maandag 6 februari 2012

Shout, shout, let it all out! (Voordat het te laat is)

Uit film Network (1976 © MGM)
In navolging van de bijdrage van Aag, waarin zij de dagelijkse werkelijkheid beschrijft, vragen wij iedereen in het (speciaal) onderwijs hetzelfde te doen.
Schrijf op wat de dagelijkse gang van zaken is op je school, in je klas, en wat de bezuinigingen daadwerkelijk gaan betekenen voor deze werkelijkheid.
Geen dorre cijfers (wat is nu 10% aan extra leerlingen in een groep van 12-14) maar het werkelijke verhaal (10% betekent 2 bedden/rolstoelen meer in een te kleine ruimte met te weinig personeel, leerlingen die voor periodes alleen gelaten moeten worden of geen les/instructie krijgen omdat een begeleiding wegvalt, etc.).
Vertel wat het betekent om in een reguliere klas plots een flink aantal kinderen meer met een zware leerbeperking of gedragsproblematiek te krijgen, terwijl de toepasselijke expertise, ambulante begeleiding juist wegvalt. De extra eis bovenop de al zeer veeleisende werkzaamheden om zelf dan maar extra expertise op te doen, wetend dat de eerder aanwezige deskundigheid van AB juist gebaseerd was op jarenlange studie en ervaring.

Stuur de verhalen op.
Wij plaatsen de bijdragen graag, maar stuur ze juist ook op naar kranten, periodieken.
Juist die, die de mond vol hebben over de zegeningen van dit kabinet en hun plannen met betrekking tot (passend) onderwijs.
Laat niet alleen jezelf, maar juist de leerlingen waarvoor je gaat en staat horen.

Te lang zijn we stil geweest en ondertussen is het laat dag. maar nog niet te laat. Opnieuw onze oproep: het speciaal onderwijs wordt kapot gemaakt, het regulier onderwijs zwaar onder druk gezet, laten we er met zijn allen iets aan doen om dit te voorkomen

Wij willen werkelijk "passend onderwijs" (zoals in Finland bijvoorbeeld) in plaats van dit halfbakken, deels uit rancuneuze onwil (Elias/Beertema) en deels uit absolute onwetendheid en kennis van zaken en praktijk (Ferrier, van Bijsterveldt) ontstane gedrocht! Investeringen in plaats van bezuinigingen en een streep door de prestatiebeloning ten gunste van investeringen in de leerlingen en onderwijsomgeving.

Schreeuw het (nu eens) uit!

U kunt uw bijdragen sturen naar wijzijnverbijsterd@gmail.com (maar dus ook naar AD, Telegraaf, Volkskrant, Trouw, etc. etc.)

5 opmerkingen:

  1. Ook voor ouders! Nationale verontwaardiging is nodig en wie weet kan je erbij helpen. Maar ook anoniem kun je iets doen. Dat doe ik, want onze zoon is een tiener die totaal niet wil opvallen op de reguliere school.
    Als je dus net als ik anoniem wilt blijven, blog dan bijvoorbeeld bij Trouw. Redacties van kwaliteitskranten willen je soms graag interviewen, waarbij je anoniem kunt blijven. Ik belde de Volkskrantredactie, en men reageerde enthousiast.
    Of stuur e-mail berichten naar Kamerleden. Schrijf een mail aan de Kamercommissie van Onderwijs cie.ocw@tweedekamer.nl, met CC aan die van Jeugdzorg cie.jeugdzorg@tweedekamer.nl en/of die van VWS. cie.vws@tweedekamer.nl. Ook als het alleen om onderwijs gaat. Vastgelopen leerlingen gaan immers bijvoorbeeld de gezondheidszorg, de GGZ en/of jeugdzorg totaal overspoelen. Als je beleefd blijft, verspreid men je bericht onder Kamerleden. Dat doet men met mijn bericht ook.
    Voorbeelden geven!
    AnnaPO

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. HELEMAAL EENS met Anna ouders kom in opstand! voor emailadressen ook www.overheidslinks.nl of voor adressen op ministeries zoeken OCW

      Verwijderen
  2. De GGZ, dus...(2 na laatste regel)
    Mijn advies is voortgekomen uit een uitgebreid gesprek met iemand die politiek actieve mensen coacht.
    AnnaPO

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Z Z valt steeds weg...nu ja, er zijn ergere dingen.
    AnnaPO

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al 25 jaar in het speciaal onderwijs aan het werk. Je begint 's ochtends om 8:00. De kinderen komen om 8:30 uur en vertrekken om 15:00 uur. Die hele periode vang ik ze op, eet met ze, ga met ze naar buiten en er wordt ook nog geleerd. Niks geen pauze. Ik vind het prima. Ik heb het er graag voor over. 's Middag heb je nog tijd voor vergaderingen en overleg met ouders en instanties. Tja, dan moet je 's avonds nog gaan voorbereiden. Ben ik blij dat ik in een stabiele organistatie werk. Ik kan nu tenminste voortborduren op mijn ervaring en kennis. Daar heeft de school wat aan en niet in de minste plaats de leerlingen. Fijn dat er door de minister wordt mee gedacht. Er wordt een bom onder het onderwijs gelegd. Straks als de rook is opgetrokken (grotere klassen, zwaardere problermatiek, minder kundige collega's om je heen)is het nog maar de vraag of ik dit werk nog langer wil blijven doen. minister van Bijsterveld, bedankt voor het fijne toekomstperspectief.

    BeantwoordenVerwijderen