vrijdag 8 april 2011

Niet zien is er niet zijn

Wat een wonderlijk kabinet hebben wij toch. Vooral als het gaat om kinderen of volwassenen met een beperking of handicap. Niet alleen wordt er bij voortduring gegoocheld maar nu ook zelfs getoverd!
Ik kon dat als peuter ook, overigens.
Als ik namelijk in een drukke kamer mijn handen voor mijn gezicht deed of mijn ogen dicht, dan was ik er plots niet meer. Of ik dacht de ander die ik niet meer zag weg. Niet zien is er niet zijn voor een peuter.
Dit kabinet is deze kinderlijke wijze van toveren nog niet verleerd. En houdt dus zichzelf en ook anderen flink voor de gek.

Vandaag staat in de Volkskrant een artikel over het akkoord dat ons kabinet heeft gesloten met de gemeenten over de bezuinigingen van miljarden op op de sociale werkplaatsen, de jeugdzorg en zorg.
Hé, zult u zeggen, dat zijn opnieuw de zwaksten van de samenleving die gepakt worden toch? Zieken en gehandicapten?
Ja, inderdaad.

Vooral de bezuinigingen op de sociale werkplaatsen zijn opvallend. Dit zijn de plekken waar ook leerlingen uit het speciaal onderwijs terecht komen na school. Dus eerst wordt hen optimaal onderwijs onthouden en vervolgens wordt er ook nog eens flink gekort op het vervolg daarop. De wijze waarop is een heus toverkunstje, luister maar: "In de sociale werkplaatsen wordt fors gesneden. Op termijn blijven zo'n 30 duizend mensen in de werkplaatsen werken, ongeveer eenderde van nu. De inkrimping begint in 2014. Dan mag de 'instroom' in de sociale werkplaatsen nog maar eenderde zijn van het aantal mensen dat vertrekt."
Dus over een tijdje zal tweederde van het aantal mensen dat in de sociale werkplaats werkt verdwenen zijn. Niet dat er dan minder mensen met een beperking of handicap zijn die ook graag willen werken, maar voor dit kabinet verdwijnen er zo'n zestigduizend werkwillige mensen als sneeuw voor de zon in een onzichtbaar bestaan zonder werkzame dagbesteding.
Als je gewoon je ogen dicht doet, dan zijn ze er niet. En dan heb je ook geen probleem met mensen met een beperking die nergens meer terecht kunnen voor werk.
Wat die dan moeten doen om een arbeidzaam leven op te bouwen zal Mark c.s. een zorg zijn. Het motto van deze coalitie is immers "ieder voor zich, en ....".

Ach, werkte het maar echt, die peuterwijze van toveren, ik zou dan wel weten wie ik wegdenken zou.

2 opmerkingen:

  1. De menselijke maat is zoek met dit kabinet. Je hebt eersterangsburgers waar economisch gewin mee te halen is, en je hebt tweederangsburgers die alleen maar geld kosten, en daarom achter de geraniums weg moeten kwijnen. Hoezo zinvolle dagbesteding, hoezo geluk... in Den Haag kennen ze die termen niet eens. Daar lijkt het verdacht veel op althans. Heel erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Politiek Nederland begint griezelig eng te worden. Opgerut staat veel netter!

    BeantwoordenVerwijderen