woensdag 9 februari 2011

Recht uit het hart (I)

Vanmorgen bezocht minister van Bijsterveldt de St. Mattheusschool. Alie, de leerkracht van een van de groepen reageert daarop.

Minister Bijsterveld bezoekt vandaag onze school, mijn klas wordt ook met een bezoek vereerd.
Als ze er is doet het mij goed te zien dat ze tijd maakt voor onze leerlingen. Eliyano wil haar graag een tekening geven, maar dat is erg moeilijk voor hem.
Met hulp lukt het hem en minister Bijleveld bewondert zijn kunstwerk en maakt een praatje.
Ik kijk vanaf een afstand en denk een belangstellende minister te zien. Eliyano kijkt haar met zijn prachtige, verwachtingsvolle ogen aan en geeft antwoord op haar vragen.

Ik denk: het komt vast goed!
Iedereen ziet toch dat dit wij verantwoordelijk zijn voor dit jochie, iedereen ziet hoe wankel hij is en iedereen weet dat wij hem niet in de kou mogen laten staan. Hij heeft recht op onderwijs in een omgeving waar hij tot zijn recht komt en zich kan ontplooien.
In het korte contact moet minister Bijleveld toch ook dit kwetsbare, blije en onzekere jongetje hebben gezien?

Vanmiddag in Nieuwegein wordt, tijdens de speech van minister Bijleveld, mijn hoop de grond in geslagen.
Het gaat duidelijk niet om Eliyano, ik heb vanmorgen blijkbaar niet goed gekeken.

Minister Bijleveld snapt er echt niets van, en ik inmiddels ook niet meer……

Alie
Leerkracht St. Mattheusschool

2 opmerkingen:

  1. Het valt voor ons als leerkrachten al niet te snappen, laat staan voor leerlingen met een beperking! Misschien kan de minister het uit komen leggen als ze de volgende keer op bezoek komt...Lesje: waarom kan ik niet meer naar school? Antwoord: er zijn niet genoeg mensen meer om jou je 1-op-1 zorg aan te bieden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De minister komt niet meer op bezoek. Dat was even om haar eigen geweten te testen. En inderdaad, ze heeft er geen. Het bezoek is leuk voor toekomstige politieke praatjes. Dan kan ze namelijk zeggen dat ze heus wel weet hoe het zit. Ze is immers zelfs op "werkbezoek" geweest op een zmlk-school en heeft zelfs met "zo'n kindje" gepraat! Uiteindelijk telt ook voor haar slechts politiek gewin. En als dat over de ruggen van een paar leerlingen met een beperking of problematiek moet, ach. Neo-liberaal recht van de sterkste heet zoiets. En net als Alie trappen we er allemaal (ja, ook ik) met open ogen in ....
    Mooi verwoord Alie!

    BeantwoordenVerwijderen