donderdag 2 februari 2012

Onwetendheid (een jaar later)


Ook deze briljante bijdrage is van een jaar geleden. Ook dit had Che vandaag geschreven kunnen hebben. "Alles van waarde is weerloos", de boodschap op het Witte Huis in Rotterdam, geldt ook vandaag nog.

Gelukkig zijn er ook mensen in de politiek die het door hebben: Speciaal onderwijs wordt nek omgedraaid (artikel op website SP)

Helaas valt mij op dat mensen in het reguliere basisonderwijs nog steeds denken dat het hen niet aangaat. Maar de gevolgen van deze bezuinigingen gaan zij ook voelen.

Ten eerste zitten zij dadelijk met meer dan een kwart zmok- en zmlk-leerlingen in de klas (omdat wij ze niet meer zullen kunnen opnemen) en ten tweede moeten zij nu allemaal bijgespijkerd worden om zich enigszins een beetje te specialiseren op het gebied van speciale onderwijsbehoeften.
En dat terwijl er een enorme bulk aan kennis, specialisatie en deskundigheid (soms zelfs letterlijk) om de hoek te vinden is (zo heeft bij ons ondertussen bijna iedere leerkracht een mastertitel op het gebied van speciaal onderwijs!).
De leerkrachten binnen het reguliere onderwijs zullen deze deskundigheidsbevordering naast al hun drukke werkzaamheden, waarvan al een hoop extra activiteiten buiten de klas (administratie etc.) moeten doen.

En daarbij gaat het dan ook nog om een enorm geheel gedifferentieerd gebied: niet alleen moeten zij weet hebben van de leerwijze van verschillende kinderen met een beperking, maar ook nog eens leerlingen met hevige gedragsproblemen.
Ook zijn er nog eens veel kinderen waarbij de leer- en gedragsproblemen hand in hand gaan.
We hebben het dan over autisten (zowel leerlingen met het Asperger-syndroom als de zeer moeilijk lerende autisten), kinderen met het syndroom van Down, Fragiel X syndroom of een van de vele zeer bijzondere syndromen, niet-talige kinderen, enzovoorts enzovoorts.
En uiteindelijk wordt op deze wijze iedereen in het onderwijs keihard gepakt.


De meest beschadigde groep echter zullen ALLE leerlingen zijn binnen het primaire (en ook het voortgezette) onderwijs! Op deze wijze krijgt geen enkele leerling het onderwijs wat hem of haar toekomt, wat hem of haar "past".
En dat terwijl het huidige kabinet de mond vol had over het opkrikken van Nederland als kennisland.
Vooralsnog blijken we slechts te maken te krijgen met een enorme verarming!

Gelukkig krijgen we dan wel weer een flink aantal JSF's. Dat dan weer wel.
Terwijl de prijs alleen maar opgeschroefd wordt en de voorgespiegelde economische tegenprestaties minimaal blijken. Maar een beetje aanzien bij de Amerikaanse wapenindustrie voor Mark en zijn roversbende is dus belangrijker dan de toekomst van al onze kinderen.
Tekenend voor de gedoogcoalitie dus.
Wel allemaal 130 mogen rijden (zoals dhr. Apentrots -Aptroot-  ons glunderend voorhoudt, joepie!) maar iemand met het syndroom van Down of een andere leerling met een beperking tot 130 leren tellen en er iets mee leren doen is van generlei belang.
Schande!

Volgende week wil de minister zich eens gaan oriënteren op het speciaal onderwijs, hebben wij gehoord. Om te zien wat wij daar dan allemaal doen met "haar" centen.
Dat is natuurlijk een mooie zaak, maar tegelijkertijd tekent zich ook het werkelijk schandalige, absurde af: men haalt dus gewoon een streep door de bekostiging van zaken WAARVAN MEN DUS EIGENLIJK NIETS WEET!

Misschien vind ik dat nog wel het ergste: de onwetendheid aan de macht.

Dat is iets anders dan het momenteel nog onwetend zijn van veel collega's in het reguliere onderwijs.
Velen denken nog steeds dat de huidige gang van zaken hen niet deert of aangaat.
Hoewel het laatste voor mij dan toch ook een beetje een gebrek aan collegialiteit tekent, stap ik daar graag overheen om hen door middel van zo veel mogelijk informatie duidelijk te maken dat de bezuinigingen uiteindelijk ook juist hen (be)treffen.
Ik roep ook hier iedereen op dit te doen: vertel juist "de buren" (onze collega's) wat de consequenties zijn van de "verschroeide aarde tactiek" van het kabinet: het onderwijs zo kapot maken zodat het voorlopig niet meer hersteld kan worden, of het nu regulier of speciaal, primair, voortgezet of wetenschappelijk is.

Lucebert zei het al: "alles van waarde is weerloos".
En ons kabinet heeft dat goed in de oren geknoopt. Waarom moeilijk doen als het zo makkelijk kan? De "bullies" pakken op het schoolplein natuurlijk ook altijd de kleinsten en de zwaksten.
En in Nederland zijn dat de zieken, de ouderen, de kunstenaars, de wetenschappers en de kinderen. En nog makkelijker dan nog de kinderen met een beperking.
Die hebben voor Mark en zijn zakenkabinet natuurlijk helemaal geen enkele economische waarde. Die kosten alleen maar.
Wegbezuinigen dus, al die speciale aandacht voor deze groep, onder het mom van "vrijheid" en "(eigen) verantwoordelijkheid".
Deze uitgangspunten blijken bij dit huidige stel praatjesmakers in het pluche uiteindelijk ordinair te staan voor het boevenmotto:
"Pakken wat je pakken kan en de ander die niet pakken kan zoekt het maar uit!".
Kortom, juist die houding die wij met zijn allen in het onderwijs onze leerlingen juist NIET willen meegeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten