zaterdag 12 februari 2011

Wat is nou wat? (Begrippenlijst)

Volgens OCW zelf is passend onderwijs:
"Onderwijs dat aansluit bij de ontwikkeling van het kind, de mogelijkheden van het personeel en de wensen van de ouders. Wanneer de school niet aan wensen kan voldoen moet binnen een samenwerkingsverband een school kunnen worden gevonden die hier wel aan kan voldoen."

De definitie van "Speciaal Onderwijs":
"onderwijs voor kinderen met (ernstige) lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperkingen of gedragsstoornissen, die niet terecht kunnen of willen in het reguliere onderwijs; hiertoe behoren de scholen voor kinderen met een visuele of auditieve handicap, kinderen met spraak-taalmoeilijkheden, kinderen met een motorische of meervoudige handicap, kinderen met gedrags- of psychiatrische problemen en zeer moeilijk opvoedbare kinderen, langdurig zieke kinderen en zeer moeilijk lerende kinderen; valt onder de wet op de expertisecentra".

Speciaal onderwijs is dus "alle scholen voor speciaal onderwijs samen, die gevat zijn onder de wet op de expertisecentra (WEC)".
Passend onderwijs echter is een idee, een ontwikkeling, een statement wat wordt gemaakt. Passend onderwijs als systeem gaat wel ingevoerd worden, maar is er nog niet.

Daarom is het zo ongelooflijk bijzonder dat de politici over elkaar heenrollen bij het verkeerd gebruiken van deze begrippen. Er wordt bezuinigd op passend onderwijs. Mark Rutte zegt in de tweede kamer dat "passend onderwijs" zo gegroeid is, waar "speciaal onderwijs" bedoeld wordt.

Ook hebben ze het over de groei van het speciaal onderwijs, maar dan gaat het ook over SBaO, PRO en LWOO. Geachte dames en heren kamerleden: DAT IS GEEN SPECIAAL ONDERWIJS!

Dus om de discussie zuiver te houden: laten we praten over de invoering van passend onderwijs en de bezuiniging op het speciaal onderwijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten