zaterdag 18 juni 2011

Hij is er! De brief! (Marja, she's back!)

Ja hoor, hij is er, de brief "Voortgang passend onderwijs" van de minister en haar fluisteraars. De brief (14 bladzijden) kunt u hier downloaden.
Let op: misschien om een en ander nog wat grondiger te doen lijken of gewoon een foutje in het programma waarmee de pdf gemaakt is, vandaag krijgt u 42 pagina's binnen, maar dat is de brief driemaal achter elkaar. Misschien wordt dat nog gecorrigeerd om mensen niet direct het lezen tegen te maken.

De minister begint haar verhaal eerst met een uitgebreide uiteenzetting over hoe goed zij wel niet geluisterd heeft naar de mensen in het veld, hoe vruchtbaar de gesprekken (weet u nog, die mooie bijeenkomsten waar de ambtenaren maar bleven wijzen naar de politiek en de politiek naar de ambtenaren) wel niet waren, en hoe zeer mevrouw van Bijsterveldt wel niet geraakt is door al die hardwerkende mensen in de scholen.

Nu weten u en ik natuurlijk allang dat dit in gespreksmethodieken ook wel "de pil vergulden" heet, dus dat stukje kunt u rustig overslaan. Blijven over zo'n 12 bladzijdes waar een en ander duidelijk vermeld staat.

Omdat wij van wijzijnverbijsterd zo strategisch (!?) aan het einde van het jaar en vlak voor de zomervakantie (en de kamerleden natuurlijk net voor het zomerreces) niet alle tijd van de wereld hebben omdat de rapportages, handelingsplannen, plannen voor het komend schooljaar en oudergesprekken gemaakt, voorbereid en gevoerd moeten worden, wachten wij nog even met het nader beschouwen van de brief.

Mocht u echter de tijd wel hebben op dit moment en al het nodige kwijt willen over de inhoud: laat het ons weten, in een commentaar hieronder of via de email. Alles is (altijd) welkom.

En voor diegenen die zich nog steeds afvragen waar nu toch die andere brieven blijven, voor Balans bijvoorbeeld: Marja heeft deze nu af, in drievoud dus zelfs, dus wie weet, voor Sint juttemis moet het toch eens lukken zou je denken.

UPDATE: de bijlagen bij de brief kunt u hier downloaden.

21 opmerkingen:

  1. Elmira, leerkracht ZMLK moeder van Fien met down18 juni 2011 om 14:07

    Inhoudelijk heb ik de brief nog niet heel goed gelezen. Maar als eerste valt mij de enorme spelfout op waarmee ze de brief begint!!! Saten Generaal!! Oeps Marja, nu hebben we zo lang gewacht op een teken van leven van je en nou begin je zo!! Foutje bedankt!!
    Hopelijk is de rest zonder fouten. Het zijn tenslotte maar 14 pagina's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pas 1 regel gelezen...lees ik dat nou goed?
    "aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Saten Generaal"?
    ...arme voorzitter...

    volgende regel: datum...blanco...

    goh ik ben benieuwd hoe het verder gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Geen alternatieven
    Ik heb eerder gezegd dat een andere invulling van de bezuiniging mogelijk was
    als de onderwijsorganisaties met alternatieve voorstellen kwamen die binnen het
    nieuwe budgettaire kader zouden passen. Ik heb meerdere malen overleg
    gevoerd met betrokken organisaties, maar daarbij zijn geen alternatieven voorgesteld."

    pardon?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook op de eerste pagina: zoek de fout; hij gaat lekker Marja!

    "Op een aantal onderdelen van passend onderwijs kan ik in deze brief helaas nog
    niet verder ingaan in."

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Behalve dat er dus "ingaan in" fout in staat, kun je volgens mij ook geen "onderdelen van passend onderwijs" hebben, meteen wordt het begrip weer verkeerd gebruikt!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze is ook leuk:
    "Ik ontzie het reguliere onderwijs bij de bezuiniging op passend onderwijs, omdat
    er juist van het reguliere onderwijs een extra inspanning wordt gevraagd."
    Pardon?????????????????
    Bij mijn zoontje op het cluster4 de Piloot komen er in elke groep op het so in het nieuwe schooljaar al twee leerlingen bij en verdwijnen in de bovenbouw voor twee dagen per week de klassenassistenten al. Dat is een enorme extra inspanning voor het personeel (en de leerlingen) in het speciaal onderwijs!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moet je dit op het eind zien:

    "Na de internetconsultatie, die meer dan 2000 reacties opleverde, is het
    wetsvoorstel aangepast en voor advies aangeboden aan onder meer de
    Onderwijsraad en de Evaluatie en adviescommissie Passend onderwijs (ECPO). De
    adviezen zijn inmiddels binnen en verwerkt. Na de zomer verwacht ik u het
    wetsvoorstel te kunnen toesturen. Bij dit wetsvoorstel volgt ook de reactie op het
    recente advies van de ECPO en de Onderwijsraad".

    Die reactie op ECPO is NU nodig, niet als mosterd na de maaltijd!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schandalig dat ze dit durft op te schrijven! Er is bewijs genoeg dat er heel veel alternatieven zijn geboden door verschillende organisaties!

    "Geen alternatieven
    Ik heb eerder gezegd dat een andere invulling van de bezuiniging mogelijk was
    als de onderwijsorganisaties met alternatieve voorstellen kwamen die binnen het
    nieuwe budgettaire kader zouden passen. Ik heb meerdere malen overleg
    gevoerd met betrokken organisaties, maar daarbij zijn geen alternatieven
    voorgesteld."

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We wisten het al, maar jemig wat een rampenplan!

    En waar zijn die verdraaide bijlagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. "Binnen het nieuwe stelsel van passend onderwijs worden alle leerlingen die zijn
    ingeschreven in het (voortgezet) speciaal onderwijs, betaald uit het zorgbudget
    van het samenwerkingsverband. Scholen en samenwerkingsverbanden hebben er
    dan ook belang bij om alleen die leerlingen te verwijzen die dat ook echt nodig
    hebben."
    Als je dit gaat begrijpend lezen, zegt Marja dus dat er nu kinderen in het so zitten die dat niet echt nodig hebben: SCHANDALIG!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bijlage rapportage regiogesprekken passend onderwijs, is te vinden op:

    http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ocw/documenten-en-publicaties

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In de brief staat een stukje over de kamervragen van Smits en Ferrier, maar Van Dijsselbloem had ook kamervragen gesteld op 18-05-2011, over HAVO/VWO voor autisten: dat staat er nu weer niet in! Hij heeft wel antwoord gekregen, zie www.dijsselbloem.nl. Sneller antwoord dan dat Balans krijgt; die wachten nog steeds............

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Anoniem 14.53: dank, link is nu opgenomen in het bericht

    BeantwoordenVerwijderen
  14. http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/2446476/2011/06/18/Met-Rutte-I-verkocht-het-CDA-zijn-ziel-aan-de-duivel.dhtml

    Met het artikel in Trouw in mijn achterhoofd: Saten (Generaal) is bijna Satan, haha! Pact met de duivel, Rutte 1.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. "Bij de invoering van de leerlinggebonden financiering in 2003 was het de
    bedoeling om 20 onderwijssoorten te reduceren tot 4 gebundelde clusters van
    gerelateerde onderwijssoorten. Hierdoor is een aantal onderwijssoorten vervallen of samengevoegd. Het betreft onderwijssoorten voor meervoudig gehandicapte
    leerlingen met ‘leer en opvoedingsmoeilijkheden (lom)’ en ‘moeilijk lerende
    kinderen (mlk)’."
    Ben ik nou gek als gewoon IBertje van een basisschooltje in Ommoord? Ik ben toch juist IBer geworden, omdat in 1990 WSNS ontstond met als doel dat deze scholen vervielen en SBO werden? Daarvoor bestonden de IBers niet. Dat was toch niet in 2003????? Wat een knoeperd van een fout zeg!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoe ging het nou wel in 2003: had niets met lom en mlk te maken Marja!!!!!!
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0014754/tekst_bevat_expertisecentrum/geldigheidsdatum_28-10-2009

    De fluisteraars moeten wel hun huiswerk goed doen natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. o, enne...Marja: u hoeft alleen maar op wikipedia.nl te kijken op uw laptopje om te controleren of uw fluisteraars hun werk goed doen:
    LOM-onderwijs werd tot 1998 gegeven op Nederlandse scholen voor kinderen met leer- en opvoedings moeilijkheden. De schoolsoort is in 1998 samen met het MLK-onderwijs opgeheven. Beide onderwijsvormen zijn samengevoegd tot een nieuwe onderwijssoort: het speciaal basisonderwijs (SBO). LOM-scholen waren vooral bedoeld voor kinderen met beperkte leerachterstanden en een sociaal- emotionele opvoedingsproblematiek.
    Niks 2003!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. "Voor deze brief heb ik vele en diepgaande gesprekken gevoerd met alle betrokken
    partijen. Ik vond het belangrijk om goed naar hun standpunten te luisteren,omdat ik besef dat de maatregelen in de scholen en in gezinnen met
    zorgleerlingen soms hard kunnen aankomen."

    Wat bedoelt Marja nou? Dat ze vóór dat deze brief kwam veel gesprekken heeft gevoerd, of, dat ze al deze gesprekken heeft gevoerd om deze brief te kunnen schrijven? Vaag hoor.........

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bijlage blz 63/64:

    PO-28-06: gemeente Rotterdam (‘Rotterdam stad’)
    (#) Aandachtspunt: Hoek van Holland en Rozenburg (deelgemeenten Rotterdam)
    • Vanuit het rooms-katholieke en de protestants-christelijke wsns verbanden van de Rotterdamse stadsregio is de
    voorkeur geuit voor het volgen van de Koers VO als nieuw samenwerkingsverband primair onderwijs. Veel schoolbesturen
    die scholen in het centrum hebben staan, hebben ook scholen in de omringende randgemeenten
    gesitueerd, waardoor het organisatorisch en bestuurlijk makkelijker is als deze in één samenwerkingsverband zal
    kunnen fungeren.
    • Er zijn veel leerlingenstromen naar Rotterdam.
    • De grenzen van de onderwijsregio zullen dan identiek lopen met de GGD-regio en de verbinding met de jeugdzorg.
    In de toekomst zullen de gemeentelijke gelden voor de zorg makkelijker verdeeld kunnen worden.
    • De grote regio hoeft niet specifiek op uitvoeringsniveau dezelfde vorm te hebben, maar men kan gebruik maken van
    ‘kamers’ uitgaande van de huidige wsns verbanden in de organisatie.
    • Volgens de schoolbesturen vanuit de stad is er nu al een gewogen systeem tussen éénpitters en grote schoolbesturen
    statutair vastgelegd, zodat de invloed van kleinere schoolbesturen gelijk zal zijn aan die van de grotere schoolbesturen.
    Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap – Rapportage regiogesprekken passend onderwijs 65
    • Het bij elkaar brengen van de budgetten zorgt voor een vergroting van de slagvaardigheid en professionaliteit van de
    zorg. Men kan zich makkelijker specialiseren voor bepaalde zorgbehoeften.
    • Gelet op de bezwaren van de schoolbesturen in de omliggende gemeenten is echter niet voor deze grote regio gekozen,
    maar voor de gemeente Rotterdam als regio.

    Wat zijn die bezwaren dan? Nu weten we niet waarom alle argumenten van tafel zijn geveegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. "Op een aantal onderdelen van passend onderwijs kan ik in deze brief helaas nog
    niet verder ingaan in. Het gaat dan bijvoorbeeld om de zorgplicht, de positie van
    de ouders binnen passend onderwijs en de medezeggenschap, maar ook om lwoo
    (leerwegondersteunend onderwijs) en pro (praktijkonderwijs). De middelen voor
    lwoo en pro blijven toegekend aan de scholen, maar worden wel gebudgetteerd.
    Dit systeem zal worden aangepast. De manier waarop wordt nog onderzocht.
    Over deze onderwerpen informeer ik u na de zomer, wanneer ik u ook het
    wetsvoorstel passend onderwijs stuur."

    Er ligt dus een hele brief, maar het onderwerp positie van de ouders is nog buiten beschouwing gelaten, met als gevolg dat wij ouders dus nog een hele zomer en wellicht langer met een kop vol zorgen zitten!!!!!!!!!!!! Marja, bedankt hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Meer verslaglegging van de regiobijeenkomsten is te vinden op de volgende link:
    http://www.ib-groep.nl/zakelijk/klantenservice/bijeenkomsten_passend_onderwijs/bijeenkomsten_passend_onderwijs.asp

    BeantwoordenVerwijderen