Ja, daar ga je dan met je charme-offensief.
Hoe bont wil je het hebben. Dat onze Marja van Bijsterveldt vaak absoluut niet weet over wat en wie ze het heeft is ons ondertussen duidelijk geworden. Leugens, het verdraaien van feiten en goochelen met cijfers, het kan bijna niet erger.
Tenminste, dat zou je denken.
Maar het kan echt wel erger, veel erger.
Na het bezoek van de minister aan onze school voor zmlk schreven we al dat het waarschijnlijk haar allereerste doelbewuste bezoek was aan het speciaal onderwijs. Schandelijk natuurlijk, want ze had inmiddels wel al haar handtekening gezet onder de plannen om dit soort onderwijs, deze leerlingen, flink te kort te gaan doen. Het werd natuurlijk nog pijnlijker toen de haar begeleidende ambtenaren meenden dat je aan de hand van het uiterlijk van een leerling wel even kon bepalen of deze naar het speciaal of naar het regulier onderwijs kan. Alleen dit al zou eigenlijk breed uitgemeten moeten worden in de landelijke pers (en we hopen dat deze dit ook eens oppikt).
Nu blijkt dat de minister weinig of zelfs niets heeft geleerd. En dit blijkt op een werkelijk meest schandalige wijze.
Wat is er namelijk aan de hand?
Leerlingen van De Bodde, een school voor zeer moeilijk lerende kinderen (zml), hebben een zelfgeschreven brief gestuurd naar de minister waarin zij hun zorgen uitspreken over de bezuinigingen op hun school.
Nu weten de meeste mensen wel dat wanneer het een school voor zml, ofwel zeer moeilijk lerende kinderen betreft, dat het gaat om kinderen met een lage ontwikkelingsleeftijd. Dat leerlingen zelf een brief schrijven is erg knap en lovenswaardig.
Zo schreef Kelly (16 jaar) in haar brief: "alls uw gaat bezuinigen en wij bij normallen kinderen in de klas koomen dat zal niet gaan ze zullen best net zo oud zijn alls ons maar wij hebben een agterstand van 6 jaar! wij zitten hier in een klas van 10 kinderen en het is hier vaak druk maar koomen er meer in de klas dan worden we gek!".
Ik, als leerkracht van een zml-klas vindt dit recht-uit-het-hart en ontroerend geschreven. Wat mooi dat een kind ondanks haar leerbeperking al zo goed schrijven en redeneren kan.
De minister echter dacht er anders over. Zij was namelijk zwaar beledigd.
Misschien omdat Kelly iets verderop schrijft "ik ben 16 en in me hoofd 8 of 9 jaar is dit niet een beetje raar dat ik weet dat dit niet kan en jij maar alles aan het reegelen bend?". Ja, dat laat een minister zich niet zeggen natuurlijk, dat zij minder zou weten dan zo'n kind met een vlekje! Zij is tenslotte niet voor niets al wel één of tweede keer op zo'n school aan het handjes schudden geweest! Dat kan natuurlijk wel wat beleefder, is ze nu helemaal!
Kelly eindigde haar brief met "en wild uw op deezen brief iets trug stuuren want dat zal ik heel fijn vinden, liefs Kelly".
En wat deed onze Marja? Marja stuurde iets terug, en wat voor iets! Marja stuurde een beetje boze brief. In die brief tikt Marja de school op de vingers, omdat Kelly op een kennelijk wat onbeleefde manier kritiek heeft geuit op haar voornemen van de minister om te bezuinigen op speciaal onderwijs.
Marja vindt het "jammer dat jullie en de meesters en juffen daar niet een beetje meer op gelet hebben".
Hallo Marja, wakker worden, dit is een zml-leerling! Jij weet dat natuurlijk niet, maar leerlingen in het zml hebben nu eenmaal soms wat moeite met schrijven en laat staan met het ook nog eens volgens de etiquette te doen. Nee, helemaal vlekkeloos komt het er niet uit. Oprecht wel, maar dat zal jou dan weer weinig doen.
Daarbij ook nog eens de meesters en juffen, de professionals die wél weten waar zet het over hebben op deze wijze wegzetten is natuurlijk helemaal van de zotte.
Maar let op, Marja is nog niet klaar.
Zij vervolgt de brief met een uiteenzetting hoe al die kinderen met vlekjes een rugzakje krijgen en dat dat allemaal veel te duur is, maar dat het geld nu naar cursussen gaat om juffen en meesters te leren "nog beter les te kunnen geven" aan al de leerlingen met al hun verschillen.
En ja, zegt Marja, de klas van 8 leerlingen zoals bij jullie nu het geval is wordt ietsje groter: voortaan 9 leerlingen.
Tja, waar moeten we beginnen.
Ten eerste Marja, schrijf je deze brief aan leerlingen op een zml-school. Dat is speciaal onderwijs en daar hebben alle juffen en meesters vaak zelfs al een Masteropleiding achter de rug. Die hebben geen cursusje nodig. Jammer is ook dat van die groep professionals zo'n 15% op straat komt te staan door jouw toedoen.
Verder zijn de groepen in het speciaal onderwijs echt wel wat groter dan 8 leerlingen, behoudens de klassen met de leerlingen met een zeer complexe problematiek. En als we het dán over een vergroting van de klassen hebben gaat het vaak over 2 of 3 kinderen, wat voor een klas met leerlingen die vaak heel veel aandacht nodig hebben veel problemen gaat opleveren.
En een uitgebreide verklaring met betrekking tot de kosten van het rugzakje is overbodig, want, we hebben het over het speciaal onderwijs, niet het reguliere onderwijs. Het gaat niet om een school die "een grote berg" met geld krijgt om te verdelen.
Je gooit alles weer op één hoop!
En zo kunnen we opnieuw wel weer even doorgaan met het aanwijzen van alle onjuistheden, "halve waarheden" enzovoorts.
Maar wat nog veel en veel schrijnender is dan deze onkunde met betrekking tot de feiten en cijfers is de onkunde die Marja aan de dag legt met betrekking tot de leerlingen.
Duidelijk is dat Marja werkelijk geen benul heeft van deze kinderen. Ze heeft het idee dat leerlingen op het zml te vergelijken zijn met leerlingen van groep 8 van de basisschool of misschien uit de brugklas van voortgezet onderwijs. Ze heeft werkelijk geen enkel benul van wat deze leerlingen beweegt of van het niveau van deze leerlingen. Ze heeft er werkelijk geen idee van wat voor een kanjers het zijn, maar dat ze toch af en toe de wereld om hen heen wat minder goed begrijpen.
Maar wacht, Marja, je was toch op werkbezoek geweest, dan moet je dat toch weten? Of was dat dan toch alleen voor de bühne?
Wij van wijzijnverbijsterd zijn al meerdere keren van mening geweest dat de minister in de discussie rondom de bezuinigingen wat betreft haar onbenul nu toch wel een keer de bodem zou hebben bereikt. Niets is echter minder waar.
We kunnen het inderdaad alleen maar met Kelly eens zijn: "ik ben 16 en in me hoofd 8 of 9 jaar is dit niet een beetje raar dat ik weet dat dit niet kan en jij maar alles aan het reegelen bend?".
Ja Kelly, dat is zelfs niet alleen een beetje raar, maar wat betreft de kennis van de minister over leerlingen zoals jij en haar bejegening van jou en je schoolgenootjes niet alleen dom maar bovenal schokkend, schaamteloos en totaal onbekwaam.
Lees hier de brief van Kelly
Lees hier de brief van de minister
Lees hier het antwoord van de school op de brief van de minister
Bron: website Onderwijs Brabant
Werkelijk… ik ben boos, stil, verdrietig, geschrokken...Jeetje Marja...ga alsjeblieft op zoek naar een andere baan. Als schoonmaakster ofzo. Kun lekker de hele dag vlekken verwijderen en iedereen word er nog blij van ook. Ik walg van jouw reactie op Kelly. Je moet trots op Kelly zijn, je had haar een dikke knuffel moeten geven, respect voor haar moeten hebben.
BeantwoordenVerwijderenVoorbeeld doet toch volgen? Misschien moet jezelf eens een voorbeeld zijn? Wat je geeft, ontvang je namelijk. Na deze brief gelooft niemand je meer. Nooit meer. Zoek een andere baan, vertrek of weet ik veel. Laat deze geweldige kanjers met rust. Je verdient het niet om minister van onderwijs te zijn. Het hele land heeft hekel aan je. Je eigen partij heeft een resolutie aangenomen en jij gaat maar door. Christelijke normen en waarden? Nee. Elkaar helpen? Nee. Elkaar respecteren? Nee. Ieder mens uniek vinden? Nee.
Marja, verdwijn. Ga bomen hakken in een bos of verstrek naar een onbewoond eiland. Als je maar verdwijnt.
Ik zit vol ongeloof, mijn hart huilt!
ik kan de brief van de minister en het antwoord van de school niet lezen, is er nog ergens anders waar ik ze kan lezen?
BeantwoordenVerwijderenIk heb in de brief van Kelly niet een poging tot belediging gelezen. Het is netjes en oprecht geschreven. Mevr van Bijsterveld snapt er werkelijk niets van. Wat voel je je dan verheven boven de gemiddelde Nederlander en zeker boven een verstandelijk beperkt meisje, als je zo terug reageert, schaam u zich niet Mevr v Bijsterveld? Het zou u sieren als u gewoon zou toegeven dat u bezuinigingen hebt aangekondigd, zonder inzicht en kennis te hebben over de juiste achtergronden van de leerlingen en soorten rec' s e.d. Uw onkunde straalt af van alles wat u zegt. Ik ben heel benieuwd hoe uw god denkt over deze respectloze en leugenachtige praktijken. Maar ja ....u voert enkel het regeerakkoord uit.... Mijn dochter gaat na de zomer naar het ZML en ik hoop dat ze ooit ook zo prachtig leert schrijven als Kelly, maar met de bezuinigingen in het achterhoofd heb ik er een hard hoofd in...D
Schandalig!!!!
BeantwoordenVerwijderenOok ik zou het geweldig vinden als mijn dochter zo leert schrijven. Respect voor de leerkrachten!
Misschien moet Kelly de onlangs geinstalleerde kinderombudsman inschakelen om haar te helpen voor haar rechten op te komen.
BeantwoordenVerwijderenHoe zou Ronald Plasterk zich moeten voelen als hij ziet hoe zijn opvolgster alles kapot maakt??
BeantwoordenVerwijderenIk ben geschokt.
BeantwoordenVerwijderenIk hoop dat de vakbonden en leraren speciaal onderwijs dit als argument kunnen gebruiken om te onderbouwen dat de minister niet eens in de verte weet over wie ze beslist.
Bovendien was Kelly niet onbeleefd. Ze raakte denk ik nog een gevoelige snaar van de verpleegkundige, namelijk het feit dat ze op veel maatschappelijke tegenstand stuit.
Waar ooit een dictatoriale leider uit Irak misbruik maakte van leuk doen met kinderen om zichzelf te promoten, neemt zij niet eens die kans. Ik denk ook dat kinderen uiteindelijk het publiek en de politiek het allerbeste overtuigen. Bijvoorbeeld Daan.
Erg pijnlijk voor de minister.
afz.: een moeder
Wat een beschamende vertoning. Dit zijn dan volksvertegenwoordigers.
BeantwoordenVerwijderenVan welk volk in godsnaam?
Loes
Schande!
BeantwoordenVerwijderenMaar hoe maak je aan zo iemand in godsnaam duidelijk wat er aan de hand is? En waar ze mee bezig is?
Ze is echt clueless. Beschamend. Treurig.
ben verbijsterd....woorden schieten te kort...
BeantwoordenVerwijderenWat een superbrief van je Kelly. Mega goed gedaan meid. En wat "jammer" van de reactie van mevr van Bijsterveldt. Misschien had ze niet zoveel tijd om goed je brief te lezen. Was ze druk met een bijeenkomst in het land voor te bereiden? Nou goed, jij hebt gedaan wat je moest doen en dat is deze brief geworden. Super hoor.
BeantwoordenVerwijderenMinister Het-Spoor-Bijster...
BeantwoordenVerwijderenBeste CHE,
BeantwoordenVerwijderenJammer dat je een aantal zaken door elkaar haalt. Uit journalistieke kanalen, (doe eens navraag...) blijkt dat Kelly een hele nette brief heeft gekregen. (dat is niet de brief die in de link staat) De brief is aan Kelly zelf gericht. Als enkele andere leerlingen aan een minister schrijven dat ze gek is in haar kop, moet je je als school afvragen of je wel goed bezig bent! Ik zou daar als ouder in ieder geval grote problemen mee hebben. Een goede raad: ga eerst eens na wat er echt is gezegd en geschreven voordat je onnodig stemming gaat maken. Het zou je sieren!
Inspecteur Clouseau
Geachte Inspecteur Couseau, Begrijpend lezen is ook een vak. 1) dit bericht is gebaseerd op een journalistieke bron (staat vermeld) die ook door andere bronnen is hergebruikt 2) Nergens zeg ik dat dit een brief is die gericht is aan Kelly zelf. Wel is de brief gericht aan alle leerlingen, ook die leerlingen zijn zmlk-leerlingen. En die uiten hun boosheid op een andere wijze dan wellicht uw kinderen als u deze inderdaad heeft. 3) de wijze waarop de minister zelf en in het kielzog de verschillende woordvoerders van de coalitiepartijen de mensen in het veld, de ouders en de leerlingen wegzet is al meerdere malen zeer schofferend geweest. Vallen over een aantal laag niveau leerlingen die in hun oprechtheid schrijven dat de minister gek is, is dan een gotspe. Ook nog eens wanneer het tegenwoordig parlementair geoorloofd is om als kameerlid hetzelfde te zeggen (n.b. een gedoogcoalitiegenoot!). Uiteindelijk hebben wij hier dus weinig geschreven wat niet zou kloppen. Meeroepen met Ton dat het onderwijsveld aan stemmingmakerij doet is dus niet van toepassing. Ik raad u dan ook eens aan de rest van de site eens goed door te nemen. Wellicht zal de schok van de werkelijke feiten en cijfers rondom deze bezuinigingen u wat meer inzicht geven in onze drijfveren en zorg. Wanneer u dit heeft gedaan zult u zich misschien kunnen verplaatsen in de boosheid van leerlingen zoals Kelly, hun ouders, de leerkrachten en alle scholen Speciaal Onderwijs. Kom, mijnheer Clouseau, probeert u zich een in te leven. Dát zou ú sieren.
BeantwoordenVerwijderenGroet,
Che
Geachte heer Che,
BeantwoordenVerwijderenDank u voor de reactie. Als publicist op een blog moet je je er altijd van vergewissen dat de bron betrouwbaar is en het nieuws klopt. Zoals ik u schreef is dat helaas niet zo. Informatie bij de bronnen van dit artikel (hoor en wederhoor)leert mij dat deze kwestie over de top is en dat zaken anders zijn voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn. Meerdere van mijn collega's zijn tot een dergelijke conclusie gekomen. (en hebben afgezien van publicatie over deze kwestie) In deze casus wordt het meisje Kelly misbruikt door een aantal volwassenen die hun gelijk willen halen. Dat vind IK nu schokkend!
Che, doe morgen wat moeite en je vind het gelijk aan mijn zijde.
Have a nice day ;-)
Inspecteur Clouseau