maandag 11 april 2011

KUL viert hoogtij

Is het u al opgevallen dat defensie hetzelfde overkomt als het onderwijs? De KUL viert hoogtij.
Minister Hillen, zeg maar Nihillen kan zo in het rijtje van Marja, Ton en K4 worden geplaatst. Er moet 1 miljard worden bezuinigd. Dat doen ze door van ons leger een soort operette-leger te maken. De soldaten krijgen in de toekomst alleen korte broeken als uniform, en we gaan terug naar het slagzwaard als wapen. Tanks hebben we dadelijk niet meer, net als jeeps en vrachtwagens. Het grootste deel van de schepen wordt verkocht, waarschijnlijk aan een land zonder zee, Oostenrijk of zo, en het grootste deel van de F16-vliegtuigen komt aan de grond te staan. We houden alleen soldaten over tussen de 18 en 22 jaar, en ook nog in één rang. Meer kunnen ze er niet meer betalen.

Maar wel naar Libie om in de zandbak te spelen, "om onze internationale verantwoordelijkheid te nemen" Ook politie-agenten opleiden in Afghanistan. Dat doen we ook al "om onze verantwoordelijkheid te nemen".

En dan het CDA, daar zijn ze nooit te beroerd voor een paar kreten en voor hun eigen uitleg voor wat er speelt.

Lees even mee.... van de website (www.CDA.nl):Het CDA heeft kennis genomen van de toekomstplannen van minister Hillen voor de krijgsmacht, die afgelopen vrijdag gepresenteerd zijn. Er wordt voor een bedrag van maar liefst €1 miljard omgebogen. Ongeveer 12.000 functies komen te vervallen; dat is één op de zes in de totale defensieorganisatie. Onder het personeel zullen waarschijnlijk 6000 gedwongen ontslagen vallen.
Eenheden verdwijnen, materieel wordt afgestoten en over de toekomst van defensielocaties volgt meer duidelijkheid op 1 juli a.s. Tegelijkertijd wordt ruimte gevonden om te investeren in nieuwe capaciteiten, zoals onbemande vliegtuigen en cyberwarfare. CDA-Kamerlid Knops spreekt van een zwarte dag voor Defensie. Knops: "De economische crisis heeft grote gaten geslagen in de overheidsfinanciën. Het CDA wil de rekening niet doorschuiven naar onze kinderen".


Ja, je leest het goed:
  • Het zijn ombuigingen, geen bezuinigingen. Het lijkt Ton wel.
  • Er is ruimte om te investeren. Je haalt 1 miljard weg en er is toch ruimte om te investeren. Dat lijkt nou weer op Marja.
  • De mooiste: "het CDA wil de rekening niet doorschuiven naar onze kinderen".

Die laatste is toch wel een ongelooflijk onbeschaamde en onbeschaafde opmerking. Dat de "C" ver weg is dat wisten we al, maar dat ze ook nog gewoon doen alsof er niets aan de hand is, dat steekt. Vooral omdat het CDA er aan alle kanten prat op gaat om "verantwoordelijkheid te nemen". Dat doen ze wel naar de mensen in Libie en Afghanistan.
Dat doe ze NIET naar de ernstig gehandicapte kinderen in eigen land. Ze nemen ook geen verantwoordelijkheid naar de ouders van deze kinderen, die samen met hun kinderen in de kou komen te staan.

Over hoe het (passend) onderwijs ten onder ging (Blog Trouw)

"In fictie komt nog veel meer waarheid naar boven dan in betoog (...). Vaak zelfs ongemerkt. Helaas. Als namen en omstandigheden herkenbaar zijn, berust dit op toeval. Het beeld van stoornissen klopt, het praktische effect ook, de inzet van leraren en ouders eveneens. Maar de mensen in mijn twee verhalen bestaan niet in de beschreven gedaante. 'Minister Van B.' vormt daarop een uitzondering....."

Lees hier het toekomstverhaal van AnnaPO "Over hoe het (passend) onderwijs ten onder ging" dat geplaatst is als blog op de site van dagblad Trouw. Een onrustbarende kijk op de onderwijspraktijk van morgen.

Damage-control?

Wij zijn erg benieuwd. Lees hier. Waarschijnlijk hebben enkele ambtenaren uitgelegd dat het bijdraagt aan het charme-offensief dat hard nodig is om wat krom is recht te praten?

Syndroom van Down: dubbele of driedubbele pineut?

Op de scholen voor ZMLK (zeer moeilijk lerende kinderen) zitten kinderen met mogelijkheden. Dat is een eufemistische term, maar hij wordt best wel vaak gebruikt om dit onderwijs te typeren. En dat de leerlingen kinderen met mogelijkheden zijn dat staat buiten kijf. Iedere leerling die het pand verlaten heeft (HE HAS LEFT THE BUILDING!!!!) verlaat de school als een volwassene met een eigen persoonlijkheid en een eigen wil.
De leerlingen worden dan wel "kinderen met een verstandelijke beperking" of "verstandelijk gehandicapt" genoemd, maar dagelijks zeggen we tegen elkaar "het zijn net kinderen".

Een school voor ZMLK mag sinds de invoering van de leerlinggebonden financiering in 2003 alleen kinderen plaatsen die aan de landelijk vastgestelde, objectieve criteria voldoen. Het belangrijkste criterium voor plaatsing in het onderwijs aan ZMLK is een IQ onder de 55.

Dat een kind voldoet aan dit criterium is ingrijpend. Natuurlijk voor het kind, maar minstens net zo voor de ouders. Als je als ouder met dit gegeven wordt geconfronteerd dan verandert in één klap je eigen toekomst, je verwachtingen voor je kind en de toekomst die je voor je kind in gedachten had. Een IQ onder de 55 is namelijk een ernstige verstandelijke beperking. Het is niet een beetje achterstand of wat langzamer leren lezen of zo. Een kind met dit niveau heeft een ontwikkeling die volledig afwijkt van leeftijdsgenootjes met een normale ontwikkeling. Op alle ontwikkelingsgebieden is sprake van een afwijkende ontwikkeling. De ontwikkeling gebeurt vaak heel grillig. Iedereen kent ZMLK-leerlingen met onverwachte of verrassende pieken in kennis of kunde.

De oorzaak van het ZMLK-niveau is bij veel leerlingen onduidelijk. Er kan dan geen erfelijke of chromosomale oorzaak worden vastgesteld, en alle onderzoeken leveren niks op.
Bij andere leerlingen is de oorzaak wel duidelijk. Zo zijn er diverse syndromen bekend waarvan het syndroom van Down het meest bekende is. Er zijn onderlinge verschillen, maar op een school voor ZMLK heeft zo tussen de 10 en 15% van de leerlingen het syndroom van Down.
Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen voldoen de kinderen met dit syndroom aan de criteria die landelijk zijn vastgesteld. De overheid heeft echter vanaf het begin van de invoering van de LGF en het rugzakje een speciale regeling gehanteerd, waarbij kinderen met het syndroom van Down een indicatie kregen op basis van een doktersverklaring.

Waar in de scholen voor ZMLK het percentage rond de 10-15% ligt, is het percentage leerlingen met het syndroom van Down dat met een rugzak in het reguliere onderwijs zit veel hoger.
Schattingen zeggen 85-90%.
Kinderen met Down (tegenwoordig ook wel "Downers" genoemd) komen we tegen in iedere leeftijd en iedere groep in de basisscholen in het land.
Dit gaat vaak heel goed omdat de overheid hier in heeft geïnvesteerd, de ouders er in investeren en er een netwerk is gecreëerd waardoor de plaats in het regulier onderwijs een succes is.
Om de basisscholen in staat te stellen om het onderwijs goed in te kunnen richten krijgen ze een dubbele rugzakbekostiging. Daarnaast is er altijd de ambulante begeleiding, die expertise aanlevert vanuit het ZMLK-onderwijs. Deze expertise bestaat uit materialen, methodieken, aanpak, tips en trucs, begeleiding bij het maken van de handelingsplannen en begeleiding van alles wat er maar nodig is om van de schoolplaatsing een succes te maken.

In de kop staat; de kinderen met Down dubbel of driedubbel gepakt? Laten we eens kijken wat onze Marja en haar vrinden in petto hebben.
Als je op een school voor ZMLK zit dan overkomt je hetzelfde als alle ZMLK-leerlingen. Je bent nou eenmaal niet mondig, wordt als niet relevant beschouwd en behandeld en je toekomstmogelijkheden worden zo'n beetje bij het grofvuil gezet. De scholen leveren zo'n 20-25% in, de klassen worden veel groter en de begeleiding gaat een stuk achteruit.

Als je als Downer in het basisonderwijs zit, zijn er ook ingrijpende gevolgen.
  1. Ten eerste valt de ambulante begeleiding vanuit het ZMLK-onderwijs helemaal weg. de ambulant begeleiders worden ontslagen en er blijft een beetje van het budget over, maar dat gaat naar de samenwerkingsverbanden. Het is onduidelijk wat die met het geld gaan doen.
  2. Ten tweede vervalt de dubbele rugzak voor de in het basisonderwijs geplaatste leerlingen met een ZMLK-indicatie. De basisscholen worden dus enorm beperkt in hun budget en in hun mogelijkheden om het onderwijs aan deze kinderen goed te organiseren.
  3. Ten derde moet niet worden onderschat wat de impact van de zorgplicht op de gewone scholen zal zijn. Er zullen, mede door de bezuinigingen op het speciaal onderwijs, veel meer kinderen met problemen in de gewone groepen komen. Daar zitten allerlei problemen bij, maar veel met gedrag. De Downers zijn kinderen die kwetsbaar zijn, waar de manier waarop je met ze omgaat nauw luistert en die een goed en positief klimaat nodig hebben om tot bloei en ontwikkeling te komen.

Zijn de Downers nu, samen met andere ZMLK-leerlingen de pineut, de dubbele pineut of de driedubbele pineut?

Hoeveel het er ook zijn, het is allemaal te danken aan de tomeloze inzet van Marja en haar vriendjes van de PVVD en het CDA.

Blijf met je handen van het onderwijs van mijn kinderen af!!!

"Marja, (ik kan beste niet eens meer over mijn lippen krijgen)
Passend onderwijs heet het toch hè, de nieuwe beweging waar je al je handtekening onder zette voordat je überhaupt wist waar je het over had. Het bewijs is alleen maar meer geleverd met de brief van Kelly (ZML leerling uit Brabant) en jouw reactie daarop, je moest je schamen.
Dit kind wat zo haar best deed om uit te leggen wat het voor haar betekende als jouw idee zou worden uitgevoerd, zo'n antwoord terug te knallen."


Zo begint het verhaal Anne Meren. Het verhaal staat op een collega-blog, en je kunt het HIER lezen.

Wat is de impact van verhalen van ouders toch altijd onvoorstelbaar groot.
En wat is het een schande dat zelfs die verhalen de politiek niet tot inkeer brengen.
Zelfs het CDA niet.