zaterdag 12 februari 2011

Persbericht Nederlandse Vereniging voor Autisme

Dat minister van Bijsterveldt en eenieder die haar plannen ruimhartig en enthousiast verdedigt zich niet bewust zijn van de mensen achter de cijfers was ons van wijzijnverbijsterd al lang duidelijk

En dat een bliksembezoek aan een cluster3-school alleen maar "mooi weer spelen" is, was ons natuurlijk ook bekend. Gewoon om even te kunnen roepen dat ze "heus wel" weet hoe het zit en goed bedoelende hoopvolle leerkrachten zand in de ogen te strooien om te verhullen dat voor haar alleen het politiek gewin telt.

Het is daarom van belang om steeds meer mensen er op te wijzen om wie het nu eigenlijk gaat.
Wie nu zo keihard in de hoek weggezet gaan worden en die het falen van de banken en financiële winstinstellingen nu op hun fragiele schouders moeten gaan dragen.

Hieronder een duidelijke uiteenzetting van de Nederlandse Vereniging voor Autisme over de gevolgen van dit criminele beleid (hoe zou men het afwentelen van crisis op de zwaksten anders moeten noemen?) voor onze autistische leerlingen en hun ouders.

Onderwijs bezuinigingen treffen juist het kind met autisme
De beoogde bezuinigingen van 300 miljoen op Passend Onderwijs zullen hun weerslag hebben op de kwaliteit van het reguliere en speciale onderwijs, de inzet van rugzakjes en ambulante begeleiding. Deze maatregelen treffen vooral kinderen met autisme. Kinderen die nu al veel moeite hebben om een plaats te vinden binnen het onderwijs.
Te veel kinderen zitten thuis, krijgen onderwijs dat kwalitatief niet goed is of dat niet bij ze past.
Het reguliere onderwijs is vaak te weinig toegankelijk voor kinderen met een beperking en de kansen op een diploma zijn te laag.
Door fors te bezuinigen zullen de problemen niet worden opgelost, maar juist verergeren.

Juist kinderen met autisme zullen de gevolgen merken van bezuinigingen doordat kenniscentra voor autisme , de zogenoemde ‘Steunpunten Autisme’ worden opgeheven; de gelden voor ambulante begeleiding, waar veel kinderen met autisme succesvol gebruik van maken, worden gehalveerd en klassen in het speciaal onderwijs zullen groter worden.
De meeste kinderen met autisme in het speciaal onderwijs bevinden zich in REC cluster-4, scholen voor psychische en gedragsproblematiek. Daarnaast gaan er kinderen met autisme naar REC2 en REC3.
Juist op de REC’s wordt bezuinigd.
“Penny wise, pound foolish…”, aldus Fred Stekelenburg, directeur van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, “…want uiteindelijk zal de gemeenschap de rekening betalen als deze kinderen geen nuttige plaats in de maatschappij kunnen veroveren omdat ze niet zijn opgeleid. Om nog maar te zwijgen van het leed dat deze gezinnen wordt aangedaan.”.

Kennis weg, ouders buiten spel
De Nederlandse Vereniging voor Autisme maakt zich ernstig zorgen over de ontwikkeling dat door de maatregelen de opgebouwde expertise m.b.t. autisme in het onderwijs wordt weggegooid.
Het is zeer de vraag of de samenwerkingsverbanden van scholen, die nu het gelimiteerde budget gaan beheren, voldoende kennis bezitten over autisme en de vele gezichten van deze handicap.
Daarnaast hekelt de NVA het feit dat in de nieuwe plannen de rol en de inspraak van de ouders tot een minimum wordt gereduceerd , terwijl zij vaak de enigen zijn die echt weten hoe hun kind in elkaar steekt.

Kortzichtige bezuinigingsoperatie
Passend Onderwijs is geen ambitie meer, maar de naam voor een grove bezuinigingsoperatie.
Het doel was een kwaliteitsslag te maken, maar deze zal nu zeker niet kunnen worden gerealiseerd. Integendeel, afbraak van de kwaliteit van onderwijs aan kinderen met een beperking zal het gevolg zijn.

De Nederlandse Vereniging voor Autisme keert zich samen met de CG-Raad, onderwijsorganisaties, vakbonden en ouders van leerlingen tegen de bezuiniging van 300 miljoen op passend onderwijs.


Bron: www.autisme.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten