donderdag 24 maart 2011

Didactische analyse


Wij van wijzijnverbijsterd geven graag een lesje in nederigheid.
Omdat we allemaal onderwijsmensen zijn, zetten we het graag in een duidelijk model, een model dus, wat voor iedereen die het aangaat volstrekt duidelijk is.

We hebben gedacht aan een opzet in SMART, het INK-model is gepasseerd, WMK ook, maar we hebben gekozen voor een lesje in nederigheid aan de hand van het model DA (didactische analyse) van van Gelder.

De aanleiding voor deze les is dit bericht.
INLEIDING:
Een verhaal over 3 beste vrienden die de baas willen zijn in het land. Het verhaal moet smeuig worden verteld, en de humor mag niet ontbreken. Bijvoorbeeld dat Maxime eerst assistent was van de leider van de grootste partij van het land en dat hij nu de baas speelt en het de kleinste partij is, dat soort dingen.

KERN:
Informatie door de leerkracht. Hierin wordt op gestructureerde wijze aangegeven dat de start van dit kabinet, een minderheid, al niet slim was. Vervolgens worden de strapatsen van de leden van het kabinet aangehaald: Hillen als brokkenpiloot met Rosenthal als incompetente navigator, Marja op onderwijs die de hele wereld tegen zich heeft en Opstelten die al zijn principes verloochent en gewoon agenten uit de Randstad weghaalt om kippen te vangen in de Achterhoek.
Vervolgens worden door de leerkracht de cijfers doorgenomen: provinciale staten: minderheid, eerste kamer; minderheid en nu in de Tweede Kamer: minderheid.

VERWERKING:
Gekozen wordt voor een driedubbele verwerking, kort op elkaar, op elkaar aansluitend en toch even net anders.
  1. Een werkblad waarop allerlei foto's van bewindslieden staan. De opdracht: zet met een ROOD potlood een rondje om de losers in het kabinet. (Rutte, van Bijsterveldt, Hillen, Verhagen, Rosenthal) p.s. de foto van Ton Elias is een instinker, dat is wel een loser maar hij zit niet in het kabinet.
  2. Het tweede blad sluit hierop aan: er staan op een blad sommen die te maken hebben met "meerderheid" en "minderjeid". Bijvoorbeeld: is 74 de meerderheid van 150? Er kan dan "ja" of "nee" worden ingevuld.
  3. Het laatste verwerkingsonderdeel is om zoveel mogelijk manieren aan te geven om "te vertrekken". Ook mogen andere woorden worden opgeschreven voor "vertrekken".
    Voorbeelden:
    • opzouten,
    • wegwezen,
    • moven (zeg moeven),
    • pleiten
    • pleite gaan,
    • pleitheinen,

      of:
    • de boot pakken,
    • ontslag nemen,
    • met emeritaat gaan,
De beoordeling is uiteindelijk aan de leerkracht.

2 opmerkingen:

  1. Mijn beoordeling was voor en na de analyse hetzelfde, namelijk; OPRUTTEN!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elmira, leerkracht ZMLK moeder van Fien met down25 maart 2011 om 23:04

    @ Suzan: helemaal mee eens!!

    BeantwoordenVerwijderen