vrijdag 25 maart 2011

Passend onderwijs in een dwangbuis


Het verschil tussen de politiek en het onderwijsveld? In het veld wordt wel nagedacht. Er wordt nagedacht over de impact van passend onderwijs, over wat er allemaal omheen gebeurt en over de gevolgen voor het hele onderwijssysteem.

Er wordt steeds gezegd: "Passend onderwijs, JA; bezuinigingen: NEE". Wij van wijzijnverbijsterd staan hier volledig achter.
We willen echter wel de aantekening maken dat er in de plannen rond passend onderwijs nog vele, vele knelpunten zitten die nog niet zo een twee drie zijn opgelost.

Waar onze Ton met de bon ton roept dat er "teveel indicaties zijn" en dat er "teveel buraucratie" is, ontstaan er gigantische samenwerkingsverbanden passend onderwijs, en iemand zal moeten bepalen of een kind extra zorg gaat krijgen. En dat , Ton, heet nou eenmaal indiceren.

De ontwikkelingen worden gefileerd door Nico Dullemans van de bond KBO, lees HIER zijn column.

Hij eindigt met:

"De vraag is: zal het onderwijs met de nieuwe dwang ‘passend’ worden? Dat weten we niet. We beschikken niet over wetenschappelijk onderzoek naar de mogelijke effecten van de nieuwe aanpak. Wel moeten we vrezen voor een maalstroom van gebeurtenissen: denk aan de gevolgen van de bezuiniging op het zorgonderwijs waartoe definitief is besloten (voor 40.000 leerlingen zal geen extra geld meer zijn), de schaalvergroting die de nieuwe gebiedsvorming met zich meebrengt, de nieuwe bureaucratie die nodig is rond de indicatiestelling van kinderen, de kleinere schoolbesturen die afhaken vanwege de nieuwe verantwoordelijkheid.Het is een stap in het duister en een groot risico voor de kwaliteit van ons onderwijs".

Heb je het gelezen, Marja, Ton, K4, Halbe, Maxime, Mark.....?

1 opmerking:

  1. Tja, het lijkt er op dat de besparing op bureaucratie veel nieuwe bureaucratie op zal leveren... Gevalletje "Operatie geslaagd, patient overleden"

    BeantwoordenVerwijderen