woensdag 9 februari 2011

Breaking news: de minister oriënteert zich in het veld

Vanochtend was het dan zo ver:
de minister bracht een bliksembezoek aan de St. Mattheusschool voor zmlk in Rotterdam om te zien welke kinderen en leerkrachten nu eigenlijk te dupe werden van de voorgestelde maatregelen.

Voor zover mogelijk werd haar in kort tijdsbestek uitgelegd op welke wijze wij de grote verscheidenheid van leerlingen (met het oog op niveau, complexe hulpvraag, zeer uiteenlopende problematieken) uiteindelijk voldoende vaardigheden en kennis mee kunnen geven om zich te kunnen ontplooien tot zo zelfstandig mogelijk functionerende burgers.

Het is natuurlijk altijd lastig om de complexiteit van het werkveld "eventjes" uiteen te zetten.
Uiteindelijk hebben de meeste leerkrachten hiervoor ook meer dan acht jaar studies (naast PA of Pabo ook een vaak een masterstudie/specialisatie) doorlopen en hebben ook de klassenassistenten zich uitermate gespecialiseerd.

Het is te hopen dat de minister en haar ambtenaren doordrongen zijn geraakt van het gegeven dat de eisen die zij stellen aan het speciaal onderwijs, namelijk zo goed mogelijk onderwijs voor ieder kind met een speciale leerbehoefte NIET MEER haalbaar zijn wanneer de bedachte bezuinigingen zouden worden doorgevoerd. Het recht van ieder kind om zich ten volle te ontplooien, ondanks welke beperking dan ook, zou onderuit gehaald worden wanneer de klassen groter worden, er veel minder begeleiding is en de instrumenten tot goed onderwijs uit de handen van het onderwijzend personeel worden bezuinigd.
In tegenstelling tot wat de minister en haar ambtenaren beweren zou dit niet ten goede komen aan deze leerlingen maar zou hen terugwerpen naar een tijd waarin dit soort leerlingen thuis zaten of op een school alleen maar wat bezig werden gehouden wegen tijd- en geld-gebrek en het gebrek aan specialistische begeleiding.

De kinderen op school hebben in de tijd dat de minister rond liep veel geleerd, zoals elke dag. Laten we hopen dat de minister en haar ambtenaren dit ook hebben gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten