zondag 27 maart 2011

Al is de training nog zo snel ....

O, u dacht dat Marja zelf 160 maal langskwam om "de nieuwe regionale indeling van samenwerkingsverbanden" te bespreken? Ook omdat "er ruimte [is] om over de impact van de bezuinigingen te spreken".
Nee hoor, natuurlijk niet, daar heeft zij het veel te druk voor en na de badeendjes in Nieuwegein heeft ze het helemaal gehad met dat onderwijsvolk.

Op dit moment worden er op het ministerie van OCW medewerkers getraind om deze 'gevoelige gesprekken' goed te voeren.
Waarschijnlijk zijn deze medewerkers al goed in staat om kinderen door te verwijzen naar regulier of speciaal onderwijs louter op hun voorkomen, maar nu moeten zij nog leren horende doof te blijven en argumenten langs zich heen te laten glijden.

Wij zijn toch erg benieuwd hoe die training in zijn werk gaat.
's Ochtends eerst de juiste terminologie verhaspelen, dan na de koffiebreak het goochelen met cijfers en voor de lunch dan ook een spoedcursus het bezigen van puntige uit leugens bestaande one-liners (waarvoor speciaal een communicatiebedrijf wordt ingehuurd, Elias Advies of zoiets).
In de middag eerst nog even wat schermen met schofferende uitingen (opnieuw met een toegepaste inleiding van Elias zelf), en de middag wordt dan besloten met een ronde drogredeneren. Na de yell "Ze mogen blij zijn dat het niet meer is" gaat iedereen om half drie naar huis.

Hoe het ook zij, duidelijk is natuurlijk dat het ministerie zich goed bewust is van de voortdurend gehanteerde halve waarheden en foutieve en verdraaide cijfers en het almaar onjuiste gebruik van de termen "passend", "speciaal" enzovoort.
Om de ambtenaren die het woord gaan voeren te wapenen tegen de argumenten tegen de bezuinigingen, de terechtwijzingen met betrekking tot cijfers en statistieken, en de feitelijke weergave van de gevolgen voor het speciaal en regulier onderwijs, zal een training echter niet voldoende zijn.
Niet omdat het een "gevoelig gesprek" zal gaan worden, maar omdat de halstarrige, leugenachtige houding van OCW, met de minister voorop, lastig te handhaven is tegenover de kennis, waarheid en integriteit van eenieder in het onderwijsveld.
Met een training sociale vaardigheden zal dat weinig veranderen.

(Lees hier het originele bericht op de site van de OnderwijsNieuwsDienst)

1 opmerking:

  1. Naast grote verontwaardiging over alle leugens, halve en hele onwaarheden en gegoochel met cijfers, beangstigt mij nog iets anders. Dat is nl de vraag: Waar wordt nog meer over gelogen? Wanneer worden er nog meer halve waarheden gesproken en onjuiste cijfers gebruikt? Deze mensen (2e kamerleden) vertegenwoordigen het volk. Als er zoveel gelogen wordt en verdraaid wordt en het grootste deel van de kamer geen idee heeft waar het precies over gaat, wat is ons dan nog meer door de strot geduwd, zonder dat wij het in de gaten hadden?
    Als de bewindslieden die er over gaan niet eens de juiste informatie hebben, hoe zit het dan met de overige kamerleden? Stemt men dan door een muntje op te gooien? Of spreken ze iets af onder het borrelen?
    Oh Nederland, let op uw saeck!

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen