woensdag 9 februari 2011

Van een collega

Er is veel pijn op de scholen voor speciaal onderwijs in het land.
Hier een reactie van een collega die niet bij de actie van vanmiddag kon zijn.
Ook hieruit blijkt weer een grote betrokkenheid en de angst om alles waarvoor we hebben gewerkt met het badwater te zien weglopen.

De dupe van deze bezuinigingen:
  • kinderen met een rugzakje in het basisonderwijs. Zij krijgen veel minder hulp om het daar te redden. Gevolg: Veel kinderen 'mislukken' in het basisonderwijs en moeten naar het speciaal onderwijs. Duurder toch? En minder kansen voor deze kinderen in het 'normale' onderwijs en werkveld.
  • leerkrachten in het basisonderwijs. Dit vak is zwaar genoeg. Zonder de juiste begeleiding zijn deze kinderen vooral 'lastig' en vragen veel extra begeleiding.
  • klasgenoten van kinderen met een rugzakje in het basisonderwijs.
  • kinderen in het speciaal onderwijs en op cluster-scholen.
    Op clusterscholen moet ook enorm bezuinigd worden. Vele leerkrachtplaatsen moeten eraf. Klassen worden hierdoor veel groter. Kinderen die hier echt, zeker weten niet voor niks zitten kunnen dit niet aan. Deze kinderen zitten hier niet voor niks.

    Op de school waar ik werk, Mytyl-Tyltylschool Amsterdam zitten geen kinderen zonder complexe problematiek.
    Kinderen met een enkelvoudige handicap redden het steeds beter in het gewone onderwijs, zeker met Ambulante begeleiding.
    Kinderen bij ons op school hebben vaak een combinatie van 'handicaps' zoals een lichamelijke handicap, leerproblemen, verstandelijke handicap, gedragsproblemen en een zwakke sociale thuissituatie.
    Bij ons op school zijn ze gelukkig en ontwikkelen ze zich goed.
    Met vollere klassen krijgen deze kinderen niet de aandacht die ze nodig hebben en ik verwacht een enorme toename aan gedragsproblemen en bijbehorende zorgkosten. Ook zullen een heel aantal kinderen hierdoor in de zorg of thuis terechtkomen waar hun kansen veel minder goed zijn.
    Ook zal hierdoor extra zorg via AWBZ aangevraagd worden voor begeleiding in de klas. Kosten voor de begeleiding van deze kinderen komen waarschijnlijk via andere wegen, waarschijnlijk de zorg, keihard terug.
  • leerkrachten in het speciaal onderwijs. Dit vak is al zwaar genoeg. Het is een enorm frustrerend vak als je de kinderen continu niet de aandacht kan geven die ze verdienen.

Kortom: deze bezuinigingen zorgen voor heel veel leed bij de kwetsbaarste kinderen, minder kansen op ontwikkeling bij deze kinderen, meer kans op gedragsproblemen en uiteindelijk extra zorgkosten.

Femke Soethoudt
orthopedagoge Mytyl-Tyltylschool Amsterdam
integratief kindertherapeute kindertherapie Lef

Geen opmerkingen:

Een reactie posten