donderdag 2 februari 2012

Onwetendheid (een jaar later)


Ook deze briljante bijdrage is van een jaar geleden. Ook dit had Che vandaag geschreven kunnen hebben. "Alles van waarde is weerloos", de boodschap op het Witte Huis in Rotterdam, geldt ook vandaag nog.

Gelukkig zijn er ook mensen in de politiek die het door hebben: Speciaal onderwijs wordt nek omgedraaid (artikel op website SP)

Helaas valt mij op dat mensen in het reguliere basisonderwijs nog steeds denken dat het hen niet aangaat. Maar de gevolgen van deze bezuinigingen gaan zij ook voelen.

Ten eerste zitten zij dadelijk met meer dan een kwart zmok- en zmlk-leerlingen in de klas (omdat wij ze niet meer zullen kunnen opnemen) en ten tweede moeten zij nu allemaal bijgespijkerd worden om zich enigszins een beetje te specialiseren op het gebied van speciale onderwijsbehoeften.
En dat terwijl er een enorme bulk aan kennis, specialisatie en deskundigheid (soms zelfs letterlijk) om de hoek te vinden is (zo heeft bij ons ondertussen bijna iedere leerkracht een mastertitel op het gebied van speciaal onderwijs!).
De leerkrachten binnen het reguliere onderwijs zullen deze deskundigheidsbevordering naast al hun drukke werkzaamheden, waarvan al een hoop extra activiteiten buiten de klas (administratie etc.) moeten doen.

En daarbij gaat het dan ook nog om een enorm geheel gedifferentieerd gebied: niet alleen moeten zij weet hebben van de leerwijze van verschillende kinderen met een beperking, maar ook nog eens leerlingen met hevige gedragsproblemen.
Ook zijn er nog eens veel kinderen waarbij de leer- en gedragsproblemen hand in hand gaan.
We hebben het dan over autisten (zowel leerlingen met het Asperger-syndroom als de zeer moeilijk lerende autisten), kinderen met het syndroom van Down, Fragiel X syndroom of een van de vele zeer bijzondere syndromen, niet-talige kinderen, enzovoorts enzovoorts.
En uiteindelijk wordt op deze wijze iedereen in het onderwijs keihard gepakt.