woensdag 16 februari 2011

Bij het grof vuil ....

Kinderen met autisme, kinderen met het syndroom van Down, kinderen met een ernstige verstandelijke beperking, kinderen met adhd, kinderen met Gilles de la Tourette, kinderen die niet zindelijk zijn, kinderen met een aantoonbare één op één behoefte, kinderen met een ernstige meervoudige beperking en kinderen met een iq van 21, of 19, of 24, kinderen met het syndroom van cornelia de lange, kinderen met Fragiele X syndroom, zmolkers met een ernstige gedragsstoornis en zmolkers met een hechtingsstoornis of een leerling met een oppositioneel opstandige gedragsstoornis.
Ook kinderen die extreem faalangstig zijn, kinderen die misbruikt zijn of kinderen die gevlucht zijn uit een oorlogsgebied, kinderen van allochtone ouders uit gezinnen waar amper Nederlands wordt gesproken en waar handicaps niet worden geaccepteerd, kinderen die worden geslagen omdat ze nog niet kunnen lezen, kinderen die overal uitgekotst en dus extreem faalangstig zijn, kinderen met een unieke stofwisselingsziekte, kinderen met een aangeboren hersenafwijking, kinderen die nergens anders terecht kunnen, kinderen die na jaren trainen eindelijk hun eigen naam kunnen schrijven, en van al deze kinderen een stuk of wat in alle leeftijden.

En bij dit hele lijstje horen ouders: vaders en moeders die weten dat ze een kind hebben wat levenslange zorg nodig heeft. Een kind waarvan ze weten dat het als volwassene ook nog ondersteund zal moeten worden.
Ouders, die veelal na een lange weg van acceptatie eindelijk een plek hebben gevonden waar ze net dat ene over dat kind niet uit hoeven te leggen, waar hun kind kind mag zijn, en waar personeel is wat hun stinkende best doet om dat kind van die ouders alles te leren wat mogelijk is.

En dat wordt allemaal letterlijk bij het grof vuil gezet. Die leerlingen met hun ouders, die zijn uiteindelijk (en al heel snel) ongelooflijk de pineut.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten