vrijdag 25 maart 2011

Staken? Staken!

EXTRA_EXTRA_EXTRA_EXTRA

AOb plant staking passend onderwijs voor 19 mei

Er wordt in de komende weken nog een aantal acties ondernomen om de coalitiepartijen ervan te overtuigen dat de 300 miljoen euro aan bezuinigingen in het passend onderwijs van tafel moeten. Lukt dat niet, dan wil de AOb met de andere bonden op 19 mei staken om haar punt te maken.


Gaat de eigenwijze en starre houding van deze coalitie, gepaard gaande met en voortkomend uit de meest onmogelijke kolder, onzin, onbenul en "halve waarheden" dan toch leiden tot iets wat niet zo ontzettend vaak voorkomt in Onderwijsland, juist omdat de leerkrachten WÉL hart voor hun leerlingen hebben?

Zal de afbraak van expertise, het schofferen van de inzichten van bestuurders, bonden en raden, en het totaal gemis aan respect voor het werkveld dan eindelijk gaan leiden tot acties?

Wie niet horen wil, en dat Marja niet horen wil is ondertussen wel duidelijk, ondanks de wassen neus van 160 bijeenkomsten, moet maar voelen!

Lees hier alles over het voornemen van de AOb om te staken, wanneer Marja en Fons hun gegoochel niet willen rechtzetten en hun schandalige bezuinigingen op het passend (lees: met name speciaal) onderwijs door willen zetten.

Wij van wijzijnverbijsterd zijn ondertussen meer dan bereid! U ook?

En mocht u nog twijfelen, lees gerust de inmiddels kleine 400 berichten op dit blog gerust nog eens door. bekijk de filmpjes, lees over het bedrog, de leugens en het gegoochel. lees over wat passend onderwijs is, kan zijn en welke onzin Marja, Machiel, Mark en Ton voortdurend te berde brengen om koste wat kost de meest zwakken in het onderwijs, in de samenleving, keer op keer in de hoek te trappen. lees en huiver. En doe dan mee!

NB. Ondertussen heeft de vakbond CNV-Onderwijs zich ook al aangesloten bij de actieplannen. Lees hier meer.

6 opmerkingen:

  1. Mijn zegen hebben ze! Staak maar als de regering doof blijft. En als de VO-scholen het adviseren en onze zoon dat ook wil, staakt hij mee!
    Moeder rugzakleerling

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een dag? Goei de boel maar eens lekker plat. Kijken of het dan binnenkomt bij tante Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wilde de reactie eigenlijk via nu.nl plaatsen, maar schijnbaar kan ik daar geen account aanmaken om de één of andere reden, dus dan hier maar...


    Ik ben leerkracht op een Cluster 3 school (onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen) en ik heb met groeiende verbazing deze discussie gelezen.

    @10 heeft als eerste genoemd dat het "passend onderwijs" geen idee is van dit kabinet. Niemand gaat daar eigenlijk op in, terwijl ik het nog een aantal maal terug zie komen in de discussie.

    Het klopt dat Passend Onderwijs niet door dit kabinet is bedacht. Wat wél door dit kabinet is bedacht, is dat er bezuinigd moet worden. Als @janmar werkelijk zoveel van dit onderwerp afweet, dan weet diegene vast ook wel dat het speciaal onderwijs, de PO-raad en het veld van leerkrachten wel degelijk staat achter het Passend Onderwijs. Kinderen behoren op de juiste plek te zitten, een plek die bij hen past. Of dat in het reguliere onderwijs is met extra hulp of in het Speciaal Onderwijs, dat maakt verder niet uit.

    Maar om een dergelijke regeling in te voeren, zou men juist moeten investeren in het onderwijs. Er is een hoop nodig om deze leerlingen ook echt hun plekje te kunnen geven. En jammer genoeg, valt dát juist weg met deze bezuinigingen. Leerlingen krijgen op deze manier geen goede plek, maar een goedkope plek. En we weten allemaal dat de goedkope plekken over het algemeen nogal wat belemmeringen met zich mee brengen.

    Er wordt nogal uitgehaald richting de AB. AB'ers zijn, over het algemeen, ervaren leerkrachten in het Speciaal Onderwijs, die leerkrachten in het reguliere onderwijs ondersteunen in hun taken met leerlingen met een rugzak. Je kan dat soort dingen niet leren met behulp van google, je zal iemand nodig hebben die er verstand van heeft en met jou overlegt. Maar wat wil dit kabinet nou doen? Ze willen de AB eruit en tegelijkertijd pompen ze een hoop geld in een cursus voor leraren in het reguliere onderwijs om.... om te gaan met zorg-leerlingen. Die cursus zou je trouwens wel kunnen krijgen via google, maar dan wordt je niet geholpen. Er gaat een hoop expertise verloren op die manier.

    Ook merk ik op dat er nogal eens wordt gesproken over linkse praktijken... Jammer voor diegenen die het aanhalen, maar er zijn geen linkse praktijken wanneer het op onderwijs aankomt. Elke partij beschrijft namelijk dat zij beter en goed onderwijs willen. Dus of een partij nou links, rechts, boven, onder, midden, op, neer, meer of minder is... ze willen uiteindelijk hetzelfde. Dat heeft het veld van leerkrachten, zorgbegeleiders, ouders en al die anderen ook wel laten zien op de actiedag tegen deze bezuinigingen. Ik zal de kreet even herhalen:

    Passend Onderwijs: Ja
    Bezuinigingen: Nee

    Wat mij opviel op die dag, was dat de mensen zich niet zozeer druk maakten om hun eigen baan (alhoewel dat wellicht ook wel meespeelt natuurlijk), maar dat zij zich druk maakten om de leerlingen. Dat het voor de leerlingen slecht is. Niet alleen voor de leerlingen op het Speciaal Onderwijs trouwens, maar ook voor de leerlingen op het reguliere onderwijs. Zij zullen de ook de dupe worden, minder aandacht krijgen.

    En dat is toch waar het om gaat in het onderwijs? Of je nou 'speciaal' bent of niet... Aandacht, begrip, acceptatie, hulp en onderwijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Sun
    Jammer dat je je bijdrage niet kon plaatsen op nu.nl. tegelijkertijd denk ik dat het paarlen voor de zwijnen zou zijn geweest: het gaat daar vaak om zo hard mogelijk en zo ongenuanceerd mogelijk wat roepen. Daarom ook het succes van Ton Elias' uitspraken op dat forum: van enige kunde en nuance gespeend.
    Dat is overigens ook de moeite die ik heb met het programma Rondom10: door de slechte leiding daar (ook onder de voorganger) krijgen vaak alleen de hardste populistische uitspraken gehoor. Iedereen die een meer intelligente, genuanceerde discussie wil aangaan delft daar het onderspit vanwege de m.i. hijgerige sensatiezucht die het programma toch heeft. Ik voorspel dat wanneer de bezuinigingen daar besproken gaan worden uiteindelijk mensen als Elias de volle winst halen omdat ze een platform krijgen om leugens en bedrog hard en populistisch te roepen. Als wij, de "te lieve" mensen uit het onderwijs daar dan een weerwoord op hebben, zal het al gauw overschreeuwt worden. het programma staat (mede door de tijdsduur) namelijk geen nuance toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik begrijp niet helemaal waarom men Ton zo serieus neemt... Hij heeft 0 ervaring in het onderwijs... komt uit het bedrijfsleven en heeft in een ver verleden de journalist uitgehangen. Waarom luisteren wij überhaupt naar zijn uitspraken, hoe beledigend en kortzichtig ze ook zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Sun: omdat het juist zijn uitspraken zijn die blijkbaar gehoord worden door een deel van het Nederlands publiek die deze leugens en onzin blijft herhalen. Hierdoor worden gesprekken gebaseerd op feiten en juiste termen onmogelijk. Daarom moeten wij zijn onzin blijvend aan de kaak stellen, ben ik bang, hoe belachelijk, beledigend en kortzichtig ze ook zijn.

    BeantwoordenVerwijderen