maandag 5 maart 2012

Vertel nu eens het hele verhaal (oproep aan de media)

Hoe komt het toch dat steeds weer opnieuw maar een half verhaal verteld wordt over de bezuinigingen op 'passend onderwijs'? En dan heb ik het niet over de kolder van Ton Elias, die nog steeds denkt dat de Cito een toets is waarvoor je een onvoldoende halen kunt en geen weet blijkt te hebben van hoe nu precies de financiering binnen de door hem zo enthousiast gedragen onderwijsherziening loopt (luister en kijk hier nog maar eens naar).

Nee, ik heb het dan over de verschillende media, die óf denken dat de bezuiniging van invloed is op bijles of extra voorzieningen voor kinderen met dyslexie, óf die blijven hangen in een vaag verhaal omtrent begeleiding van kinderen binnen het regulier onderwijs. terwijl het eerste onjuist is, is het tweede maar de halve waarheid.
Met name is dit te wijten aan het gegoochel met de term 'passend onderwijs'. En ook omdat het verhaal over de bezuinigingen en de onderwijsherziening voortdurend door elkaar heen lopen. Ze zijn wel gerelateerd, dat wel.

Daarom hier nog een keer in Jip en Janneke taal waar het nu om draait. In de hoop dat men dit verhaal nu eens en voor altijd helder en klaar over het voetlicht kan laten gaan. Hier draait het om morgen en eigenlijk nu al ruim een jaar.

De bezuiniging
Kinderen met een (lichamelijke/geestelijke) beperking (of, zoals men vroeger zei, handicap) of een gedragsstoornis zitten meestal op een speciale school. Daar zijn meester en juffen die zeer gespecialiseerd zijn en hebben doorgeleerd voor dit speciaal onderwijs. Het laatste decennium was het mogelijk voor sommige van deze kinderen om op een "gewone" school les te krijgen, maar dan met extra begeleiding voor leerling én leerkracht door (opnieuw) zo'n speciale juf of meester (die heten dan ambulant begeleider). Dit werd betaald uit het individuele rugzakje, want dat kon de "gewone" school niet zomaar betalen.

De bezuiniging nu betreft de speciale scholen en de mensen die gedetacheerd worden vanuit deze scholen om leerlingen op het reguliere onderwijs te begeleiden. 300 miljoen wordt dáár weggehaald. Leerlingen in het speciaal onderwijs krijgen nu veel minder goed onderwijs in de klas in de toekomst omdat er veel meer kinderen in een klas komen en omdat de extra begeleiding voor deze heel moeilijke groep wegvalt. 'Speciale" leerlingen in het reguliere onderwijs krijgen nu in eerste instantie geen begeleiding meer omdat de ambulant begeleiders weg bezuinigd worden. (doordat de rugzakjes verdwijnen).

Simpel gezegd komen de bezuinigingen hier op neer.

Onderwijsherziening
Door de onderwijsherziening 'passend onderwijs' wordt alles nog eens lastiger, omdat het streven zal zijn om zo veel mogelijk 'speciale' kinderen naar het reguliere onderwijs te laten gaan. Maar door de bezuinigingen zal dat dus met veel minder begeleiding zijn.
Een reguliere klas met één juf of meester zal straks zo'n 5 of 6 leerlingen met een zeer specifieke problematiek hebben. De juf of meester zal daar veel meer tijd voor moeten vrijmaken en dat gaat dan weer ten koste van die 25 anderen.
Ook zullen die juffen en meesters goed bijgeschoold moeten worden om zich het specialisme wat nodig is voor deze leerlingen (vaak in het speciaal onderwijs opgebouwd door een masterstudie) eigen te maken. Dus waar door de bezuinigingen binnen het speciaal onderwijs expertise verdwijnt, moet deze door extra investeringen door anderen juist weer opgebouwd worden.
Ook zullen geldstromen anders georganiseerd worden en zijn er meer ingrijpende veranderingen, waarvan kort gezegd verschillende mensen uit het onderwijsveld niet erg enthousiast zijn.

Maar de discussie naar aanleiding waarvan morgen de actie plaatsvindt is vooralsnog niet een inhoudelijke. Het gaat bovenal om het feit dat de herziening te snel en gepaard gaande aan een zeer forse bezuiniging met verregaande consequenties (zoals hierboven beschreven)gekoppeld is.
Dat is het verhaal dat verteld moet worden!

Conclusie
De bezuiniging op het speciaal onderwijs hebben dus direct invloed op de leerlingen binnen de speciale scholen en de speciale leerlingen op reguliere scholen en indirect op alle leerlingen binnen 'gewone' scholen.
En juist door die bezuinigingen zal de onderwijsherziening 'passend onderwijs' juist veel moeilijker en lastiger worden en is de kans heel groot dat veel kinderen buiten de boot gaan vallen, omdat ze niet de passende begeleiding krijgen op speciale scholen, omdat er zwaar beknot is en binnen 'gewoon' onderwijs omdat de expertise en begeleiding ontbeert.

Hier gaat het om morgen en om niets anders.

4 opmerkingen:

  1. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3218584/2012/03/05/Hoe-geef-je-les-aan-een-klas-van-30-leerlingen-met-daarin-6-zorgleerlingen.dhtml
    Ik vestig mijn hoop op Boris vd Ham, dat hij maar heel erg zijn best gaat doen morgen!
    Natasja, basisschool de Horizon, is er morgen bij in de Arena!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Natasja, ik heb het artikel erop gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik stoor me ook aan het verkeerde beeld dat er is. In het speciaal onderwijs is sprake van veel grotere problemen dan het beeld dat media schetsen. En van zeer zware beperkingen. Zo ken ik iemand die een kind verloor door een lichamelijke beperking.
    En dan blijft volgens de media het rugzakje ook iets voor kinderen met lichtere beperkingen. Onze zoon was zeer rijp voor het speciaal onderwijs en kon niet naar een reguliere klas. Dat de AB dat uiteindeiljk wel voor elkaar kreeg, betekent niet dat hij 'een beetje dyslexie met ADHD had'. Dat zegt meer iets over de kwaliteit van begeleiding en enorme inzet reguliere leraren. Ook in het reguliere onderwijs zaten al wat leerlingen die in het speciaal onderwijs thuis hoorden. Onze zoon heeft een vorm van autisme en is erg, erg druk...
    Ik wil overigens niets afdoen aan de ernst van ADHD. Dat kan er zeer heftig aan toe gaan, heb ik gezien. Veel heftiger dan men bespreekt tijdens borrelpraat.
    Moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik word hier zo moe van, het vechten omdat je een kind hebt met een handicap. Wij vechten al jaren voor onze gehandicapte zoon. Hij heeft een onbekend syndroom oftewel een zeldzame ziekte. We vechten tegen artsen, scholen, de samenleving. Thuis en school zijn de veilige haven voor onze zoon, maar door de bezuinigen die er aan komen kunnen ze hem niet meer de veilige haven geven en zijn we opzoek naar een andere school binnen een andere rec vorm. De kans is klein dat hij die gaat krijgen maar de school waar hij nu zit daar worden de klassen te groot, zijn extra ondersteuning valt weg waardoor hij zal verdrinken in zijn klas. We zijn moe van het vechten, maar we vechten wel door!!!! Want voor je kind doe je alles!!!

    Ik heb ooit alle ministers ons verhaal gestuurd en er was er maar 1 die terug reageerde op mijn mail. Ik heb ze in die mail uitgenodigd om een maand mee te komen draaien binnen mijn gezin en hun mochten gaan vechten tegen alles en iedereen. Ik heb ze gevraagd of hun de mantelzorgers willen worden van mijn kind want hun zijn tenslotte ook een deel van de samenleving ook al zijn ze ministers. maar blijkbaar vallen hun niet onder het mantelzorg kunnen geven naast hun werk, gezin, vrije tijd enz.

    Die minister Bijsterveld, ja, hoe dom kan iemand zijn om juist deze kinderen aan te pakken. Ze heeft een beeld in haar hoofd die niet haalbaar is. Over een aantal jaren lopen veel van deze kinderen op straat en doen dingen die niet kunnen/mogen in onze samenleving en nog erger, door hun daden belanden ze in de gevangenis want ja, ze hebben geen beter voorbeeld gehad want alleen papa, mama, broertjes en zusjes houden van je, maar door de rest van de wereld wordt je uitgekotst omdat je nergens bij hoort. Wij als ouders worden er dan op aan gekeken als onze kinderen ontsporen, wij hebben het dan helemaal fout gedaan!!!

    De wereld is voor een kind met een handicap al niet makkelijk maar door deze bezuinigingen wordt deze wereld nog moeilijker gemaakt en is de veiligheid ver te zoeken.

    Mevrouw van Bijsterveld, onze kinderen zijn gehandicapt maar u HANDICAP is helemaal niet te begrijpen!!!!!

    Groeten Corinne

    BeantwoordenVerwijderen