woensdag 11 mei 2011

Excuus van Marja ....

Politiek Nederland reageert met ongeloof en verbazing op het feit dat onze minister Marja van Bijterveldt het heeft gepresteerd om met maar liefst een foutmarge van 333% een bezuiniging af te kondigen als strafmaatregel op een 'uit de hand gelopen groei van het aantal zorgleerlingen" binnen het 'Passend Onderwijs'.
Nadat wij met grote groepen onze stem hebben laten horen en het uiteindelijk de schrijvers van een jeugdblad zijn geweest die Manja Smits ertoe hebben aangezet de juiste kamervragen te stellen is nu dan ons gelijk aangetoond en daarmee de onkunde van Marja aangetoond.
Tot zover lijkt het mij duidelijk.

Helaas vergeten we nog iets. Namelijk de enorme onrust, het ongeloof, het verdriet en het kleineren van een hele grote groep mensen in onze samenleving door hetgeen Marja en haar politieke vrienden hebben afgeroepen.
En dat is niet niks.

Maanden lang heb ik via het gekoppelde Hyvesblog onnoemelijk veel reacties gekregen op de bogs van wijzijnverbijsterd en ik kan u verzekeren dat die soms hartverscheurend triest waren.
In een eerder stuk hebben we al een compilatie van reacties uit de politiek gegeven.
Hieronder geef ik een aantal reacties weer van zeer verontruste, verdrietige en bovenal gekwetste ouders. Het gaat namelijk om hun kind. En van een kind moet je afblijven, niet op bezuinigen, niet op korten en al helemaal niet ongestraft wegzetten in een bezuinigingsmaatregel die gebaseerd is op niks, lucht, nabrabbelen en verkeerde informatie. Ja Marja moet excuus maken en haar conclusies trekken wat betreft haar geschiktheid en vooral voeling met onderwijs in de breedste zin van het woord. Excuses aan een hele beroepsgroep die is weggezet als "slechte leerkrachten".
Maar bovenal moet Marja excuus maken aan ouders van zeer kwetsbare kinderen, ouders die al trajecten van jarenlange miskenning achter de rug hebben, ouders die al jaren op de puntjes van hun tenen lopen om hun kinderen een stukje toekomst te geven,
excuses ja, aan deze ouders en aan de kinderen van deze ouders!

Enkele reacties (het zijn er veel en veel meer en te vinden op: www.wijzijnverbijsterd.hyves.nl

* Over mijn oudste hoor ik eigenlijk alleen maar om mij heen; ''ze praat toch''?? Ja idd ze begon eindelijk te praten rond haar 6'e maar zinnen maken kan ze nog steeds niet nu ze ruim 8 is.
Ze heeft nog steeds zeer veel moeite met verbale opdrachten en begrijpend lezen...

* Ik word er zooo moe van om telkens maar in de verdediging te moeten treden... En dan komt er nog zo'n huppeltrut van een ''minister'' die net zo dom l*lt.....

* Wij zijn nog niet zover dat we aan de rugzak moeten, dochter is bijna 2,5 met Down. Heb ooit PGB aangevraagd en dat krijgen we niet, omdat ze "alleen " maar Down heeft.. Ik bedoel maar!! Je krijgt PGB/rugzak enz echt niet zomaar!! Mensen hebben er geen bal verstand van en kramen allerlei onzin uit. Dat irriteert me nog het meeste!!!

* Toppunt blijft toch wel dat een politicus uitkraamt dat sinds de rugzak in het leven is geroepen er ''zomaar'' 1 op de 5 kinderen ''iets'' gaan mankeren.
Deze heeft zich dus nooit verdiept in de strenge criteria waaraan je kind moet voldoen om überhaupt een indicatie te krijgen.

* Gisteren en vandaag de eerste ontslagronde hier... 70,5 FTE! Dat zijn bijna honderd mensen!
Stuk voor stuk persoonlijke drama's voor mijn collega's. Bedankt van Bijsterveld

* Voor 1 mei krijg ik te horen of ik op de afvloeiingslijst sta. Bij ons, in de organisatie 800 personeel over 13 scholen, zullen er dan plm 300 mensen uitmoeten.

* Voor mijn school 150 personeel ong 50 man/vrouw.
Het is schandalig... MEER KWALITEIT met MINDER MENSEN... bullshit.

* Het gaat om geld en wie is daarvan weer de dupe???

* mijn dochter zit ook op speciaal onderwijs en dat doet haar goed
en laten ze daar van af blijven!!!!!

* Als een kind wat ingewikkelder in elkaar zit,vind je bijna geen school!
En dan ook nog bezuinigen!
Bloody shame!

* zolang er nog topsalarissen /bonussen en wachtgeldregelingen zijn
mag er niet bezuinigt worden op de zorgbehoevende medemens

* eerst het geld naar daar waar het nodig is en dan pas de luxe dingen

* Onze zoon van 9! is overspannen(overprikkeld) thuis. Zit op een reguliere school met 30 kinderen in een klas. LGF is aangevraagd en cluster 4 school geregeld voor het nieuwe jaar. Zou zomaar kunnen zijn dat hij 1 jaar naar cluster 4 kan en dan weer terug moet naar regulier .

* wat een schaap zeg....50% ernaast zitten, als het niet zo ernstig was voor onze kinderen zou het gewoon een giller zijn...ik denk dat er even een rugzakje aangevraagd moet worden voor Marja en haar ' clan', er is duidelijk sprake van een' vlekje', ernstige (sociale) gedragsproblemen en discalculie..

* De ene vertelde dat het ten koste gaat van andere leerlingen als er meerdere rugzakkindjes in één klas zitten.
Bespeurde ik daarmee een soort van stigmatiseren?
Nog even en onze kinderen worden gediscrimineerd... eh wat zeg ik... dat wórdt al gedaan.

* Ons zoontje is pas 7 jaar,maar wij maken ons nu al grote zorgen om zijn toekomst.

* Ook mijn kind is niet in staat zelfstandig contacten te onderhouden ed. Ik hou mijn hart vast waar dit heen moet gaan voor de toekomst.

* Hier ben ik nou al heel lang bang voor. Mijn dochter is nog 12 en wat staat haar te wachten.....??? Ik wil er eigenlijk niet bij stil staan maar onkom er met dit kabinet niet aan. Maak me ook grote zorgen om haar toekomst.

* dit wordt verzonnen door mensen achter bureaus die de praktijk niet kennen....

* ik wil een boek realiseren waarin alle reacties instaan die op de hyves staan van wij zijn verbijsterd..realiseren in een boek, eventueel met foto's van vader en of moeder en of kind, alle reacties die gaan over de enorme bezuinigen op het speciale onderwijs, dit boek als het af is wil ik aanbieden aan minister van bijsterveldt, met de foto's erin wordt het persoonlijker..mijn reden dat ik dit doe is om medemenselijkheid te krijgen van degene die onze kinderen in de kou willen laten staan.

2 opmerkingen:

  1. Mijn kind heeft ruim 1,5 jaar geen onderwijs gehad en met haar 2000 anderen omdat alle instanties naast elkaar werken. Ik pleit voor casemanagers en dan kun je een heleboel bezuinigen zonder de scholen en rugzakken aan te pakken. LoesReijnen@gmail.com
    Lid ouderwerkplaats regio den Bosch

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Loes:
    Excuses? In Japan pleegt men in zo'n geval harikiri!
    Dat gaat misschien een beetje te ver, maar gewoon wegwezen en met minder nemen we geen genoegen.

    BeantwoordenVerwijderen