zaterdag 14 januari 2012

Waar is iedereen? Ik ben het zat!

Bijna een jaar geleden dropte "onze minister" het bommetje van de bezuinigingen op het speciaal onderwijs. Wij zijn dezelfde dag dit blog begonnen, en het is echt aardig om af en toe terug te lezen, want onze boodschap is nog steeds uiterst actueel.
We worden door dit neoliberale flutkabinet aan alle kanten gepiepeld. Ze goochelen met cijfers, vertellen halve en hele onwaarheden maar zetten vooral de zwaksten in de samenleving ongenadig in de hoek.
De 300 miljoen bezuiniging treft niet alleen de mensen die worden ontslagen. Dat is natuurlijk een giga-klap, maar het is niet het enige. De bezuinigingen treffen vooral die leerlingen die ons zo hard nodig hebben.

Er wordt nog steeds met miljoenen gegoocheld en er worden veel verschillende getallen genoemd. De minister heeft zelfs een convenant gesloten met een aantal bonden en achteraan de rij staan wij erbij en we kijken er naar.

We hebben ondertussen op ons netvlies wat heel concreet de gevolgen van deze bezuinigingen in de school zijn. Termen als "verschraling" en "verarming" doen niet eens recht op wat er staat te gebeuren.
Doordat een gemiddelde school voor speciaal onderwijs tussen de 20 en 25% formatie moet ontslaan is het beeld overal hetzelfde. Op al die scholen moet de complete zorgstructuur worden opgedoekt.
Om nog wat te kunnen redden moeten alle collega's die functies buiten de klas hebben weer de klas is. Alle interne begeleiding wordt opgedoekt, het begeleidingsteam wordt gehalveerd, directies voor de klas, klassen vergroot en dat alles om nog maar wat te kunnen blijven doen.

Vandaag hoorden we van een bestuur uit het oosten van het land waar 400 van de 1200 collega's moeten worden ontslagen. Dan breekt je hart. Dan weet je dat er weer VSO-groepen zullen ontstaan met 15 of 16 leerlingen. Geen individuele aandacht meer, geen individueel programma, en dat alles dankzij Marja en haar trawanten.

En als ik dit hoor en zie dan denk ik: waar blijven jullie nou, waar zijn nou al die fantastische onderwijsmensen die door dit stelletje minkukels worden afgeserveerd.

Ome Ton Elias zei het van de week weer treffend: we zijn in het onderwijs een stelletje lummelende losers, die een stapje harder moeten lopen: "een tandje bij". Maar iedereen laat het gebeuren, en daar ben ik helemaal klaar mee.

Het wetsvoorstel komt binnenkort in de kamer, het CDA ligt op apegapen, de PVV hoor je alleen als de koningin een hoofddoek opheeft of als ze het in Limburg over Halal vlees hebben en de VVD.... ach, de premier van alle Nederlanders zegt op televisie gewoon dat hij sommige liberale standpunten laat lopen omdat hij dat heeft afgesproken met de SGP.
Volg ons, hier, op twitter, of facebook, en laten we er weer tegenaan gaan.

Zijn ze nou helemaal belazerd.

17 opmerkingen:

  1. Elmira, leerkracht ZMLK en moeder van Fien met Down14 januari 2012 om 08:14

    Ik ben er nog steeds hoor BAAS... Belachelijk weer!!! Als ik het zo allemaal lees, zakt de moed me in de schoenen, slaat de schrik me om het hart, enz!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Go baas! Hier ook nog een volgeling! Maar hoe zet ik dit op facebook? Lukt me niet! Vertel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. op het F-tekentje klikken, onderaan de blog.

      Verwijderen
  3. beste baas, ben jij, tezamen met al je volgelingen, nu de enige die roept, zijn er geen andere scholen (schoolbesturen) die ageren op de politiek. Heb jij nu de enige school waar politici langs gekomen zijn om te zeggen dat het allemaal wel meevalt en vervolgens verder te gaan met het afslachten van het speciaal onderwijs. het is compleet onbegrijpelijk dat alleen de bezuinigingen plaats vinden in 1 segment van 4 stromingen bijzondere kinderen.
    Hoe kunnen wij nu nog lesgeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @sietske Onder het artikel vind je een balkje met ondermeer een icoon van facebook, wanneer je daar op klikt krijg je vanzelf een venster waarin je kunt aangeven dat je het op je facebookpagina plaatsen wilt

    @johan wiegman Inderdaad verbaast het ons nog steeds om nog al te vaak te moeten constateren dat veel gelijksoortige scholen nauwelijks of niet (re)ageren. Laat staan het gehele onderwijsveld. Met dit blog proberen wij, als niet die ene roepende in de woestijn te zijn, maar anderen te bewegen tot actie. Vertel het dus voort, schreeuw het van de daken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben er ook nog steeds, ik volg jullie vanaf de eerste dag en kijke nog steeds dagelijks even op de site. Ook komen jullie bij me voorbij of twitter en hyves...D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou dat zijn er al 5 ......

    KOM OP mensen dat moet MEER, geef het door OOK aan het regulier onderwijs, ook zij zijn straks zo GIGANTISCH de lul !! WAKKER WORDEN allemaal !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Baas. Ook ik ben bezig de boodschap te verspreiden. Reaktie van collega's bo en ouders: 'dat kan toch niet, heeft niemand ons iets van verteld'. De bezuinigingen op onderwijs zijn samen met de lieflijke term 'Passend Onderwijs' binnen gehaald als het Paard van Troje. Over het mogelijke slagveld in het onderwijs en het achteraf terugblikken 'wir haben es nicht gewusst' schrijf ik laagdrempelige columns. De deskundigen zijn wel op de hoogte maar de mensen in de klas, die uiteindelijk de ontwikkelaars van onze kinderen zijn, die moten samen met de ouders wakkerder worden. lees http://www.maddyhulshof.nl/?p=349
    Go Baas Go! Maddy hulshof (leerkracht en moeder van een zoon met autisme in het regulier onderwijs)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben er ook nog baas en ben het er helemaal mee eens!
    We moeten niet gaan opgeven, wat ze ook lopen te kl..... daar in Den Haag. Het allerergste is als je later moet zeggen: ik stond er bij en ik keek er naar.......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Loes:
    Joehoe, ik ben er ook nog. Als ik dan de bovenstaande reactie lees "daar heeft niemand ons iets van verteld" dan zakt mijn spreekwoordelijke broek af. Hebben ze onder een steen gelegen? Het raakt IEDEREEN in het onderwijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig leeft het nog, maar we moeten meer de grote wereld in. Het helpt echt als we het allemaal doorlinken via facebook en hyves: delen,delen en delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Om de kinderen te geven wat ze nodig hebben heb je toch echt genoeg begeleiding nodig. Hoe zal het er straks uit zien. Leerkrachten met een burn out kinderen die niet verder kunnen groeien. Een hoop stress en een heel ontevreden gevoel over wat je de kinderen hebt kunnen bieden die dag.Dit kan en mag echt niet gebeuren!!! Zijn ze nou helemaal gek geworden daar in Den Haag! gr stefanie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wacht maar tot ze zelf een (klein) kind krijgen dat speciaal onderwijs nodig heeft. Dan begrijpen ze pas waar ze mee bezig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Wiegel begreep ook pas hoe het is om weduwnaar te zijn toen zijn eerste vrouw verongelukte en wat de financiële consequenties daarvan zijn.

      Verwijderen
  13. Je vraagt je af en toe af wie er nu meervoudig beperkt zijn of gehandicapt.
    Nodig ze maar eens uit dat Den Haag daar voor een dagje mee te draaien op school, doe ze desnoods een luier om .....
    Moeder van een MV dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Door familie-omstandigheden, die niet per se naar zijn, moet ik helaas verstek laten gaan. In mijn schaarse vrije tijd voor mezelf zorgen. Maar geef aub niet op!
    AnnaPO

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @annapo; jij doet zat, schrijft, laat je horen: respect van mij

    BeantwoordenVerwijderen