dinsdag 17 mei 2011

Onderzoek 'Bonussen en Onderpresteerders in het onderwijs'

Om te komen tot goed onderwijs kan men verschillende dingen doen: men investeert in een optimaal onderwijsklimaat (kleinere klassen, "passend" onderwijsaanbod) of men maakt van het onderwijs een bedrijfsmatige ratrace waarbinnen leerkrachten elkaar de loef af proberen te steken om maar een prestatiebeloning te mogen ontvangen.
Deze heilloze laatstgenoemde wijze is vanzelfsprekend de inzet van een neoliberale gedoogcoalitie.

Dat een "ieder voor zich, God voor ons allen"-bedrijfsmotto niet helemaal aan zal slaan binnen het onderwijs hadden wij (en u) natuurlijk al voorzien. Verbazing was er daarom niet toen al vrij snel in het onderwijsveld de wens werd uitgesproken om de door deze gedoogcoalitie bedachte wandplaten met daarop de foto en naam van "De beste meester of juf van deze week" in te leveren voor waar het de meesters en juffen om gaat: 'passend onderwijs' voor iedereen, maar met name ook voor juist de de leerlingen met een beperking of een speciale leerbehoefte.

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk heeft de minister besloten dat er bekostiging wordt gehaald uit de gelden voor het prestatieloon om de bezuinigingen op het speciaal onderwijs een jaar uit te stellen. Maar het prestatieloon is nog niet van de baan.
Nee, want, roept u met ons mee: "regeerakkoord is regeerakkoord". En deze regering is er nu eenmaal heilig van overtuigd dat de bedrijfsethiek de klas in moet, op welke wijze dan ook.

Gelukkig zijn er ook verstandige mensen. Mensen die er voor hebben gestudeerd. En laten die nu zeggen dat een prestatiebeloning het onderwijs absoluut niet helpt naar een hoger plan. Wél het investeren in leerkrachten die beneden de maat presteren.
Overigens lijkt dit laatste ons van wijzijnverbijsterd nog een lastig te wegen zaak en moet daar wel zeer zorgvuldig mee omgesprongen worden.
Tevens lijkt het ons buiten kijf dat om te presteren voor iedere leerkracht ook het meest optimale onderwijsklimaat gecreëerd moet worden, ofwel: zoveel mogelijk geld voor aanpassingen en ontwikkelingen om op een zo'n optimale wijze de leerlingen het onderwijs bieden dat past.
Dat volgens ons, om te komen tot een zo een kwaliteitsverbetering naast de bekostiging van coaching en scholing van leerkrachten niet bezuinigingen maar investeringen nodig zijn binnen het onderwijs op velerlei gebied moge duidelijk zijn.

Kijk hier naar een reportage van Uitgesproken VARA over het door Organisatiepsycholoog Kilian Wawoe, van de Vrije Universiteit Amsterdam, uitgevoerde onderzoek naar de prestatiebeloning en lees hier het onderzoek zelf.

1 opmerking:

  1. Elmira, leerkracht ZMLK moeder van Fien met down17 mei 2011 om 20:51

    Goed stuk Che, helemaal mee eens.

    BeantwoordenVerwijderen