dinsdag 17 mei 2011

ECPO (Minister luistert niet naar adviezen van eigen commissie)

En toch is er iets raars gaande in het onderwijs. De minister en de haar welgevallige politieke vrinden van de PVVD en het CDA liegen en bedriegen er op los, en als ze betrapt worden ontstaat er een diepe, diepe stilte, een vacuüm bijna.
Er wordt door zowel Ton als Kathleen als Harm als Marja HE-LE-MAAL niks gezegd. Geen ontkenning, geen excuus, geen niks. Wel zien we rookgordijnen van de inspectie. Plotseling wordt de focus bij andere zaken dan bij het passend onderwijs gelegd.

Zouden ze echt denken, net als een jongetje van vier dat net betrapt is met zijn hand in de snoeppot, dat het wel overwaait? Dat, als je er niet over praat, het er ook niet meer is?

Wij van wijzijnverbijsterd zijn er in ieder geval nog wel en zullen er in ieder geval voor zorgen dat zaken aan de kaak worden gesteld. Als de politiek terugkeert van het voorjaarsreces (van april tot juni zo te zien) en ze weer beginnen te blaten, zullen we de vraag blijven stellen: "En nu? Afstel?"

Omdat het komkommertijd is in de politiek zien we op internet andere zaken, rapporten, verslagen die we kunnen gebruiken. Zo is de laatste dagen de ECPO plotseling HOT. U zult hierover meer van ons gaan horen, want de ECPO is een eerbiedwaardige commissie.

ECPO staat voor "Evaluatie- en adviesCommissie Passend Onderwijs". Het is een door de minister van OCW ingestelde commissie om de "experimenten passend onderwijs" te evalueren en om haar te adviseren over de voortgang van 'passend onderwijs'.

Tot een jaar of twee geleden hadden we de LCTI, de "Landelijke Commissie Toezicht Indicatiestelling". Deze commissie hield toezicht op de door de verschillende CVI's afgegeven indicaties. Toen dit toezicht overging naar de inspecties, zijn de leden van de LCTI overgegaan naar de ECPO.

De ECPO heeft al diverse rapporten het licht doen zien. Onlangs is een rapport gepresenteerd dat een oordeel geeft over de plannen rond 'passend onderwijs' die momenteel voorliggen. In een andere bijdrage komen we daar uitgebreid op terug.

In deze bijdrage wil ik terugpakken op het rapport van de ECPO met de naam "Op weg naar passend onderwijs 2" van oktober 2010. Je kunt er dus vanuit gaan dat de minister dit stuk gelezen heeft in de periode dat de plannen rond 'passend onderwijs' bekokstoofd zijn. Denk daarbij aan een razendsnelle invoering met draconische bezuinigingen.

Wanneer je dit rapport leest, dan bekruipt je een beetje een "unheimisch" gevoel. Kent u dat? Zo'n gevoel van dat er iets niet klopt.
Zo staat er in dit rapport al op de eerste bladzijde een aantal adviezen:
  • Geef spelregels die waarborgen dat in alle samenwerkingsverbanden sprake zal zijn van deskundige en transparante zorgtoewijzing.
  • Regel bij wet dat ouders een instemmingsrecht krijgen t.a.v. het zorgaanbod voor hun kind.
De commissie komt tot onder meer deze conclusies nadat ze heeft vastgesteld dat de problemen in de ontwikkeling van passend onderwijs onder meer zijn ontstaan door:
  • het ontbreken van concrete inhoudelijke doelen en een duidelijke regie,
  • het ontbreken (oktober 2010) van positieve resultaten van experimenten en veldinitiatieven en de mooiste:
  • Het (te) krappe tijdspad.

Dan krijg je dus in oktober 2010 een rapport met deze strekking van een zware commissie die je zelf hebt ingesteld. Omdat na de Sint het kerstreces zo'n beetje begint, heb je de plannen al een eind klaar, want de ministeriële brief moet er op 31 januari 2011 uit.
Het unheimische gevoel ontstaat door de indruk dat de minister dus volledig voorbij lijkt te zijn gegaan aan dit stuk.
"Hoe bestaat het" is een beetje de reactie die het de lezer ontlokt.

Want als je namelijk de ministeriële brief, de motivatie erin en het gehanteerde tijdpad beziet, die dus na dit rapport werd verstuurd door Marja, heeft de minister duidelijk volledig LAK aan deze commissie.
De tendens van het rapport van de commissie is immers vooral: doe het zorgvuldig, ga niet te snel, wacht de uitkomsten van de lopende experimenten af.
Maar wat doet Marja? Niks van dit alles. Die gaat als de spreekwoordelijke olifant de porceleinkast in, met alle gevolgen van dien.

Maar ja, minister, waarom zou je ook luisteren naar mensen die er WEL verstand van hebben, nietwaar?

1 opmerking:

  1. Het is vandaag bijltjesdag. Iemand zou toch vragen kunnen stellen in de Kamer?

    BeantwoordenVerwijderen