kom je wel aan je gelijk.

Een zoveelste blijk van een gebrek aan respect voor het onderwijsveld en de typisch regenteske houding en schimmige praktijken waar Rutte 1 nu al een patent op lijkt te hebben.

Lees hier een treffend voorbeeld van de uitnodigende brief (ingekomen op vrijdag 1 april-geen grap)

Radiospot van het CNVO

Michel Rog van het CNVO is te horen in een radiospot Passend onderwijs.
Luister hier naar het radiospotje.

Alvast voor morgen

Resolutie CDA-congres: over wie gaat het onder meer ook al weer?